کد خبر: ۱۲۵۸۹۸
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۹
نماینده مردم آباده در مجلس اظهار داشت: طی دو سال اخیر با اعمال نفوذ برخی از افراد مناطق 2 در تقسیم‌بندی‌های سازمان سنجش برای کنکور به منطقه 3 تبدیل شده و شهرستان‌های برخوردار با شهرستان‌های محروم یکی شده‌اند که این یعنی بی‌عدالتی و تضییع حقوق داوطلبان مناطق 3 و محروم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، رحیم زارع در نطق میان دستور خود در نشست علنی امروز مجلس (یکشنبه 12 مرداد) گفت:‌رهبر معظم انقلاب در پیام‌شان به افتتاح یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه اقتصادی بر توجه به معیشت طبقات ضعیف و تحقق عدالت تأکید کردند.

نماینده مردم آباده در مجلس اظهار داشت: آسیب‌های اقتصادی کشور ما عبارت است از، وابستگی بودجه دولت به نفت، کسری بودجه مزمن و تأمین مالی متکی بر خام‌فروشی و آینده فروشی، فرار گسترده مالیاتی، نظام بانکی ضد تولید، طرح‌های نیمه تمام عمرانی که تقریبا 700 هزار میلیارد تومان است و بعضا فاقد توجیه اقتصادی است،‌نظام ناکارآمد توزیع یارانه‌ها، نظام بازنشستگی وابسته به بودجه عمومی، قاچاق و استفاده غیر بهینه از انرژی، فقدان راهبرد حمایت مؤثر از تولید، بهره‌وری پایین نیروی کار، سهم کم نیروی کار در ارزش افزوده و بیکاری گسترده جوانان به ویژه جوانان تحصیل کرده که یعنی نداشتن مدل اقتصادی به اقتضای وضعیت کنونی کشور.

وی افزود: علاوه بر مشکلات ساختاری در نظام اقتصادی کشور که بر فضای تولید اثرگذار بوده اقتصاد ایران از اسفند ماه سال 98، در شرایط جدید ناشی از شیوع ویروس کرونا قرار گرفت که با توجه به لزوم تعطیلی بسیاری از فعالیت‌ها و کسب و کارها در کشور اثرات منفی قابل توجهی در بسیاری از کسب و کارها به جای گذاشت که وظیفه نظارتی و تقنینی مجلس در این شرایط سنگین‌تر شده است.

زارع خاطرنشان کرد: با وجود ده‌ها سال تجربه حمایت‌های دولتی از تولید و سرمایه‌گذاری به نظر می‌رسد اثربخشی این حمایت‌ها تا حد مطلوب فاصله زیادی داشته است.

نماینده مردم آباده در مجلس  اظهار داشت:  با توجه به نامگذاری سال جدید به نام سال جهش تولید به فرموده مقام معظم رهبری راهبردها و مواردی را در حوزه نظارت و تقنین باید مجلس در دستور کار قرار دهد همانند نظارت بر تدوین راهبرد توسعه صنعتی، افزایش انگیزه تولید از طریق هزینه‌دار کردن فعالیت‌های نامولد رقیب تولید، شفافیت رقابت و تسهیل ورود به کسب و کارها به ویژه در حوزه صدور مجوزها، توسعه و ارتقاء تأمین مالی تولید، ثبات و پیش‌بینی پذیری بازار ارز در جهت حفظ رقابت‌پذیری تولید داخل، کنترل قاچاق و مدیریت واردات در کشور و توسعه صادرات، بکارگیری ظرفیت‌های قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمین نیازهای کشور و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و فرصت‌های اقتصادی.

وی افزود: تقریبا دو سال از فرمان مقام معظم رهبری در خصوص اصلاح ساختار بودجه می‌گذرد اما هنوز مجلس و دولت درگیر تئوری‌پردازی آن هم برخی تئوری‌های وارداتی است و خبری از تبدیل تئوری به عمل نیست.تئوری‌پردازی فقط آزمون فرضیات است و تئوری‌های وارداتی و ساختگی منتج به فقر و فلاکت است.

زارع خاطرنشان کرد: در ارتباط با تنقیح قوانین ده سال است که هنوز قوانین مربوط به حوزه مالیاتی تنقیح نشده است.

نماینده مردم آباده در مجلس اظهار داشت: در حوزه یارانه‌ها حدود هزار هزار میلیارد تومان یارانه‌های پنهان و آشکاری است که پرداخت می‌شود که هیچ اصلاحی در مورد آنها انجام نشده است.

وی افزود: در ارتباط با بازار سرمایه و بورس اگر بازار سرمایه به سمت بازار ثانویه پیش برود هر چند نقدشوندگی در بورس افزایش می‌‌یابد اما خرید مکرر سهام موجود باعث افزایش قیمت تمام شده می‌شود و این افزایش قیمت‌ها قطعا با وضعیت اقتصادی بنگاه‌های تولیدی منطبق نیست.

زارع خاطرنشان کرد: اثربخشی بورس یعنی اینکه این بازار به سمت بازار اولیه پیش برود که می‌تواند برای اقتصاد، تولید ملی و ایجاد اشتغال و افزایش تولید ناخالص داخلی مؤثر باشد.

نماینده مردم آباده در مجلس اظهار داشت: طی دو سال اخیر با اعمال نفوذ برخی از افراد مناطق 2 در تقسیم‌بندی‌های سازمان سنجش برای کنکور به منطقه 3 تبدیل شده و شهرستان‌های برخوردار با شهرستان‌های محروم یکی شده‌اند که این یعنی بی‌عدالتی و تضییع حقوق داوطلبان مناطق 3 و محروم.

وی در پایان گفت:‌از دولت می‌خواهم که به وضعیت معیشت بازنشستگان کشوری، لشکری و تأمین اجتماعی توجه و اصلاحاتی را در این حوزه داشته باشد.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار