وی در تعریف سواد عمومی بیان کرد: سواد عمومی در حقیقت شناخت فرد از واقعیت اجتماعی خود است. فرد با استفاده از این سواد می تواند رابطه خود را با فناوری ترسیم کند و از روابط اجتماعی و روابط بین فردی خود درک صحیح داشته باشد .
وی در تعریف نوع دیگر سواد بیان داشت :سواد مهارتی در حقیقت مهارت انجام صحیح و مناسب کار است . این نوع سواد است که باید اصل و اساس فعالیت سازمان نهضت سواد آموزی قرار گیرد .
وزیرکار و امور رفاهی با اشاره به آمار موجود در زمینه تعداد کارگران بیسواد به مصوبه اخیر هیات دولت در خصوص الزام و تشویق بی سوادان پرداخت و گفت: اعضای هیات دولت با تصویب این مصوبه می خواهند افراد بیسواد را به سوی سواد آموزی خصوصا سواد مهارتی سوق دهند .
وی در ادامه سخنان خود به تعریف سواد خلاقیت نیز پرداخت و افزود : این نوع سواد به بروز خلاقیت و نوآوری در انجام کار دلالت دارد .
وزیر کار و امور رفاهی افزود :یکی از دلایل عدم تحقق اهداف پیش بینی شده وجود انواع بی سوادی در جامعه است و اگر جامعه بخواهد به رشد و توسعه یابد باید افراد به سواد در همه ابعاد آن مجهز شود . در اکثر کشور های توسعه یافته مشاهده می شود که اساس ثروت آن ها برنیروی انسانی متخصص و باسواد قرار دارد .
وی در ادامه بیان نمود :لازم است برای انجام کار سوادی آموزی یک نهضت دیگر برای ایجاد گفتمان عظیم در جامعه بوجود آید ، یکی از مسایل عمده ما در نهضت سواد آموزی این است که سواد به عنوان یک مساله اجتماعی مطرح نشده است .
ربیعی به نقش و جایگاه مراکز یادگیری محلی در آموزش جامعه اشاره کرد و تصریح نمود : من فکر می کنم یکی از تصمیمات خوب مصوبه اخیر دولت ایجاد مراکز یادگیری محلی باشد .
وی در بخش پایانی سخنان خود افزود : برای راه اندازی و توسعه دولت الکترونیک باید افراد جامعه توان استفاده از فناوری ارتباطات و اطلاعات را کسب نمایند و این مهم محقق نخواهد شد مگر اینکه افراد حداقل سواد لازم را برای کار با آن کسب کرده باشند .