کد خبر: ۱۱۸۱۷۴
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۶
مدیرکل دفتر امور بانوان استانداری خراسان رضوی:
مشهد _ مدیرکل امور بانوان استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه تنها ۱۷ درصد پست‌های مدیریتی استان از آن زنان است، گفت: جایگاه زنان در این حوزه آن‌چنان که باید مورد توجه قرار نگرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، طاهره طهماسبی، عصر دوشنبه در نخستین نشست هم‌اندیشی با بانوان خبرنگار استان اظهار کرد: اکنون فرصتی پیش آمده است که در این نشست بتوانیم از ظرفیت‌های بسیاری که در حوزه زنان است برای کمک به توسعه استان در حوزه زنان استفاده کنیم و با وحدتی که ایجاد می‌شود بتوانیم برخی مسائلی که در حوزه زنان وجود دارد را حل کنیم.

وی در خصوص نحوه فعالیت دفتر امور بانوان و خانواده افزود: ساماندهی، راهبری، حمایت و نظارت در امور فرهنگی، اقتصادی و سیاسی در حوزه زنان از طریق همکاری با واحدهای استانی و اجرایی و سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه زنان بر اساس سرفصل‌هایی که تعیین شده در لیست فعالیت‌های ما جای می‌گیرد.

طهماسبی تصریح کرد: رسیدگی به مسائلی چون تقویت و تحکیم بنیان خانواده، اقتصاد و معیشت خانواده، حضور بانوان در مناصب و پست‌های مدیریتی از جمله اموری است که توسط دفتر ما پیگیری می‌شود و این اهمیت دارد چراکه نزدیک ۵۰ درصد جمعیت استان را زنان تشکیل می‌دهند.

وی ضمن ارائه آمارهایی از امور انجام شده در حوزه زنان گفت: تعداد تعاونی‌های تشکیل شده بانوان در سال ۹۸ نزدیک به ۷ هزار تعاونی بوده است، تعداد صندوق‌های خرد روستایی، ۱۸۱ عدد و تعداد سمن‌های بانوان استان در سال ۹۸ به ۲۰۵ مورد رسیده است که نسبت به سال قبل، افزایش نزدیک به ۲ درصدی داشته است.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی ادامه داد: بنابر مصوبه هیئت دولت باید تا برنامه ششم توسعه، ۳۰ درصد پست‌های مدیریتی در اختیار بانوان باشد اما در سال ۹۸، ۱۷ درصد پست‌ها در دست بانوان است که نشان می‌دهد تا هدف مورد نظر فاصله بسیاری داریم.

طهماسبی در ارتباط با طرح‌های اجرا شده در سطح استان ابراز کرد: طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار با رویکرد نوین اشتغال خانگی مخصوصاً در شهرستان‌ها، واگذاری زمین‌های رایگان در حوزه کشاورزی، طرح توان‌افزایی و تاب‌آوری اجتماعی در جوامع محلی، تدوین و تصویب سند ارتقای وضعیت زنان استان و اختصاص وام‌های قرض‌الحسنه به زنان سرپرست خانوار، بدسرپرست و دختران مجرد بالای ۴۰ سال از جمله طرح‌های انجام شده توسط دفتر امور بانوان استانداری خراسان رضوی بوده است.

وی اضافه کرد: ۹۳۱ نفر از بانوان کارآفرین و توسعه‌گر استان شناسایی شده‌اند و طرح ارتقای توانمندی‌های زنان روستایی استان در دست انجام است و همچنین برگزاری ۷۰ نمایشگاه فصلی و بازارچه‌های دائمی در شهرستان‌های مختلف در بحث اشتغال‌زایی کمک بسیاری کرده است.

طهماسبی در انتهای جلسه در پاسخ به مطالبات خبرنگاران عنوان کرد: ما صحبت‌های خود در مباحث مربوط به زنان را مطرح کرده و سعی کردیم از دیدگاه اصحاب رسانه این موضوع را بررسی کنیم. اینکه خبرنگاران حوزه‌های خبری مختلف اعم از سیاسی و اجتماعی و غیره در این جلسه حضور داشتند به مطرح شدن مسائل مختلف حوزه زنان به ما کمک کرد.

وی افزود: ما ادعا نداریم همه مسائل حوزه زنان را رفع کردیم، اما در توان خود اقداماتی را در این زمینه انجام دادیم ولی برای ادامه این فعالیت‌ها نیاز به همراهی اصحاب رسانه داریم. ما سعی داریم در این جلسات به اتفاق نظر برسیم تا هم‌پای یکدیگر به مسائل حوزه زنان ورود کنیم. ان‌شاءالله در جلسات آینده در خصوص مسائل با اهمیت بیشتر حوزه زنان در استان و راه حل‌های آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

طهماسبی در ادامه با اشاره به اینکه برخی مسائل مطرح شده توسط خبرنگاران جنبه عمومی و کلی داشت، بیان کرد: در زمینه استفاده از زنان به عنوان نیروی کار ارزان قیمت و نبود امنیت شغلی برای زنان، باید گفت که این امنیت برای مردان هم پررنگ نیست‌. در خصوص معین‌های اقتصادی نیز، باید گفت، معین‌ها کمتر از شش ماه است که فعالیت دارند، به همین دلیل برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید بیشتر صبر کرد.

وی در خصوص اشتغال و تأمین معیشت زنان پس از طلاق گفت: در این زمینه برنامه‌هایی برای زنانی که از سال ۹۷ به بعد طلاق گرفتند داریم اما هنوز به مرحله اجرایی شدن نرسیدند، ولی به طور کلی سعی کردیم تا دستگاه‌ها را برای انجام اقدامات در این زمینه به کار ببندیم.

وی با اشاره به اینکه در زمینه اطلاع رسانی سعی داریم از ظرفیت رسانه بیشتر استفاده کنیم، افزود: اگر حاضران در جلسه موافق باشند، اولویت بندی می‌کنیم تا مهمترین مطالب از نظر شما مشخص شده، سپس در جلسات بعدی باتوجه به اولویت‌ها اقدامات و راهکارها را شروع کنیم.

طهماسبی درخصوص پست‌های مدیریتی بانوان گفت: جایگاه زنان در این حوزه آن‌چنان که باید مورد توجه قرار نگرفته است. در این بخش دو مشکل عمده داریم، یکی در حوزه زنان و دیگری در حوزه مردان، خود زنان مطالبه گری درستی نداشته و به خودباوری در این حوزه نرسیدند. شما می‌توانید انعکاس دهنده این باورها در جامعه باشید، چراکه کار فرهنگی بسیار زمانبر است و در بخش مربوط به مردان هم می‌توان به کم‌اهمیت جلوه دادن و عدم توجه مناسب به حضور بانوان در امورات و پروژه‌های مختلف اشاره کرد.

وی ادامه داد: مبحث دیگری که نیازمند پیگیری اصحاب رسانه است، تفکیک جنسیتی در آمارها است که در این حوزه بسیار ضعیف عمل می‌شود. باید برای مشاغل و در زمینه‌های مختلف آمارها به درستی و با تعیین تفکیک جنسیتی اعلام شوند.

مدیرکل دفتر امور بانوان استانداری خراسان رضوی در انتها بیان کرد: کار در حوزه زنان باید با عشق و علاقه باشد. من امیدوارم شما بانوان خبرنگار، علاوه بر رسالت خبری خود، در حوزه زنان هم فعالیت کنید چراکه خود زن هستید و این رسالت شما را دوجانبه می‌کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار