سلامت نیوز-*عطیه میرزا امیری: گاهی موفقیت علاوه بر اینکه به تلاش گره میخورد به خلق و خوی ما وقتی که در جمع قرار میگیریم هم، بستگی دارد. خیلی اوقات ما با کمرویی و خجالتی که در خود داریم، بسیاری از موقعیتها را رد میکنیم و همین باعث میشود کمتر دیده شویم و به حاشیه رویم.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از ضمیمه خانواده روزنامه اطلاعات، کمحرفی خصلت بدی نیست اما با کمرویی متفاوت است. این را وقتی فهمیدم که تازه استخدام جایی شده بودم و با کمرویی خودم باعث شدم آدمها کمتر به من نزدیک شوند. چراکه وقتی وارد آن محیط جدید با آدمهای جدید شده بودم، نمیتوانستم خودم را آن طور که هستم به بقیه نشان دهم. عزلت گرفته بودم و این کمرویی را نشان از اعتماد به نفس پایین خودم میدیدم. برای همین این کمرویی را مانع پیشرفت ارتباطی و کاری خود میدیدم و سعی کردم هرطور که هست آن را تعدیل کنم. در این مطلب به روشهایی که باعث میشود کمرویی و خجالتی بودنتان کاهش یابد اشاره میکنم.
۱( از روبرو شدن با آدمهای جدید نترسید
اولین کار این است که تمرین کنید و از صحبت کردن با آدمهای غریبه نترسید. باز کردن سر صحبت با آدمی که نمیشناسید ممکن است دشوار باشد. اما اگر برای این کار از قبل آماده شوید کمتر احساس ناشیگری میکنید. پیش از شرکت در دورهمیها چند عبارت برای شروع مکالمه پیدا کنید تا حرفی برای گفتن داشته باشید. یا حتی میتوانید خود را آماده کنید که فیالبداهه یا مطابق بحث جمع پیش بروید. نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که به جای فکر درباره خودتان و احساستان روی صحبتهای فرد مقابل تمرکز کنید. ببینید آنها چه میگویند یا دور و برتان چه اتفاقاتی در جریان است. چون چیزی که در افراد خجالتی زیاد دیده میشود این است که آنها احتمالا در برخورد با دیگران بیشتر روی خودشان متمرکز میشوند. مثلا ممکن است به این فکر کنید که افرادی که در این جمع هستند درباره شما چه فکری میکنند یا در این اینجا باید چه بگویید. تمرین برای تبدیل شدن به یک شنونده خوب به شما کمک میکند روی حرفهای دیگران تمرکز کنید. برای این کار تماس چشمی را از دست ندهید، هر از گاهی سرتان را به نشانه تأیید تکان بدهید و لبخند به لب داشته باشید.
۲( خوش معاشرتر صحبت باشید
برای این کار میتوانید از جریانات روز کمک بگیرید. درباره اتفاقات جاری مانند اخبار، ورزشها، سرگرمیها و برنامههای تلویزیونی بهروز باشید. با این کار وسط هر مکالمهای قرار بگیرید حرفی برای گفتن دارید. لازم نیست در همه موضوعات اطلاعات عمیقی داشته باشید به اندازهای که بتوانید در بحثها نظری داشته باشید کافی است. علاوه بر این کار از تماس چشمی هم غافل نشوید. تماس چشمی خوبی برقرار کنید و صاف بایستید. با اعتماد به نفس صحبت کنید: با صدایی رسا حرف بزنید که دیگری آن را بشنود. سریع حرف نزنید. و با لحنی دوستانه و علاقهمند به آشنایی حرف بزنید. این نکات ریز به دیگران کمک میکند تا شما را بهتر درک کنند. همچنین به شما کمک میکنند احساس کنید کارتان را با موفقیت انجام دادهاید و در جمع شنیده شدهاید.
۳( از نقطه امن خود بیرون بیایید
آدمهای کم حرف و خجالتی ترجیح میدهند کارهایی که قبلا انجام دادهاند را دوباره تکرار کنند و با همان آدمهای سابق رفت و آمد داشته باشند. خودتان را در شرایط جدید قرار دهید تا از کنج آسایشتان خارج شوید. یک روش بسیار خوب برای این کار پیوستن به انجمنهای کار داوطلبانهای است که به آن علاقه دارید. اگر داوطلب میشوید یا به انجمنی میپیوندید پس از قبل اشتراکاتی با افراد آنجا دارید. به همین دلیل حرف زدن با آنها سادهتر خواهد بود.
۴( الگوهای فکری خود را بشناسید
الگوهای فکری منفی متفاوتی وجود دارد که میتواند باعث پریشانی و عدم راحتی شما در موقعیتهای اجتماعی شود. در حالیکه افکار منفی لزوما با واقعیت منطبق نیستند میتوانند در شما احساس ناامنی و عدم اعتماد به نفس را به وجود بیاورند. افکار منفی در این شرایط معمولا شامل موارد زیر است:
تو عجیب غریب هستی.
چقدر دست و پا چلفتی و بیعرضهای.
به قدر کافی دوست داشتنی نیستی.
اشتباه نکن وگرنه طرد میشوی.
نظرهای تو اصلا اهمیتی برای کسی ندارد.
بیعیب و نقص باش.
برای غلبه به این تفکرات میتوانید زمانی که تنها هستید با خودتان یا روبروی آینه حرف بزنید. این کار علاوهبر اینکه شما را برای حرف زدن در جمع آماده میکند، میتواند از حجم فکرهایی که در ذهنتان انباشته شده است، بکاهد.
۵( عجله نکنید
صبور باشید. چرا که شما یک شبه از یک آدم کم حرف به یک آدم پرُحرف تبدیل نمیشوید. داشتن انتظارات واقعبینانه و مهربان بودن با خودتان در این مسیر اهمیت فراوان دارد. کافی است که هر روز برای پیشرفت تلاش کنید. اگر روز شنبه به کسی لبخند زدید، روز یکشنبه به دو نفر لبخند بزنید. اگر ثابت قدم باشید پیشرفت خواهید کرد. در این راه ممکن است گاهی اشتباه کنید یا احساس حماقت کنید. اما زیاد به خودتان سخت نگیرید. هیچکس بدون اشتباه نیست. این را هم به یاد داشته باشید که برخی افراد ممکن است برای حرف زدن با شما زمان نداشته باشند یا صرفا آدمهای گستاخی باشند. اگر موفق نبودید موضوع را شخصی تلقی نکنید.
*کارشناس ارشد روانشناسی