کد خبر: ۱۲۵۴۴۴
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۶
وزیر مشاور در امور خارجه دولت امارات از تشدید همکاری ریاض و قاهره برای آنچه مقابله با گسترش نفوذ قدرت‌های منطقه‌ای در جهان عرب خواند، استقبال کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجه امارات در پی سفر وزیر خارجه عربستان سعودی به قاهره، از تصمیم دو کشور برای گسترش همکاری‌ها استقبال کرد.

قرقاش امروز چهارشنبه در حساب توئیتری خود نوشت: «تصمیم برای گسترش همکاری سعودی-مصری برای مقابله با تلاش قدرت‌های منطقه‌ای جهت گسترش نفوذ در جهان عرب، امیدوارکننده است».

او افزود که اهتمام روزافزون اعراب برای بازپس‌گیری زمام امور، اقدامی مثبت است، گرچه راه هنوز پر پیچ و خم است اما نبرد استحکام‌بخشی نظام منطقه‌ای عربی هر روز قوی‌تر می‌شود.

 

به نظر می‌رسد اشاره قرقاش به مداخله ترکیه در لیبی باشد که محور اصلی گفت‌‌وگوهای «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه سعودی در سفر به مصر، الجزائر و تونس و گفت‌وگوی وی با سران این کشورها بود.

لیبی از سال ۲۰۱۱ و از زمان سرنگونی حکومت «معمر قذافی» رهبر سابق لیبی با گسستگی سیاسی مواجه شده و تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب در آمده است؛ دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس (غرب کشور) و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی که خلیفه حفتر فرمانده شبه‌نظامیان «ارتش ملی لیبی» را حمایت می‌کند. دو طرف از فروردین سال 98 وارد درگیری‌های شدیدی با یکدیگر شده‌اند که همچنان ادامه دارد.

حفتر از حمایت مصر، روسیه، امارات و چند کشور اروپایی  و در مقابل نیروهای دولت وفاق ملی از حمایت ترکیه و قطر برخوردار است امری که نگرانی مصر را برانگیخته است.

انتهای پیام/م

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار