کد خبر: ۱۱۶۸۵۶
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۳
رئیس بیمارستان گلستان کرمانشاه با بیان اینکه قدرت بیماری‌زایی کرونا ویروس هیچ تغییری نکرده است، گفت: ویروس کرونا الان در حال چرخش است و در خصوص تضعیف آن هیچ نشانه پزشکی نداریم.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، از زمان اعلام شیوع کرونا در کشور و در کرمانشاه همکار مثال‌زدنی مردم برای قطع زنجیره انتقال ویروس در کرونا در کرمانشاه باعث آرامش متوالیان سلامت شد تا به استان‌های بحران‌زده از شیوع کرونا رسیدگی بیشتری شود.

اما، امروز بعد از گذشت چند ماه از شیوع این بیماری کرمانشاه از جمله استان‌هایی است که به مرحله هشدار رسیده و احساس خطر فراوانی از طغیان بیماری در استان به‌خصوص شهر کرمانشاه می‌‌شود که خبرنگار فارس در گفت‌وگو با سیاوش وزیری رئیس بیمارستان گلستان کرمانشاه (مخصوص پذیرش بیماران کرونایی) و متخصص بیماری عفونی و تب‌دار علت این موضوع را جویا شد.

وزیری اظهار داشت: بحران همه‌گیری کرونا در برخی از نقاط کشور به یک سطحی از کنترل رسید، اما این بیماری اساسا فراز و نشیبی بسیاری دارد و احتمال بازگشت در مناطق کنترل شده وجود دارد.

وی ادامه داد: کرمانشاه از جمله استان‌های موفق در این راستا بود که خط مشارکت بسیار بالایی داشت یعنی در اسفندماه و فروردین‌ماه 87 درصد مردم در طرح موثر فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت موازین بهداشت فردی و تنفسی به صورت جدی عمل کردند که تاثیر آن کاهش چشمگیر انتقال ویروس و توقف نسبی انتقال شدید این ویروس در بین افراد پرخطر بود.

رئیس بیمارستان گلستان کرمانشاه تصریح کرد: ولی چیزی که امروز  بعد از بازگشایی‌ها مشاهده می‌شود، عادی انگاری شرایط انتقال بیماری است، افراد دیگر مثل سابق کرونا را جدی نمی‌گیرند و سطح مشارکت دیگر در حد گذشته نیست همین با افزایش مبتلایان تاثیر جدی خود را گذاشته است.

وی در پاسخ به تصور غلط ضعیف شدن ویروس کرونا، گفت: اینکه تصور کنیم کوید 19 تاخت و تاز اولیه را ندارد، اشتباه است، ویروس را برای تولید واکسن در محیط‌های آزمایشگاهی تضعیف می‌کنند تا از آن‌ها برای ایمن کردن افراد استفاده کنند.

وزیری با بیان اینکه  قدرت بیماری‌زایی کرونا ویروس هیچ تغییری نکرده است، خاطرنشان کرد: ویروس کرونا الان در حال چرخش است میزان بیماری‌زایی آن با سه ماه پیش هیچ تفاوتی نکرده این ویروس به لحاظ علمی تضعیف شده محسوب نمی‌شود با همان شدت از بیماری‌زایی در جامعه در حال چرخش است در خصوص تضعیف ویروس هیچ نشانه پزشکی نداریم.

وی اشاره‌ای به آمار مبتلایان در استان داشت و اضافه کرد: از ابتدای شروع همه‌گیری عفونت کوید 19 تا به امروز بیش از 4 هزار و 450 بیمار را در استان بستری شده، این عدد از همه بیماری‌های دیگری بیشتر است هیچ بیماری وجود ندارد تا این حد تهدید کننده سلامتی باشد و الان بیش از 230 نفر بستری هستند.

وزیری به جان‌باختن 128 نفر در استان به علت کرونا تا روز گذشته اشاره کرد و افزود: کرونا هم جان را تهدید می‌کند و هم اینکه وقتی فردی آلوده می‌شود این فرد در شرایطی حدود 14 تا 21 روز از بازگشت به کار منع می‌شود، بنابراین درآمد خانوار این فرد مولد کاهش می‌یابد و به اقتصاد خانوار هم آسیب می‌رساند بنابراین بر رعایت موازین بهداشتی همچنان تاکید داریم، ویروس ضعیف نشده و هوای گرم نیز روی چرخش آن تاثیری ندارد.

این متخصص بیماری عفونی و تب‌دار گفت: چرخش ویروس فقط تحت تاثیر فاصله‌گذاری و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است اگر این موازین رعایت نشود چه هوا سرد باشد چه گرم، چرخش ویروس ادامه خواهد داشت.

وی در خصوص نشانه‌ها و تظاهرات کوید 19، اظهار داشت:تب، سرفه و تنگی نفس سه علامت بسیار مشخص این بیماری است، بیماری کرونا بخش خطرناک و نگران گننده آن درگیری ریوی است یعنی فرمی از ذات‌الریه را ایجاد می‌کند که با درگیر کردن بخش اعظمی از ریه باعث ایجاد نارسایی تنفسی در فرد می‌شود و همین فرد را برای زنده مانده به تهویه مصنوعی وابسته می‌کند.

وزیری اظهار داشت: گلودرد، سردرد، ضعف و خستگی، احساس بی‌حالی، از دست دادن حس چشایی و بویایی، درد شکم، تهوع، استفراغ و اسهال و بی‌اشتهایی هم جزء علائم و چهره‌های کمتر شایع این بیماری هستند.

وی با بیان اینکه هر فرد آلوده حداقل می‌تواند 1.5 نفر را آلوده کند، ادامه داد: از هر 100 نفر 20 نفر وقتی به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند هیچ نشانه و علامتی را بروز نمی‌دهند که بخش نگران کننده چرخش ویروس هم همین است.

وزیری تصریح کرد: ویروس در مجاری تنفسی این افراد است از طریق ریزقطرات با عطسه و سرفه دفع می‌شود و دیگران را آلوده می‌کنند ولی چون علامت و نشانه ندارند برای کنترل اپیدمی بسیار خطرناک هستند چون با  چرخش در جامعه دیگران را مبتلا می‌کنند.

وی در ارتباط با آخرین آخبار در خصوص داروی درمان کوید 19، گفت: هیچ داروی موثری که تاییدیه مصرف برای کرونا گرفته باشد تا به امروز وجود ندارد، بنابراین حفظ دستورالعمل‌ها که در اسفندماه به آن‌ها مقید بودیم جدی است.

انتهای پیام/پ

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار