به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، در سالیان اخیر با توجه به وفور کالاهای تقلبی و قاچاق در بازار، مصرفکنندگان کالا معمولاً برای استفاده از خدمات پس از فروش کالای خریداری شده، دچار سردرگمی شده و در نهایت نیز بدون اینکه بهرهای از این خدمات ببرند، متضرر میشوند و به مرور زمان مفهوم گارانتی برای خریداران کالا بیاعتبار شده است.
حضور ردپای شرکتهای صوری در آشفتهبازار خدمات پس از فروش و افزایش روزافزون کارتهای گارانتی فاقد اعتبار در سطح بازار، مسئولان ذیربط را بر آن داشت تا برای پایان دادن به این معضلات، تصمیمات جدی اتخاذ کنند.
در همین راستا، راهاندازی «سامانه جامع گارانتی» در تیرماه سال ۹۷، بر اساس تفاهمنامه همکاری میان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سازمان حمایت از مصرفکننده، در دستورکار قرار گرفت و بر اساس بند (۲) از ماده «۲» این تفاهمنامه، سازمان حمایت ملزم به نظارت بر ارائه خدمات پس از فروش با استفاده از «سامانههای الکترونیکی» شد. البته پیش از انعقاد تفاهنامه مزبور نیز در مواد ۳ و ۴ قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان، بر نقش سازمان حمایت در خصوص نظارت بر ارائه خدمات پس از فروش تأکید شده بود.
بر اساس اظهارات حمیدرضا دهقانینیا، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در آبان ماه سال گذشته، آخرین مهلت سازمان حمایت برای راهاندازی سامانه جامع گارانتی تا پایان سال ۹۸ بوده است؛ به همین منظور در گفتگو با سید جواد احمدی مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، آخرین وضعیت راهاندازی سامانه جامع گارانتی جویا شدیم.
برخی تولیدکنندگان زیر بار نمیروند.
سید جواد احمدی مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات سازمان حمایت با بیان اینکه سامانه جامع گارانتی مطابق آنچه که در مصوبات مربوط به پیادهسازی آن مقرر شده است، دارای ۳ بخش مجزا است، گفت: در حال حاضر شرکتهای واردکننده کالا، همکاری و همراهی مناسبی برای تکمیل این سامانه دارند اما متأسفانه شرکتهای تولیدی بعضاً مقاومتهایی در این زمینه از خود بروز میدهند.
مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات سازمان حمایت با بیان اینکه «ثبت شناسنامه گارانتی واحدهای تولیدی و وارداتی» اولین پازل تشکیلدهنده این سامانه از مجموع بخشهای سه گانه آن است، گفت: بخش ثبت شناسنامه گارانتی از ابتدای آذرماه سال گذشته آغاز به کار کرده و عملیاتی شده است.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه از زمان عملیاتی شدن سامانه جامع گارانتی تلفن همراه، لوازم خانگی، تایر خودرو و محصولات آیتی، مشمول ثبت شناسنامه گارانتی شدهاند، اظهار داشت: در مرحله بعد، لوازم یدکی خودرو نیز مشمول ثبت شناسنامه خواهند بود.
احمدی عنوان کرد: تاکنون برای بیش از ۳۰۰ شرکت واردکننده تلفن همراه، ۷۲ شرکت تولیدکننده و واردکننده لوازم خانگی، ۸۳ شرکت واردکننده تایر خودرو و ۷۴ شرکت تولیدکننده و واردکننده محصولات آیتی (کامپیوتر و ملحقات) شناسنامه گارانتی صادر شده است.
احمدی دو بخش دیگر این سامانه را «اعتبارسنجی گارانتی» و «ارزیابی شرکتهای ارائه دهنده گارانتی» عنوان کرد و افزود: این دو بخش توسط پیمانکار جدیدی که برای سامانه در نظر گرفته شده، در حال تکمیل و راهاندازی است.
مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات سازمان حمایت تأکید کرد: بخشهای دوم و سوم این سامانه ارتباط و همبستگی با بخش اول آن ندارد، بنابراین نگرانی از بابت فرآیند ثبت شناسنامه گارانتی واحدهای تولیدکننده و واردکننده وجود ندارد.
وی اظهار امیدواری کرد: با توجه به برگزاری جلسات توجیهی و اتمام حجتهای صورت گرفته با شرکتهای تولیدی و همچنین الزام قانونی اخذ و نصب شناسه کالا و کد رهگیری در کالاهای مختلف، در نهایت کلیه تولیدکنندگان نسبت به ثبت شناسنامه گارانتی خود در این سامانه اقدام خواهند کرد.
احمدی در پایان با اشاره به اینکه نیازها و خواستههای سازمان حمایت در صدور تأییدیه خدمات پس از فروش کالاهای سرمایهای و مصرفی بادوام توسط شناسنامه گارانتی به صورت کامل برقرار خواهد شد، بیان کرد: سامانه مستقر شده در سازمان حمایت به خوبی ظرفیت آن را دارد که برای ساماندهی هر چه بهتر گارانتی در بازار، نقشآفرینی کند.
«استعلام آسان گارانتی و اصالت کالا»، «نظارت مستمر بر خدمات پس از فروش»، «رهگیری و شناسایی کالای قاچاق»، «دادن فرصت مقایسه به مشتری با رتبهبندی و اعتبارسنجی شرکتهای ارائه دهنده گارانتی» از جمله مزایای راهاندازی سامانه جامع گارانتی محسوب میشود.