کد خبر: ۱۱۷۴۷۶
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، عبدالرضا مهاجری افزود: در استان ۶۰ هزار هکتار جنگل‌های زاگرسی، ۳۰۸ هزار هکتار جنگل‌های بیابانی و ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار مراتع وجود دارد که با مطالعه کامل پوشش گیاهی استان، در حال حاضر ۸ شهرستان مناطق پرخطر از لحاظ حریق هستند.

وی گفت:  احتمال آتش‌سوزی در مراتع شهرستان‌های فریدون‌شهر، فریدن، بویین میاندشت، خوانسار، گلپایگان، تیران و کرون، سمیرم و چادگان در اصفهان بیشتر است، یک و نیم میلیون هکتار از مراتع این شهرستان‌ها مستعد آتش‌سوزی هستند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت:  امکاناتی همچون دستگاه‌های اطفای حریق، دمنده، بیل و آتش‌کوب در این شهرستان‌ها فراهم شده و دامداران مراتع ملزم به معرفی قرق‌بان برای حفاظت از مراتع شده‌اند، همچنین به دامداران اخطار داده شده در صورت ایجاد حریق در مراتع با آنها برخورد می‌شود و کلاس‌های آموزشی و جلسات توجیهی در این‌باره برگزار شده است.   

مهاجری یادآور شد: سال گذشته با توجه به هماهنگی‌های انجام شده در سطح شهرستان حدود ۲۵۰ هکتار از مراتع استان درگیر حریق شد.

وی گفت:  ۹۰ درصد حریق‌های مراتع استان انسانی، عمدی و سهل انگاری است، ۶۰ درصد آتش سوزی مراتع استان عمدی است و ۳۰ درصد دیگر به‌دلیل بی‌احتیاطی گردشگران در مراتع و جنگل‌ها، انداختن ته سیگار بر پوشش گیاهی کنار جاده‌ها و ایجاد آتش از سوی دامداران ایجاد می‌شود. همچنین برخی به‌صورت عمدی و به دلیل رفتارهای مخرب و تلافی‌جویانه اقدام به آتش‌سوزی مراتع ملی می‌کنند.

مهاجری افزود: در تامین بالگردهای مجهز به مخزن آب دچار مشکل هستیم، طی هماهنگی سازمان جنگل‌ها در کشور باید در زمان اعلام نیاز استان اصفهان و دیگر استان‌ها، بالگرد اعزام شود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با تاکید بر اینکه کشور مجهز به بالگرد حمل آب نیست و در این زمینه با مشکل مواجهیم، تصریح کرد: بالگردهای موجود تنها قادر به جابجایی افراد هستند.

به گفته مهاجری، طبق قانون اگر در مراتعی آتش سوزی اتفاق افتاد تمام دستگاه ها، ارتش، سپاه، شهرداری ها و ستاد بحران مکلف به اطفا حریق هستند، اما متاسفانه بسیاری از جنگل ها و مراتع استان در مناطق صعب العبور قرار دارند و حمل ادوات سنگین و افراد بسیار مشکل است، بنابراین پیش بینی شده در این مراتع از ظرفیت بالگرد استفاده کنند.

وی در پایان تاکید کرد: افراد در صورت مشاهده هر گونه آتش سوزی در مراتع استان، موارد را به شماره تلفن رایگان ۱۵۰۴ اطلاع دهند، همچنین گردشگران و رانندگان از انداختن ته سیگار در عرصه های طبیعی خودداری کنند و در صورت روشن کردن آتش، از خاموش کردن آن اطمینان حاصل کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار