محمدجواد عطرچیان افزود: در مدت زمان مذکور، از میان مرزهای کشور بندرعباس با 3 میلیون و 10 هزار تن معادل 7 . 26 درصد فعالترین مرز در زمینه ترانزیت ورود کالا به شمار میرود. پس از آن مرزهای پرویزخان، باشماق و بازرگان در ردههای بعدی قرار دارند.
وی افزود: در زمینه ترانزیت خروج کالا از کشور، بندر امام با 3 میلیون و 793 هزار تن معادل 33.6 درصد در رده نخست و پس از آن مرزهای بندرعباس، لطفآباد و سرخس در ردههای بعدی قرار دارند.
عطرچیان بیشترین حجم تردد کامیونهای حامل بار ترانزیتی را از مبدأ عراق به مقصد امارات اعلام کرد و افزود: از 515 هزار دستگاه تعداد سفر کامیونهای حمل کننده کالاهای ترانزیتی، 324 هزار دستگاه معادل 63 درصد توسط کامیون ایرانی و مابقی توسط سایر ملیتها از کشور حمل شده است.
مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانههای مرزی خاطرنشان کرد: اتخاذ تصمیمات مؤثر و راهبردی به موازات تجهیز امکانات و زیرساختها، فراهم آوردن تسهیلات گسترده در بخشهای مختلف حمل و نقل، اقدام سازمانهای مرتبط در حرکتی هماهنگ به منظور رفع موانع و تسهیل در امر ترانزیت توانسته است در بهرهبرداری از موقعیت جغرافیایی و منحصر به فرد ترانزیت نقش قابل توجهی ایفا کند.
عطرچیان از رویکرد جدید و تلاش جدی وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای جهت بهرهمندی از توانمندی بخش خصوصی و صاحبان شرکتهای حمل و نقل بینالمللی و تشکلهای صنفی مربوطه که در این زمینه نقشآفرینی بسیار مناسبی داشتهاند و از عوامل مؤثر در رشد ترانزیت است در جهت افزایش هرچه بیشتر سهم ترانزیت در منطقه خبر داد و افزود: جمهوری اسلامی ایران میتواند قطب ترانزیت منطقه باشد لذا شناسایی ظرفیتهای منطقهای و برقراری روابط دیپلماسی بین کشورهای همسایه و منطقه آسیا در دستور کار قرار گرفته است تا با رشد و توسعه قابلیتهای موجود و با مدیریت صحیح روند ترانزیت روز به روز رشد داشته و رونق یابد.
به گزارش ایسنا، پس از به وجود آمدن برخی مشکلات بین ایران و ترکیه در پاییز سال جاری به نظر میرسید آمار کل ترانزیت کشور در این سال تحت تاثیر این آمار قرار گیرد اما با ارائه آمارها 11 ماهه به نظر میرسد اقدامات وزارت راه و شهرسازی در بهبود زیرساختهای ترانزیتی کشور هرچند در حدی جزئی جواب داده است.
وزیر راه و شهرسازی چند روز قبل رسما خبر از تلاش جدی دولت برای بهبود وضعیت پایانههای مرزی ایران داد.