کد خبر: ۱۱۳۸۳۱
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۴
قاری برتر کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به مظلومیت قرآن گفت: بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در نتیجه فراموشی قرآن است لذا مسوولان برای قرآن کنونی چاره‌اندیشی کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، طبق تفسیر آیه 185 سوره بقره ( شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی انزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ ) رمضان [همان ماه‏] است که در آن، قرآن فرو فرستاده شده است.بنابراین هیچ زمانی قرائت قرآن و الهام گرفتن از علوم معارف آن از این ماه مناسبت‌تر نیست.

هر چند در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان قرار داریم اما فرصت مناسبی شد تا با قاری برجسته دیروز و قاری و داور امروز مسابقات قرآن استان کهگیلویه وبویراحمد در خصوص حال و هوای قرآن دقایقی را به گفت‌وگو بنشینیم.

 نفر اول مسابقات دانش‌آموزی قرائت  قرآن استان در سال 1363(کلاس سوم ابتدایی)، نفر اول مسابقات قرائت قرآن استان در سال 1364 ،نفر هفتم مسابقات کشوری در همین سال ،معمولا نفر اول مسابقات قرائت قرآن در استان تا سال 1385 ، نفر اول مسابقات قرائت قرآن کشور در رده سنی بالای 16 سال که توسط سپاه در سال 1369 در شیراز برگزار شد، نفر سوم مسابقات قرائت قرآن کشوری سپاه  که سال 1378 در  کرمانشاه برگزار شد- نفر دوم مسابقات کشوری سیستم بانکی کشور به میزبانی  تهران در سال 1379 و چندین و چند مقام دیگر قرآنی همه از افتخارات ابوالقاسم یگانگی‌اصل قاری قرآن ممتاز و برجسته استان کهگیلویه و بویراحمد و کشور  است که در سن 8 سالگی تلاوت قرآن را آغاز کرد.

وی که در سال 1389 در برنامه معرفی برترین‌های استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان قاری برتر استان معرفی شد ، در خصوص فعالیت این روزهای خود می‌گوید.

 

از سال 85 دیگر در مسابقات قرآنی شرکت نکردم و  داوری صوت، لحن یا تجوید را در مسابقات به عهده دارم و از سال 73 تاکنون صوت و لحن، تجوید و وقف و ابتدا را برای علاقمندان به قرآن تدریس می‌کنم.

فارس: چه عاملی باعث شد در سن 8 سالگی تلاوت قرآن را آغاز کنید؟

در اصل چیزی به جز توفیق الهی و اراده خداوند نبود، حقیر به صورت ذاتی مستعد بودم و اینکه من در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمدم که پدر و پدربزرگم اهل قرآن بودند. پیشرفتم در این حوزه را مدیون تشویق‌های پدرم این مرد بزرگ هستم که متاسفانه در سن 11 سالگی او را از دست دادم.

فارس: 36 سال ارتباط مستمر با قرآن چه تاثیری در زندگی شما گذاشته است؟

قسمتی از این سوال را باید اطرافیانم پاسخ دهند اما خودم سعی کردم اعمال و رفتارم را با آیات الهی تنظیم کنم و تا آنجا که خداوند به من کمک کند طوری عمل کنم که مطابق با آیات قرآن باشد و تلاش کردم آیات قرآن و کلام اهل بیت(ع) را سر لوحه زندگی خود قرار دهم.

فارس: روزانه چقدر قرآن تلاوت می‌کنید؟

قبلا که فرصت بیشتری در اختیار داشتم روزانه دو ساعت تلاوت قرآن داشتم اما این روزها  معمولا روزانه  20 دقیقه تمرین دارم و به طور متوسط روزانه بعد از اتمام نماز هم تلاشم را می‌کنم یک صفحه تلاوت داشته باشم.

 

فارس: چگونه باید قرآن را تلاوت کرد تا اثرگذاری بیشتری داشته باشد؟

تاثیرگذاری قرآن مشروط به چند نکته است خداوند در خصوص خواندن قرآن در سوره مزمل فرموده است " رتل القرآن ترتیلاء" قرآن را به صورت ترتیل بخوانید منظور از خواندن قرآن به صورت ترتیل هم این است که انسان وقتی می‌خواهد قرآن را تلاوت کند سعی کند آن را به لهجه عربی و به همان شکل که نازل شده قرائت کند و احکام و مخارج حروف را رعایت کند و در یک کلام با رعایت تجوید، آیات قرآن را قرائت کند.

فارس: طی سال‌های اخیر و به گفته بسیاری از فعالان حوزه قرآنی، قرآن مظلوم واقع شده، چه نظری در این خصوص دارید؟

 گفته‌های این عزیزان را تایید می‌کنم و معتقدم که قرآن طی سال‌های اخیر مورد کم‌توجهی و کم لطفی قرار گرفته است روزگاری در همین شهر یاسوج، محافل و برنامه‌‌ها و جلسات قرآنی از رونق خوبی برخوردار بود اما در استان سراسر شیعه کهگیلویه  بویراحمد این نقطه درخشان کم‌رنگ شده که از مسوولان می‌خواهیم در کنار اعتبارات و پروژه‌های عمرانی_ به قرآن و مشکلات ناشی از کم‌توجهی به آن توجه داشته باشند.
قرآن برای همه مسلمانان راه و شیوه زندگی را ترسیم کرده و یقینا اگر به فرامین الهی توجه داشته باشیم شاهد این همه معضلات و مشکلات و اخبار و حوادث تلخ و نگران کننده نبودیم، توصیه می‌کنم مسوولان و متولیان برای پر رنگ شدن محافل و مجالس قرآنی که منجر به کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود تدابیری اتخاذ کنند.

از اثرات قرآن در زندگی اصلاح افراد است تلاوت و عمل به فرامین الهی که در قرآن آمده بهترین مقدمه برای انس با قرآن است تا کسی با قرآن انس نگیرد به طور قطع نمی‌تواند به آن عمل کند، وقتی صوت قرآن برای رشد یک گیاه تاثیرگذار است بدون شک قرآن در انسانی که مزین به قدرت تعقل است تاثیرات بیشتری دارد.

فارس: چه توصیه‌ای برای خانواده‌هایی دارید که فرزندانشان را با قرآن کریم مانوس کنند؟

در گرایش کودکان و نوجوانان به فعالیت‌های قرآنی خصوصا صوت و لحن و قرائت قرآن که با مشکلات زیادی مواجه بوده و کار دشوار و زمانبری است عوامل زیادی دخالت دارد که مهمترین این عوامل تشویق و ترغیب خانواده‌ها است در این مورد نه تنها باید خود خانواده قرآنی باشند بلکه جامعه، مدرسه و محیطی که معمولا کودکان و نوجوانان با آن ارتباط دارند هم باید با فعالیت‌های قرآنی هماهنگ باشند و اینگونه نباشد که خانواده‌ای فرزندش رابه قرآن تشویق کند اما خودشان اهل قرآن نباشند.

انتهای پیام/82024

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار