کد خبر: ۱۱۸۳۳
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۷
نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار با بیان اینکه مشکلات کارفرمایان بیشتر از کارگران است، گفت: وضع کارگران کشور زمانی خوب خواهد شد که تولید رونق بگیرد.
به گزارش تجارت آنلاين به نقل از  ایسنا، جمال رازقی جهرمی گفت: کارفرمایان با کارگران در یک کشتی نشسته‌اند اما تا زمانی که تولید در کشور رونق نگیرد و مشکلات کارفرمایان برطرف نشود سفره کارگران رنگین نمی‌شود و معیشت آنها بهبود نمی‌یابد.
 
وی افزود: برخی تصور می‌کنند که بنگاهها در وضع سودآوری به سر می‌برند در حالی که اگر سودده بودند امروز 50 درصد واحدها تعطیل و مابقی در حال رکود نبودند.
 
نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار که در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت، ادامه داد: در حال حاضر دولت، قوه قضاییه و مجلس به شدت از نظام بانکی حمایت می‌کنند ولی هیچ گونه حمایتی از کارفرمایان حتی در بحث بدهی بانکی صورت نمی‌گیرد.
 
وی گفت: درباره مالیات بر ارزش افزوده بحثی نداریم چون در همه دنیا گرفته می‌شود ولی این مالیات در نقطه مصرف اخذ می‌شود در صورتی که در کشور ما به دلیل برخی مسایل دولت توان مقابله با آن را ندارد و تولیدکننده عملا دچار مشکل شده است.
 
جمال رازقی‌ جهرمی در ادامه با بیان اینکه کارفرمایان حتی توان پرداخت دستمزد متناسب با تورم 15 درصدی را ندارند، اظهار کرد: تا زمانی که مطالبات کارفرمایان تعیین تکلیف نشود و مشکلات آنها پابرجا بماند توان پرداخت دستمزد بیشتر را ندارند.
 
وی گفت: تامین معیشت کارگران تماما به عهده کارفرما نیست. هم اکنون بخشی از هزینه‌های سبد معیشت کارگران را آموزش و بهداشت تشکیل می‌دهد در حالی که در قانون اساسی آموزش رایگان و تحصیل از وظایف دولت است.
 
به گزارش ایسنا، غلامرضا عباسی - رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران - در ادامه با بیان اینکه کارگران مشکلات کارگران را قبول دارند،‌ گفت: اگر کف معیشت کارگران و رقم 2 میلیون و 500 هزار تومانی خط فقر را در نظر بگیریم افزایش دستمزد بر مبنای تورم فعلی قابل پذیرش نیست.
 
وی گفت: اینکه ملاک تعیین مزد را نرخ تورم 15 یا 17 درصدی قرار بدهیم عادلانه نیست زیرا تاثیری در زندگی کارگران ندارد عده ای معتقدند اگر دستمزد بیش از تورم افزایش یابد خودش تورم زا است اما سوال اینجاست که با این استدلال چرا نرخ تورم را ملاک تعیین مزد قرار داده‌اند؟
 
رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور با تاکید بر اینکه جامعه کارگری با بخش کارفرمایی مشکلی ندارد، گفت: دولت باید به وظیفه خود در قبال کارفرمایان عمل کند و از بخش نیروی انسانی حمایت کند.
 
به گفته عباسی هزینه تمام شده نیروی انسانی در تولید در کشورهای توسعه یافته 75 درصد است در حالی که این رقم در کشور ما زیر 10 درصد است.
برچسب ها: کارگران ، معیشت ، تولید
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار