به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه علامه طباطبایی، سعید غیاثی ندوشن در مراسم روز استاد، گزارشی در خصوص آموزش های مجازی ارائه کرد و گفت: پس از شیوع و بروز پدیده کرونا به لحاظ ساختاری در وضعیتی قرار گرفتیم که باید به دنبال یک تغییر و تحول بزرگ در ساختار نظام آموزشی دانشگاه و حرکت به سمت فضای مجازی باشیم. مجموعه اقداماتی که در این زمینه صورت گرفت را می توانیم در چهار دسته اقدامات اجرایی، حقوقی، فرهنگی و سنجشی تقسیم کنیم.
غیاثی ندوشن گفت: در بعد اقدامات اجرایی در دوره ای، امکان برگزاری کلاس های مجازی برای ما فراهم شد، تولید محتواهایی صورت گرفت، اما متاسفانه وزارت علوم دوباره تغییر دیدگاه داد و امکان برگزاری کلاس ها در برخی از دروس فراهم نشد و آنچه انجام شده بود، تعطیل شد. دانشگاه در بحث زیرساخت های فناوری برای برگزاری دوره های آموزشی دچار چالش های متفاوتی بود.
مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه علامه افزود: در فاز اول با شرکت های متعدد از جمله همین شرکتی که عهده دار سامانه دانشگاه است وارد مذاکره شدیم ولی بعد از ۱۰ روز مذاکره به استانداردهای مورد نظر دانشگاه دست پیدا نکردیم، بنابراین با شرکت های دیگری مذاکره هایی انجام شد و توانستیم آموزش مجازی را شروع کنیم. با استقرار سامانه و رفع ایرادات، اجاره سرورها و خرید سرورهای جدید موفق شدیم بسیاری از مشکلات ابتدایی به ویژه قطع و وصلیها را تا حد زیادی برطرف کنیم و سیستم را ارتقا دادیم. این سیستم روزانه بروزرسانی می شود تا به آن استانداردهای لازم دست پیدا کند.
وی ادامه داد: در کنار استقرار سامانه مجبور بودیم ساختار کلاس درس، ساختار پایاننامهها و برگزاری جلسات هم تغییر کند که با برنامهریزیها، صدور بخشنامه و اطلاعیههایی توانستیم نظام آموزش مجازی را ساماندهی کنیم. همچنین ما به دنبال دستیابی به سامانهای با ویژگیهای مطلوب بودیم که ۲۴ ساعته در دسترس باشد و امکان بهرهمندی استاد و دانشجو در ساعت های مورد توافق فراهم شود. هر چند به دلیل بازیابی اطلاعات، برگزاری کلاس ها را بین ساعت ۸ تا ۲۱ محدود کردیم ولی باز هم مدیریت زمان را به عهده استاد گذاشتهایم.
امکان برگزاری ۱۳ نوع آزمون مجازی
مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به جامع بودن سیستم آموزشی دانشگاه، افزود: اکنون در بخش امتحانات و آزمون سازی مشغول به کار هستیم و امکان برگزاری ۱۳ نوع آزمون و انواع و اقسام فایل ها بدون هیچ محدودیتی را با این سیستم داریم. استفاده از این سیستم بسیار ساده، روان، پویا و جوابگوی نیاز دانشجویان و استادان است است و روی تلفن همراه به راحتی پاسخ می دهد.
وی در خصوص اقداماتی که در بعد حقوقی و قانونی انجام شد، گفت: شرایط تغییر و پدیدهای ظهور و بروز کرده بود. فضا و آموزش مجازی توسعه پیدا کرده بود و باید می توانستیم خود را از لحاظ ساختار قوانین و مقررات مطابقت می دادیم. بنابراین آییننامه برگزاری رسالهها و پایاننامه ها را به شکل مجازی ارائه دادیم و شیوه نامه برگزاری امتحانات را با رویکرد تسهیل گرایانه تدوین کردیم. بسیاری از قوانین و مقررات از جمله معرفی به استاد در مقطع کارشناسی از دو درس به چهار درس تغییر پیدا کرده است. همچنین ساعت حضور در کلاس، زمانبندی کلاس و حضور و غیاب را به استادان تفویض اختیار کردیم.
امکان حذف ترم برای دانشجویان ساکن در مناطق محروم
غیاثی ندوشن ادامه داد: اگر دانشجویی خودش یا خانوادهاش به بیماری کرونا مبتلا شود، شرایطی را فراهم کردیم تا در صورت درخواست، امکان حذف ترم یا مرخصی بون سنوات را داشته باشد. همچنین برای دروس عملی شرایطی در نظر گرفته شد تا چنانچه استاد و دانشجو بخواهند بتوانند دروسی را در این ترم پایانشده اعلام نکنند تا نیم سال بعدی ادامه پیدا کند. دانشجویانی هم که در مناطق محروم به سر می برند می توانند از امکان حذف ترم یا مرخصی بدون احتساب سنوات به راحتی استفاده کنند. فرصت درخواست این دسته از دانشجویان تا ۲۵ اردیبهشت ماه است.
وی به برگزاری آزمون جامع در شهریور ماه اشاره کرد و افزود: آزمون زبان نیز برای راحتی دانشجویان در دو نوبت برگزار می شود و مهلت حذف اضطراری تا ۱۴ خرداد افزایش یافته است. همچنین برای دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی که برای تعیین داور دچار مشکل بودند شرایط جدیدی با یک رویکرد تسهیل گرانه تدوین شد. علاوه بر این فرصت دفاع دانشجویانی که تا اسفندماه امکان دفاع داشتند را تا ۱۰ اردیبهشت بدون در نظر گرفتن جریمه تمدید کردیم.
مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: در ادامه اقدامات حقوقی، در هر دانشکده یک کارشناس در نظر گرفته شد تا به سوالات دانشجویان و استادان پاسخگو باشد. در خصوص دانشجویانی هم که درس های عملی دارند امکانی فراهم شد تا اگر دانشجو با توجه به شرایط نتواند از برگزاری کلاس بهره ببرد امکان حذف درس را داشته باشد. همچنین هماهنگی هایی با کتابخانه مرکزی صورت گرفته است تا نیاز دانشجویان را به منابع آموزشی از طریق کتابخانه دیجیتال و نرم افزار به پژوه برطرف کند.
آخرین تصمیم دانشگاه درباره شهریه خوابگاه
وی ادامه داد: در خصوص وجوه پرداختی دانشجویان برای خوابگاه تصمیمگیریهایی انجام شده است و چناچه دانشجویی در این ترم فارغ التحصیل شود هزینه ای که پرداخت کرده است، برگشت داده می شود و شهریه دانشجویانی که فارغالتحصیل نمی شوند برای ترم های آتی ذخیره می شود.
رضایت ۷۰ درصدی دانشجویان از آموزش مجازی
غیاثی ندوشن گفت: در قدم بعدی، رویکردهای سنجشی و ارزشی را در پیش گرفتیم تا پیگیر بازخوردهای روزانه دانشجویان و استادان باشیم. پرسشنامه سنجش و ارزیابی آموزش مجازی تهیه شده و در اختیار دانشجویان و استادان قرار گرفته است. طبق تحلیلی که انجام شد، مشخص شده است که حدود ۷۰ درصد از دانشجویان از کلاس ها و آموزش های آنلاین ابراز رضایت کرده اند. این سیستم با وجود همه کاستی هایی که داشت و حتی با وجود حملاتی که به سیستم شد و ما را در هفته گذشته دچار مشکل کرد توانست به نیاز آموزشی دانشجویان پاسخ دهد.
۹۶ درصد از کلاس های درسی مجازی شد
وی با مثبت ارزیابی کردن اقداماتی که در این حوزه صورت گرفته است، افزود: تاکنون ۹۶ درصد از کلاس های درسی دانشگاه و ۹۱ جلسه دفاع به صورت مجازی برگزار شده است و همچنین ۹۷ درصد از دانشجویان نیز در برگزاری کلاس های آنلاین مشارکت داشته اند.
وی در پایان با اعلام اینکه برگزاری امتحانات را به صورت مجازی دنبال خواهیم کرد، افزود: هنور هم تابع دستورالعمل هایی هستیم که از سوی مدیریت های ارشد وزارتخانه و دانشگاه ابلاغ می شود و نکته ای که برای ما بسیار حیاتی است این است که استفاده از فضای مجازی نباید کیفیت ها و شاخصه های کیفی که پیش از قرار گرفتن در این شرایط، دانشگاه و معاونت آموزشی به آن پرداخته را از دست بدهیم. برنامه هایی مثل طرح درس جزو خطوط قرمزی است که معاونت آموزشی دانشگاه مد نظر دارد و باید انجام شود.