به گزارش
تجارت آنلاين به نقل ازمهر، سید محمد راشدی با اشاره به فروش بلیت های نوروزی قطار، اظهار داشت: یک میلیون و ۹۶۰ هزار صندلی برای سفرهای نوروزی درنظر گرفته شده بود که از این تعداد بلیت بالغ بر ۸۵۰ هزار صندلی به فروش رفت.
وی با بیان اینکه شروع پيك نوروزي قطارهاي مسافري از ۲۵ اسفند ۹۳ به مدت ۲۰ روز تا ۱۵ فروردين ۹۴ ادامه دارد، بیان کرد: فروش اینرنتی بلیت قطار در بهمن ماه شروع شد و هر روز به یک محور اختصاص یافت که هنوز هم برای مابقی صندلی ها فروش ادامه دارد.
معاون مسافری شرکت راه آهن با اشاره به اینکه بلیت مسیرهای پرتردد در روزهای پیک فروش رفته اما برخی مسیرها باقی مانده است، گفت: برای رعايت حقوق شهروندي ثبت ساعت ورود قطار به مقصد بر روي بليت درج مي شود و جدولي تعيين شده تا بر حسب ساعت تاخير از ۵۰ تا ۱۰۰ درصد نرخ بليت به مسافران بازگردانده مي شود.
راشدی تصریح کرد: به عنوان مثال در قطارهاي تهران- مشهد اگر سه ساعت تاخير داشته باشد ۵۰ درصد از وجه بليت برگشت داده مي شود و اگر ۵ ساعت به ۳ ساعت اضافه شود ۱۰۰ درصد پول به مسافر بازميگردد.
وی در خصوص رسیدگی به شکایات مسافران، اظهار داشت: مسافران برای دریافت اطلاعات، ثبت شکایات، پیشنهادات و انتقادات خود میتواند با سامانه «صدای مسافر راهآهن جمهوری اسلامی ایران» با شماره ۵۱۴۹ از تهران و ۵۱۴۹-۰۲۱ از شهرستانها تماس بگیرند.
معاون مسافری شرکت راه آهن تصریح کرد: مسافران از طریق این سامانه می توانند از برنامه حرکت قطارها، مراکز فروش بلیت و دیگر قوانین مربوط به بلیت مطلع شوند ضمن آنکه ارسال شکایات هم از طریق این سامانه انجام می گیرد. همچنین با ارسال پیامک به شماره ۵۱۴۹-۰۲۱ هم می توانند، مشکلات احتمالی در قطار را به صورت آنلاین گزارش دهند.
راشدی با اشاره به اینکه مسافران در صورت تاخیر قطار مطابق با برنامه زمانبندی، میتوانند برای دریافت خسارت تا یکماه به آژانس های فروش بلیت در سراسر کشور مراجعه کنند، افزود: البته اگر تاخیرها ناشی از حوادث غیرمترقبه مانند سیل، زلزله و یا دیگر موارد باشد جریمه ای بابت آن پرداخت نمی شود.
وی با اعلام اینکه پرداخت خسارات از ۵۰ درصد بهای بلیت شروع می شود، بیان کرد: براساس جدول زمانبدی و زمان سیر قطار، جرایم تعریف شده است که از استرداد ۵۰ درصد تا ۱۰۰ قیمت بلیت را شامل می شود.