کد خبر: ۱۱۳۹۸
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۷
مدیر عامل گروه مپنا از رونمایی از توربین MGT40 تا آذرماه سال 94 خبر داد و گفت: ساخت توربین 20 مگاواتی MGT20 نیز 60 درصد پیشرفت داشته است.
به گزارش تجارت آنلاين به نقل از ايسنا، عباس علی آبادی در مراسم افتتاحیه دستاوردهای گروه مپنا با اشاره به این‌که از این به بعد نیروگاه‌های مپنا از سیستم اتوماسیون صنعتی کنترل فرآیند مپنا استفاده می کنند، گفت: این سیستم در نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها قابل استفاده است.

وی در مورد دستاوردهای مپنا گفت: امروز 105امین لوکوموتیو مپنا تحویل داده می شود؛ تولید ژنراتورهای 25 مگاواتی و تولید لوکوموتیو تونلی از دیگرهای دستاوردهای مپنا هستند و اکنون برای فروش شش لوکوموتیو تونلی قرارداد بسته ایم.

*** بومی سازی دستگاه MRI

وی با اشاره به این‌که مپنا تلاش می کند بنگاه ملی با گرایش صنعتی اقتصادی برای شناسایی و حل مشکلات کشور با ساختاری مناسب برای اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی باشد گفت: این گروه در حوزه برق، نفت و گاز و ریلی فعالیت دارد و با دعوت از وزارت بهداشت و مخابرات نیز وارد این عرصه شده و به عنوان اولین تجهیزات پزشکی قصد دارد دستگاه MRI را بومی سازی کند.

علی آبادی با اشاره به این‌که اجرای بسیاری از پروژه از طریق تامین منابع مالی خارجی است گفت: در صورتی که ساخت تجهیزاتی مقرون به صرفه باشد یا از نظر استراتژیک گلوگاه محسوب شود و امکان تحریم وجود داشته باشد، مپنا برای ساخت و بومی سازی وارد عمل می شود. در حال حاضر مپنا توربینهای گروه A (3 تا 10 مگاوات)، کلاس B (10 تا 20 مگاوات)، کلاس C (20 تا 50 مگاوات)، کلاس D (50 تا 125 مگاوات)، کلاس E (100 تا 180 مگاوات) و کلاس F و H (بالاتر از 180 مگاوات) را می سازد که هر کدام در دنیا به ترتیب 21 درصد، 30 درصد، 15 درصد، 9 درصد، 15 درصد و 17 درصد به کار می روند.

وی با اشاره به تاثیر ساخت نیروگاه‌های تولید پراکنده بر کاهش تلفات گفت: واحد تولید همزمان آب شیرین و برق قشم یک نمونه از نیروگاه‌های CHP است که شامل دو واحد 25 مگاواتی تولید برق و دو واحد شیرین سازی به ظرفیت 9000 متر مکعب است؛ راندمان این نیروگاه 85 تا 90 درصد است.

علی‌آبادی در ادامه با اشاره به ساخت توربین‌های 70 MGT که تا 185 مگاوات برق تولید می‌کند و راندمان آنها بیش از 36 درصد است، گفت: این توربین‌ها که درحال حاضر در ایران ساخته می‌شود یکی از بهترین توربین‌های روز دنیا هستند.

وی با اشاره به عزم مپنا برای ساخت توربین 80 MGT به ظرفیت 310 مگاوات افزود: اگر وزارت نیرو فقط هشت توربین از این نوع را خریداری کند می توانیم آن را ساخت داخل کنیم.

*** در همه فازهای پارس جنوبی فعالیم

وی با اشاره به این‌که از این پس با استفاده از ریگ دریایی وارد کارهای اجرایی فازهای جدید پارس جنوبی می شویم تاکید کرد: در فازهای 13، 14، 15 ، 16 ، 19، 20، 21، 22 و 24 حضور داریم و مپنا در بخش فرایند و یوتیلیتی فعال است و همچنین بویلرها و کمپرسورها را تامین می کنیم. از سوی دیگر در حوزه استخراج گاز، تولید برق و تولید آب فعالیم.

او با اشاره به پروژه فروز B در زمینه تولید تجهیزات میترینگ و اینکه به میزان فروش 70 دستگاه قرارداد بسته‌ شده، خاطر نشان کرد: مپنا همچنین در حوزه حمل و نقل ریلی فعال است و در پروژه‌های چون متروی کرج، مترو اصفهان، مترو خط سه تهران، مونوریل قم ، برقی کردن راه آهن تهران - مشهد و برقی سازی خط تهران - اصفهان فعال هستیم و مشارکت داریم.

وی با اشاره به این‌که پس از برقی کردن راه آهن سرعت قطار از 120 کیلومتر به 200 کیلومتر افزایش پیدا می کند گفت: با توجه به استراتژی دولت مبنی بر ورود به بازارهای جهانی اقدامات زیادی انجام دادیم و در عمان، سوریه و عراق نیروگاه ساخته شده است. همچین در مناقصه الجزایر برنده شدیم اما به دلیل لابی آمریکا این مناقصه ابلاغ نشد.

علی‌آبادی در پایان به تحریم‌ها، ضعف شدید نظام بانکی، تامین مالی، عدم توان ضمانت پروژه های بزرگ توسط صندوق ضمانت صادرات، لزوم اصلاح اقتصاد و لزوم پرداخت مستقیم درآمد کسب شده از فروش برق به عنوان چالش‌های موجود یاد کرد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار