کد خبر: ۱۱۳۹۴۴
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰
مدیرکل سازمان انتقال خون چهارمحال و بختیاری از رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در راستای اهدای خون خبر داد و گفت: هم‌اکنون با کمبود خون در استان مواجه نیستیم.

حسین‌هاشمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در شهرکرد، اظهار داشت: از ابتدای  ماه رمضان تا کنون از هزار و 424 مراجعه کننده، هزار و 230 واحد خون گرفته شد که این آمار در سال گذشته هزار و 915 واحد خون بوده است.

وی تصریح کرد: همیشه در ماه مبارک رمضان آمار اهدای خون با این باور که احتمالا اهدای خون در شرایط روزه‌داری عارضه‌ای داشته باشد یا اینکه ممکن است موجب ابطال روزه شود برخی داوطلبین اهدای خون کمتر مبادرت به اهدای خون می‌کنند، این ‌در حالی است که اهداکنندگان خون می‌توانند با رعایت اصول تغذیه صحیح در این ماه همچون مصرف مایعات کافی و غذای مقوی در سحر و افطار بدون هیچ مشکلی در روز بعد خون اهدا کنند.

مدیرکل انتقال خون استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه برخی فرآورده‌های خون بر اساس ماهیت ذاتی خود امکان نگهداری و انباشت طولانی مدت را ندارد خاطرنشان کرد: فرآورده‌هایی نظیر پلاکت فقط 3 روز عمر بهینه دارد و نهایتاً می‌توان آن را تا 5 روز بصورت بسته به ضرورت ذخیره کرد و یا فرآورده‌هایی مثل خون شسته شده پس از تهیه می‌بایست نهایتا تا 24 ساعت تزریق شود و امکان ذخیره بیش از این را ندار، به همین دلیل اهدای خون مستمر ضروری است و  استمرار همیشگی اهدای خون، بیماران بیشتری را نجات می‌دهد.

وی تاکید کرد: آمار اهدای خون در میان بانوان استان کم ‌است این در حالی است که خون‌گیری از بانوان بعد از معاینه پزشکی و اطمینان از سلامت آن‌ها انجام می‌شود.

حسین ‌هاشمی تصریح کرد: هم‌اکنون با کمبود خون در استان مواجه نیستیم ولی با کاهش تعداد اهداکنندگان، افت ذخایر خونی برای بیماران نیازمند رخ می‌دهد و شرایط بحرانی را پدید می‌آورد.

مدیرکل انتقال خون استان تصریح‌کرد: دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی به منظور پیشگیری از ازدحام جمعیت و خطر سرایت ویروس کرونا رعایت می‌شود.

انتهای پیام/7540/ ت

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار