به گزارش
تجارت آنلاين به نقل از ایسنا، عباس خالقیتبار در همایش کاربردی تجارت با ترکیه که صبح امروز در مرکز همایش های بین المللی صداوسیما برگزار شد، اظهار کرد: ابتکاراتی چون بهره برداری هوشمندانه از موافقتنامه دو جانبه تجارت ترجیحی، موافقت نامه همکاری های گمرکی و مشارکت در نظام همکاری چند جانبه منطقهای از جمله راهکارهای افزایش حجم مبادلات تجاری است.
وی گفت: کاهش بهای جهانی نفت، ضرورت کاهش وابستگی به صادرات نفتی، کیفی سازی واردات، شناخت فرصتهای تجاری و سرمایه گذاری مشترک از جمله عوامل تاثیرگذاری هستند که بر مبنای آن مسیر افزایش صادرات را می توان مهمترین مسیر، جهت دستیابی به برنامه های توسعه ای کشور در حوزه اقتصاد مقاومتی اعلام کرد.
خالقی تبار با بیان اینکه تأسیس شهرکهای صنعتی، بنگاههای تولیدی مشترک و بهره برداری از موقعیت سوق الجیشی ایران و ترکیه در تأمین کالا و خدمات مورد نیاز سایر کشورها، می تواند زمینه ساز افزایش تراز تجاری باشد، بیان کرد: نرخ رشد حجم تجارت با ترکیه در چند سال اخیر، نشان دهنده تثبیت و حرکت رو به جلوی تجارت با ترکیه بوده و با توجه به هدف گذاری انجام شده جهت نیل به حجم سالانه 30 میلیارد دلار، می تواند چشم انداز مناسبی جهت توسعه همکاری های بازرگانی باشد.
وی اظهار کرد: این مرکز توانسته در چند ماه گذشته تشریح مناسبی از فرصت های تجارت با کشورهای عراق، امارات، قطر، روسیه و چین را ارائه کند که با حضور طیف گسترده صاحبان صنایع، تجار و فعالان اقتصادی، اثربخشی و رضایت مطلوبی داشته است.
وی گفت: در چارچوب استراتژی صنعتی 2023، ترکیه در صدد است برای نیل به صادرات 500 میلیارد دلاری و قرار گرفتن در میان 10 اقتصاد بزرگ دنیا، سهم تحقیق و توسعه از تولید ناخالص داخلی را به سه درصد برساند و پایگاه تولید صنعتی خود را از صنایع با فناوری متوسط به صنایع با فناوری بالا تغییر جهت دهد که برای رسیدن به این اهداف ترکیه نیازمند دستیابی به رشد سالانه هشت درصدی است.
مدیرعامل مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت به شرایط و فضای کنونی اقتصاد جهانی و منطقهای اشاره کرد و گفت: توسعه روابط تجاری با کشورهای دوست و همسایه، علاوه بر ثبات و توسعه اقتصادی سبب رونق کسب و کار بنگاهها میشود.
وی به نقش مرکز آموزش بازرگانی اشاره و اظهار کرد: این مرکز سعی دارد با دعوت از مسئولان دولتی و خصوصی و با دعوت از سفرا، رؤسای اتاقهای بازرگانی و رایزنان بازرگانی دو کشور فرصتی را جهت طرح مشکلات اجرایی بنگاه ها فراهم کند و با ارائه پاسخهای مناسب متولیان امر بتواند ضمن رفع مسائل پیش پای بنگاه ها، موجبات رونق کسب وکار آنان را فراهم کند و باعث افزایش تعاملات تجاری با کشورهای هدف شود.