کد خبر: ۱۱۲۷۶۷
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۰
نمایندگان پارلمان قرقیزستان قانون مبارزه با گسترش اطلاعات غیرواقعی و تشدید نظارت بر اینترنت را ارائه کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، در پارلمان قرقیزستان طرح جدیدی در زمینه مبارزه با گسترش اطلاعات غیرواقعی در اینترنت ارائه شد.

این قانون به ابتکار «گلشاد اصلبایوا» و «اینورا اثماناوا» نمایندگان پارلمان قرقیزستان طراحی شده است.

در پیام نمایندگان پارلمان مذکور درباره این قانون آمده است: در سال‌های اخیر اینترنت تبدیل به مهمترین منبع اطلاعاتی شده به گونه‌ای که جست‌وجوی اطلاعات در فضای مجازی در مقایسه با آرشیو‌ روزنامه‌ها و تماشای تلویزیون راحت‌تر است.

فناوری‌های اینترنتی سریع پیشرفت می‌کنند رسانه‌ها و خدمات مختلف وارد فضای مجازی شدند و حتی نهادهای دولتی هر چه بیشتر به سمت استفاده از اینترنت حرکت می‌کنند.

اما در این راستا عوامل منفی نیز وجود دارد که از طریق اینترنت مشکلات قابل توجه مربوط به امنیت اطلاعات شخصی، سیاست، اجتماع و امنیت ملی کشور به وجود می‌آید.

بنابر این پیشنهاد تعیین قوانین فعالیت اینترنت، معرفی نهاد دولتی ناظر بر فضای مجازی، شناسایی حقوق و وظایف مشتریان و دولت در آن را می‌دهیم.

طبق قانون پیشنهادی قرار است مجازات برای گسترش اطلاعات غیررسمی در فضای مجازی تشدید و مکانیزم‌های زیادی برای نظارت ایجاد ‌شوند.

همچنین مسئولیت شرکت‌های اینترنتی افزایش می‌یابد و با درخواست از طرف نهادهای دولتی باید دسترسی به سایت‌های غیرقانونی را مسدود کنند.

در حال حاضر قانون پیشنهادی در سطح مباحث عمومی قرار دارد.

شایان ذکر است که از لحاظ سیاست رسانه‌ای و آزادی گسترش اطلاعات قرقیزستان پیشرفته‌ترین کشور آسیای مرکزی است.

در این کشور رسانه‌های دولتی و اپوزیسیونی آزادانه کار می‌کنند.

از سوی دیگر برخی‌ کشورها، مؤسسه‌های بین‌المللی و قدرت‌های داخلی از این آزادی‌ها سوءاستفاده می‌کنند که سال‌های اخیر موارد گسترش اطلاعات غیرواقعی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی افزایش یافته است.

گسترش اطلاعات غیرواقعی تهدیدات جدی برای امنیت ملی ایجاد کرد که این عامل در روزهای بحران کرونا به طور شفاف مشاهده شد که شایعه‌های مختلف نگرانی‌های بی‌اساس در بین مهاجرین کاری، ساکنان برخی مناطق کشور ایجاد کرد.

انتهای پیام/ح

نام:
ایمیل:
* نظر: