کد خبر: ۱۲۵۱۴۷
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۵

فداحسین مالکی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت با اشاره به دلایل اهمیت روابط راهبردی و استراتژیک جمهوری اسلامی ایران و عراق، گفت: ایران با عراق دو کشور همسایه هستند که از اشتراک تاریخی و مذهبی و ارتباطات عمیق در تمامی حوزه‌ها برخوردارند. از سوی دیگر حضور نیروهای آمریکایی و برخی دیگر از کشورهای متجاوز در عراق برای جمهوری اسلامی حائز اهمیت است.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی افزود: آمریکا بعد از شکست سیاسی و نظامی به جهت حمایت از داعش در منطقه، در عراق زمین‌گیر شد بنابراین تلاش بسیار کردند تا رد پای گذشته خود را پر رنگ کنند.

وی افزود: آمریکایی‌ها بعد از شهادت سردار سلیمانی فرصت خودنمایی در صحنه سیاسی عراق و تا حدودی نفوذ در دولت عراق پیدا کردند، از این رو در مقطعی دولت با نیروهای حشد الشعبی برخورد کرد و فعالیت‌های آنها را کم رنگ کرد. با این وجود نخست وزیر عراق به ایران سفر کرده و قطعا در چنین شرایطی تحکیم روابط ایران و عراق برای ما مهم است و به عنوان یک نقطه عطف باید پر رنگ‌تر شود.

مالکی با تاکید بر اینکه رئیس جمهوری ایران باید به عراق سفر کند، گفت: هر دولتی در عراق روابط تجاری و اقتصادی با ایران را ادامه می‌دهد و قطعا نمی‌تواند از این روابط چشم پوشی کند. عراق برای سرمایه‌گذاران ایرانی و بخش خصوصی بازار خوبی است. الکاظمی نیز در دیدار با مقامات ایرانی به این موضوعات اشاره کرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه سفر مقامات ایرانی و عراقی با هدف توسعه بیشتر همکاری‌ها انجام گرفت، گفت: عراق به عنوان یکی از همسایگان مهم ایران، از موقعیت ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک در منطقه غرب آسیا برخوردار است و روابط اقتصاد‌ی بین دو کشور به ویژه در شرایط تحریم آمریکا حائز اهمیت است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در شرایطی که آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند فشار معیشتی بر مردم ایران را به حداکثر ممکن برسانند، روابط عمق و راهبردی بین عراق و ایران در همه بخش‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی برای تأمین حداکثری امنیت منطقه و رفاه دو ملت ضروری است./

پایان پیام

برچسب ها: عراق ، مصطفی الکاظمی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار