کد خبر: ۱۲۴۰۴۳
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۲
پیمانه اقتصادی
این پیمانه تیتر‌هایی همچون دلار در صرافی‌های بانکی بازهم استراحت کرد، نرخ سکه و طلا در بازار امروز تهران، چین بازار اوراق قرضه و بازار بین بانکی را ادغام می‌کند، جی‌پی مورگان با زرنگی از بسته کمک به کرونا پول گرفت و سقوط صادرات نفت عربستان به کمترین رقم ۹ سال اخیر را در بر دارد.

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون دلار در صرافی‌های بانکی بازهم استراحت کرد، نرخ سکه و طلا در بازار امروز تهران، چین بازار اوراق قرضه و بازار بین بانکی را ادغام می‌کند، جی‌پی مورگان با زرنگی از بسته کمک به کرونا پول گرفت و سقوط صادرات نفت عربستان به کمترین رقم ۹ سال اخیر را در بر دارد.

بازگشت بورس بر مدار سبز

شاخص کل بورس تهران در معاملات امروز در حالی با رشد 52 هزار واحدی مواجه شد که نماد بانک پارسیان(وپارس) بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشته است. به نقل از نبض بورس، ارزش معاملات تاکنون بیش از 21419.3 میلیارد تومان بوده که ناشی از داد و ستد بیش از12.866 میلیون برگه سهم طی دو میلیون و 57 هزار نوبت معاملاتی بوده است.

بورس امروز چگونه آغاز شد؟/ رنگ سبز بر رخساره بورس/ بازگشت نمادهای شاخص ساز

بورس امروز چگونه آغاز شد؟/ رنگ سبز بر رخساره بورس/ بازگشت نمادهای شاخص ساز

چهارشنبه سهام کدام شرکت عرضه اولیه می‌شود؟

به نقل از مدیریت عملیات بازار بورس اوراق بهادار تهران، در روز چهارشنبه اول مردادماه ۹۹  تعداد ۳۰۰ میلیون سهم معادل ۱۲ درصد از سهام شرکت "تولید نیروی برق آبادان" به عنوان پانصد و چهل و دومین شرکت در فهرست شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بخش "تامین برق، گاز، بخار و آب گرم" گروه و طبقه " تولید، جمع آوری و توزیع برق" در فهرست نرخ‌های بازار دوم و در نماد " آبادا " به شیوه ثبت سفارش جهت کشف قیمت عرضه خواهد شد.

انحصار مجوز تاسیس کارگزاری بورسی لغو شد

رییس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت اقتصاد به مصوبات امروز هیات مقررات زدایی اشاره کرد و گفت: انحصار مجوز تاسیس کارگزاری بورسی لغو شد. فیروزی در مورد بررسی مجوز تأسیس کارگزاری بورس به بررسی های انجام شده توسط هیأت مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار اشاره کرد و بیان داشت: سازمان بورس و اوراق بهادار مکلف است تا تاریخ ۱۳۹۹.۵.۳۱ دستورالعمل جدیدی در خصوص مجوز تأسیس و فعالیت کارگزاری در بورس را با رعایت مواد ۲ و ۳ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار به نحوی تنظیم کند که در آن تمامی شرایط تخصصی و حرفه ای مربوط به کسب و کار تأسیس کارگزاری در بورس و حتی محدودیت های زیرساختی، فنی و نظارتی موجود لحاظ شود. این مقام مسئول در وزارت اقتصاد تصریح کرد: برای همه متقاضیانی که دارای شرایط و اهلیت لازم هستند، مطابق دستورالعمل مذکور امکان صدور مجوز فراهم شود. در صورت عدم تنظیم و تصویب دستورالعمل جدید، دستورالعمل صدور مجوز تأسیس و فعالیت کارگزاری در بورس به شماره ۱۲۱/۲۰۱۳۰ مصوب ۱۳۸۶.۶.۳۱ هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار ملغی الاثر می شود. /فارس
 

دلار در صرافی های بانکی بازهم استراحت کرد

در حالی که در بازار آزاد ارز، خبرها حکایت از نوسان نرخ دلار در کانال 24 و 25 هزار تومانی دارد، در صرافی های بانکی به عنوان نماینده بازارساز، نرخ دلار و یورو بدون تغییر نسبت به روز قبل، بود. به گونه ای که هر اسکناس دلار آمریکا در این صرافی ها، به نرخ 22300 تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت 23100 تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد که نسبت به روز قبل، تغییری ندارد. همچنین هر اسکناس یورو به نرخ 24600 تومان از مردم خریداری و در مقابل بدون تغییر نرخ نسبت به روز قبل، به قیمت 25400 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد.
 

نرخ سکه و طلا در بازار امروز تهران

 
بر اساس اعلام اتحادیه طلا و سکه تهران، در معاملات امروز (یکشنبه بیست و نهم تیرماه 99)، هر قطعه سکه تمام طرح قدیم به رقم 10 میلیون و 800 هزار تومان رسید. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) نیز 11 میلیون و 300 هزار تومان قیمت گذاری شد. هر نیم سکه بهار آزادی نیز به رقم 5 میلیون و 740 هزار تومان ور هر ربع سکه به رقم 3 میلیون و 450 هزار تومان رسید. هر سکه یک گرمی نیز به نرخ یک میلیون و 800 هزار تومان معامله شد. هر مثقال طلای ۱۷ عیار که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، ۴ میلیون و 660 هزار تومان قیمت گذاری شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار در پایان فعالیت بازار امروز، به رقم یک میلیون و 75 هزار تومان معامله شد.
 

چین بازار اوراق قرضه و بازار بین بانکی را ادغام می‌کند

بانک مرکزی چین اعلام کرد که این کشور با هدف مرکزیت بخشیدن به بازارهای پراکنده اوراق قرضه و تسهیل انتقال سیاست پولی و مدیریت اقتصاد کلان، بازار بین بانکی و اوراق بهادار را به یکدیگر متصل می‌کند. به گزارش ایبِنا از رویترز، بانک مرکزی چین در بیانیه‌ای اعلام کرد که سرمایه گذاران واجدشرایط اجازه خواهند داشت تا از طریق «زیرساخت اتصال»، اوراق بهادار قابل داد و ستد در بانک‌های یکدیگر را خرید و فروش کنند. بازار بین بانکی اوراق بهادار چین که در سال ۱۹۹۷ چین شکل گرفت و تحت نظارت بانک مرکزی چین فعالیت می‌کند، از حیث انتشار و حجم دادو ستد به مراتب بزرگ‌تر از بازار اوراق بهادار است. بازار اوراق بهادار چین تحت نظارت کمیسیون تنظیم مقررات اوراق بهادار این کشور قرار داشته و سرمایه گذارانی از دلالان گرفته تا صندوق‌های سرمایه گذاری و اشخاص را در دل خود جای داده است. تا پایان سال ۲۰۱۹، حجم کلی اوراق بهادار داد و ستد شده به ۹۹.۱ تریلیون یوآن (۱۴۳ میلیارد دلار) رسید و سهم اوراق بهادار بین بانکی ۸۶.۴ تریلیون یوآن یا ۸۷.۲ درصد از کل اوراق بود. بانک مرکزی چین در سال ۲۰۱۸ اقدام به یکپارچه ساختن رتبه اعتباری اوراق کرد و اولین قدم را در راستای برداشتن موانع مابین این دو بازار برداشت.

افزایش قیمت باور نکردنی بلیت هواپیما در مسیر چین؛ هر صندلی ۹۶ میلیون تومان

شرکت هواپیمایی ماهان با برقراری مجدد یک پرواز هفتگی در مسیر تهران – گوانجو – تهران از تاریخ ۱۳۹۹/۰۴/۳۰ هر صندلی معمولی این پرواز را به مسافران با قیمت ۵۸ میلیون تومان و صندلی‌های بیزینس را به قیمت ۹۶ میلیون تومان می فروشد. شرکت ماهان در شرایطی این قیمت‌ها را بروی سیستم رزواسیون خود تعریف کرده است که بسیاری از مسافران به دلیل شیوع ویروس کرونا در جهان و کاهش تعداد سفر‌ها، انتظار کاهش قیمت بلیت‌ها و تور‌های مسافرتی را در مقایسه با سال قبل دارند. مدیر یکی از دفاتر نمایندگی فروش شرکت ماهان گفت: ماهان سال گذشته و قبل از شیوع ویروس کرونا، بلیت صندلی‌های معمولی مسیر رفت و برگشت شهر گوانجو را با قیمتی حدود ۷ میلیون تومان و بلیت بیزینس را با قیمت حدود ۱۴ میلیون تومان به مسافران عرضه می کرد. /خبرگزاری صدا و سیما
 

جی‌پی مورگان با زرنگی از بسته کمک به کرونا پول گرفت

راشاتودی: بزرگترین بانک آمریکا، جی‌پی مورگان، به همراه چند بانک بزرگ دیگر توانستند از طریق اعلام هزینه، بخش بزرگی از بسته کمک به کرونا را به خود اختصاص دهند، این در حالی است که اخیراً سود ۳ ماهه این بانک‌ها رکورد زده است. مکس کیسر، کارشناس اقتصادی راشاتودی و کارگزار سابق سهام در وال‌استریت، می‌گوید این بانک‌ها توانسته‌اند بعد از بحران اقتصادی قبلی که دولت سهام آنها را خرید و آنها را از ورشکستگی نجات داد، سرمایه هنگفتی برای خود دست و پا کنند. او اضافه کرد: در طول این بحران اقتصادی هم دولت پول زیادی چاپ کرده و به عنوان کمک کرونایی به شرکت‌های ضعیف، در اختیار رئیس جی‌پی‌مورگان، جیمی دیمون، قرار داده است. اما این بانک از این پول به دلخواه خود استفاده کرده و حتی مبلغی را به بازخرید سهام خود تخصیص داده است. کیسر در پایان گفت: بنابراین مردم آمریکا می‌توانند به این وضعیت نگاه کرده و بگویند این فاسدترین طرحی است که تا کنون دیده‌اند.

صادرات نفت عربستان به کمترین رقم ۹ سال اخیر سقوط کرد

داده‌های منتشرشده توسط مؤسسه جودی (Joint Organizations Data Initiative -JODI) در تاریخ ۱۶ ژوئیه (جمعه، ۲۷ تیرماه) نشان داد صادرات نفت خام عربستان در ماه می به پایین‌ترین سطح در ۹ سال گذشته سقوط کرد. ارسال محموله‌ها در این ماه به ۶ میلیون و ۲۰ هزار بشکه در روز رسید که کمترین سطح صادرات از اکتبر ۲۰۱۰ است. این در حالی است که مقدار صادرات این کشور تنها یک ماه پیش از آن، ۱۰ میلیون و ۲۳۷ هزار بشکه در روز بود. وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو و غیر عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در دهمین نشست فوق‌العاده خود از طریق وبینار در ۱۲ آوریل (۲۴ فروردین‌ماه) برای مقابله با بحران ویروس کرونا متعهد شدند تولید روزانه خود را از اول ماه می (۱۲ اردیبهشت‌ماه) ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در ماه‌های می و ژوئن کاهش دهند. افت صادرات عربستان در حالی رخ داد که سطح تولید نفت خام ریاض در این ماه به روزانه ۸ میلیون و ۴۸۶ هزار بشکه در روز - کمترین میزان از دسامبر ۲۰۱۰ – رسید. بالاترین مقدار تولید عربستان سعودی روزانه ۱۲ میلیون و ۷۰ هزار بشکه و در ماه آوریل بود. سعودی‌ها یک ماه پیش از آن موفق به افزایش ذخیره‌سازی نفت خام از سطح حداقلی ۱۴۳ میلیون و ۵۰۲ هزار بشکه در ۱۶ سال اخیر و رساندن آن به ۱۴۷ میلیون و ۵۶۱ هزار بشکه شده بودند.

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار