کد خبر: ۱۱۴۷۳
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۰
رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: شالیزارها باید برای همیشه به کشت برنج اختصاص یابد.
به گزارش تجارت آنلاين به نقل از ايسنا، دلاور حیدرپور به تدوین طرح خوداتکایی برنج جهت برون رفت از مشکلات بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: در این طرح راهکارهای خوبی برای برون رفت از مشکلات بخش کشاورزی به خصوص برنج ارایه شده که بتوانیم 80 درصد محصول برنج را با محوریت استان‌های شمالی تولید کنیم. این طرح با همکاری محققان، کارشناسان و کشاورزان با تجربه تدوین شده تا با اجرایی کردن فنون جدید و نوآوری بتوانیم حداکثر بهره‌وری را در تولید شاهد باشیم.

وی با تاکید براینکه نباید اجازه داده شود که دشت تبدیل به باغ شود، گفت: شالیزارها در استان‌های شمالی باید حفظ شوند و حفظ شالیزارها، اولویت کاری سازمان جهاد کشاورزی مازندران است چراکه این شالیزارها باید برای همیشه به کشت برنج اختصاص یابند.

وی تصریح کرد: متاسفانه طی چند دهه اخیر، تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی شدت گرفته بود که اگر ادامه پیدا می‌کرد امنیت غذایی را به مخاطره می‌انداخت که خوشبختانه طی یکسال گذشته با همکاری دستگاه‌های ذیربط توانسته‌ایم زمین های کشاورزی را حفظ کنیم و با تغییر کاربری‌های غیر مجاز به شدت برخورد شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: عرصه‌هایی در مناطق بالادست و زمین‌های شیب دار وجود دارد که امکان کشت برنج در آنها وجود ندارد اما می‌تواند تبدیل به باغ شوند. جهاد کشاورزی مازندران حمایت لازم را در این مناطق برای ایجاد باغ خواهد کرد تا هم از فرسایش آب و خاک جلوگیری شود و هم اشتغالزایی و رونق اقتصادی را به همراه داشته باشد.

وی افزود: با توجه به سطح توقعات بالا در زندگی، ممکن است کار کشاورزی برای فعالان این بخش راضی کننده نباشد و این دلیل نخواهد شد که کشاورزی اقتصادی نیست. کشاورزی با افزایش عملکرد در سطح توجیه اقتصادی خواهد داشت و درآمدزاست. سرمایه گذاری در سایر بخش‌ها به جز کشاورزی، زمان‌بر است و هزینه بالایی در پی دارد. اگر بهره‌وری تولید، انتقال دانش و سطح مهارتی کشاورزان را افزایش دهیم، کشاورزان با دانش بیشتری می‌توانند تولید را افزایش دهند.

حیدرپور با اشاره به اینکه کشت دوم و سوم و یا انواع کشت و کار در فصول مختلف می‌تواند برای کشاورزان درآمدزا باشد، افزود: آب و هوا و اقلیم جغرافیایی مازندران به گونه‌ای است که امکان چند کشت در زمین‌های کشاورزی وجود دارد. این امر سبب می‌شود کشاورزی برای کشاورزان مقرون به صرفه باشد و از درآمد بالایی برخوردار شوند.

حیدرپور افزود: امسال 20 تا 25 درصد زمین‌های کشاورزی به صورت مکانیزه، نشاکاری و بیش از 60 تا 65 درصد برداشت‌های برنج و 100 درصد خرمن کوبی‌ها به صورت مکانیزه انجام شده است. همچنین 70 تا 75 درصد برداشت برنج در سال زراعی آینده به صورت مکانیزه و با کمباین‌های مخصوص برداشت برنج انجام خواهد شد. امسال 37 میلیارد تومان برای خرید ماشین‌آلات به بخش کشاورزی تخصیص یافته که جذب شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار