کد خبر: ۱۱۶۲۲
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۴
معاون وزیر نیرو با تاکید بر اینکه باید نسخه مدیریت منابع آب دشت ها در هر منطقه به صورت جداگانه پیچیده شود گفت: خیلی ها هنوز متوجه مسائل آب کشور نیستند.
به گزارش تجارت آنلاين به نقل از  مهر، رحیم میدانی با تاکید بر تبدیل تهدید خشکسالی به فرصتی برای رفع نقاط ضعف مدیریت منابع آب، لزوم حساسیت مدیران به پدیده تغییر اقلیم، توجه به توسعه پایدار و لزوم جلب اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی در بخش آب اشاره کرد.
 
معاون وزیر نیرو اظهارداشت: با اعتقاد می گویم کاهش بارش، خشکسالی، تغییر اقلیم علیرغم همه مشکلاتی که برای تمام دنیا ایجاد کرده، دارای برکات زیادی هم هست چرا که ما را به خود می آورد که متوجه نقاط ضعف مان باشیم.
 
میدانی با اشاره به تشکیل شورای حفاظت منابع آب در استان ها که قدمتی پیش از ۱۰ سال دارند گفت: باید گیرنده های قوی داشته باشیم و به این تغییرات به ویژه تغییر دما حساسیت نشان دهیم چرا که برخی مطالعات نشان داده به ازای هر یک درجه افزایش دما ۱۷ درصد تولیدات غذایی کاهش یافته است.
 
وی با ابراز نگرانی نسبت به موضع انفعالی نسبت به اتفاقات مربوط به تغییر اقلیم بیان داشت: حساسیت و برخورد فعال مدیران ارشد با پدیده تغییر اقلیم منجر به تجدیدنظر در طرح های توسعه و انتقال منابع آب و باعث حاکمیت نگرش تغییر در مدیریت منابع آب خواهد شد و باید با شهامت این مدیریت تغییر اتفاق بیفتد.
 
این مقام مسئول در وزارت نیرو با اشاره به اینکه بدون همراهی مدیران استانی با مدیران ملی قادر به اصلاح وضع موجود نخواهیم بود، بر لزوم توجه بیشتر به مسائل توسعه پایدار و محیط زیست اشاره کرد و اظهارداشت: خوشبختانه کارهای زیادی پس از تصویب شورای عالی آب به عمل آمده و ادامه خواهد داشت و در این راستا جلب مشارکت مردم از طریق تبیین و آگاهی رسانی اهمیت خاصی دارد چرا که خیلی ها هنوز متوجه مسائل آب کشور نیستند.
 
معاون وزیر نیرو در ادامه بر لزوم توجه به موضوع سرمایه اجتماعی و اعتمادسازی در جامعه اشاره کرد و گفت: ما حتما به گونه ای با مردم رفتار کرده ایم که به ما اعتماد ندارند. این اعتماد باید ایجاد شود اما کار سخت و زمان بری است که خوشبختانه این کار آغار شده که باید دامنه آن به حوزه کشاورزی تسری یابد.
 
وی گفت: برای ایجاد مشارکت مردم، نسخه مدیریت منابع آب هر دشت باید در همان محل پیچیده شود و در این ارتباط حضور کشاورزان، فرمانداران، نمایندگان وزارت جهاد، محیط زیست و قوه قضائیه ضروری است.
 
میدانی گفت: احیاء و تعادل بخشی طرح یک پروژه یکسویه و یا قانون تعیین تکلیف چاه های فاقد پروانه و یا انسداد چاه ها نیست، معیار ما کاهش مصرف بی رویه آب زیرزمینی و جبران ۱۱ میلیارد کاهش آب زیرزمینی است.
 
این مقام مسئول در وزارت نیرو همچنین از برگزاری اولین جلسه شورای هماهنگی حوضه آبریز کرخه خبر داد و گفت با این نوع اقدامات، مسائل آب به دست خود مردم حل خواهد شد. به طور مثال وقتی آزادسازی کناره های زاینده رود را به مردم منطقه سپردیم این کار با موفقیت صورت پذیرفت و یا با مشارکت داوطلبانه کشاورزان کرمانی از طریق بستن چاه ها در ماه زمستان، ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب صرفه جویی شد.

برچسب ها: منابع ، خشکسالی ، اقلیم
نام:
ایمیل:
* نظر: