کد خبر: ۱۱۹۴۲
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۶
رشد و توسعه کشورها در دنیا و جوامع امروزی از پیچیدگی های زیادی برخوردار است و در این راستا شناخت کامل محیط داخلی و بیرونی اثر گذار بر جوامع بسیار اهمیت پیدا کرده است. علاوه بر شناخت این عوامل، تقدم و تاخر آنها نیز در پیشبرد اهداف توسعه پایدار کشورها بسیار حایز اهمیت است. یکی از ارکان توسعه در هر جامعه ای می تواند توسعه اقتصادی باشد که ضمن افزایش ثروت جوامع و قفل اقتصادی آنها،راهبری برای رسیدن به اهداف آینده در جهت چشم انداز تدوین شده می باشد.بسیاری از کشورها برای رشد و توسعه و بهبود فضای کسب و کار به تقویت و بهبود شرایط شرکت های کوچک و متوسط پرداخته و این شرکت ها را به عنوان شریان های اقتصادی کالبد خود می دانند و علاوه بر آن این  نوع شرکت ها به خاطر نوع کار کرد و اندازه خود به سرعت آمادگی  مقابله با تغییر شرایط  را داشته  و برای فایق آمدن  بر مشکلاتی چون مسایل مالی ، سهم پایین بازار، عدم وجود ارتباط موثر شبکه ای بین بنگاه ها و کمبود و قیمت بالای مواد اولیه خود  نیازمند ایجاد زیرساخت های مناسب  می باشند. آنچه در این خصوص مهم است  و می تواند به همه بنگا ه ها  از جمله بنگاه های کوچک و متوسط کمک نماید وجود یک ساختار تشکلی قوی و منسجم برای ارتباط موثر و هدفمند با تصمیم گیران و دولت در راستای منافع صنفی و ملی می باشد.
امروزه در جوامع  مختلف از جمله جوامع صنعتی ، تصمیم گیرهای فردی  کم رنگر تر  شده و شرکتها دریافته اند که منافع آنها در ارتباطات و تصمیم گیری های گروهی و اجماع صاحبان صنعت  نهفته است و این موضوع روز به روز  برای بنگاه ها نمایانترو مورد وثوق احاد صاحبان صنایع و صنوف می باشد و به عبارت دیگر تشکل های صنفی و صنعتی در حال حاظر  بسیار مورد توجه بنگاه های تجاری و صنعتی بوده و  بنگاه ها بر اساس انتظارات  مشتریان  و بازار رقابت پذیر جهانی ، افزایش توانمندی های خود را در ایجاد و توسعه تشکل ها میدانند.
تشکل ها صنعتی و صنفی درحقیقت نقش پل ارتباطی میان بنگاه و دولت می باشند و بنگاهها از طریق تشکل خود بهتر و سریعتر می توانند  با دولت وارد مذاکره شده و از منافع خود دفاع کرده و در جهت تقویت آن گام بردارند.اما آنچه در حوزه تجارت خارجی و توسعه بازارها بسیار مهم است بنگاه ها به تنهایی توانایی شناخت دقیق  بازارها و ورود قدرتمند در تجارت خارجی  را نداشته وتشکل مربوطه با  ارتباطات موثر و حضور قدرتمند توسط اعضای خود از طریق نمایشگا ها و تبلیغات محیطی امکان حضور بهتر بنگاه ها را در حوزه تجارت خارجی فراهم میآورد. علاوه بر این تشکل ها با تببین اهداف و استراتژی های مدون و همسو از رقابت منفی اعضا  خود جلوگیری کرده و در بلند مدت از طریق آموزش مستمرو بکارگیری  ابزارهای مدیریت بازاریابی و ارایه اطلاعات شفاف و مدون از بازار  به همراه آنالیز  تقاضای محصول در آینده آن بازار ،به خوبی می تواند زمینه رشد و توانمندسازی بنگاه ها را فراهم میآورد.
اتاق بازرگانی ،صنایع ،معادن و کشاورزی ایران به عنوان پارلمان بخش خصوصی و در راستای  تعامل بهتر و هدفمند با بنگاه ها  ، توانمند سازی  تشکلها و دفاع از حقوق صنفی و صنعتی بنگاه ها ،توسعه فعالیت آنها در حوزه های مختلف تصمیم گیری تقویت مدیران تشکل ها و افزایش ظرفیت تشکل گرایی  بر مبنای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی  این امکان را برای تشکل ها  و فعالان بخش خصوصی فراهم می آورد که  با هم اندیشی وارتباط موثر با  اتاقهای بازرگانی ضمن  رفع موانع و مشکلات تولید و تجارت ،  تشکل ها به اهداف و برنامه های خود در حوزهای تجارت داخلی و خارجی سریعتر و بهتر دست یابند.

فاطمه مقیمی- عضو هیات نمایندگان اتاق ایران
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار