به گزارش تجارت آنلاین و به نقل از ایسنا، به نوشته پایگاه اینترنتی نشریه فرانسوی اکسپرس توافقی که پنج شنبه گذشته در لوزان سوییس میان ایران و قدرتهای غربی اعلام شد، خبر خوبی برای خودروسازان فرانسوی بود زیرا این شرکتها از تحریمها لطمه شدیدی دیده بودند بویژه پژو سیتروئن که مجبور شد ایران را در سال 2012 ترک کند. ایران دومین بازار بزرگ پژو از نظر حجم فروش پس از فرانسه بود.
بر اساس این گزارش، این خودروسازان با وجود خوشحالی همچنان محتاط مانده اند. یک سخنگوی پژو سیتروئن به خبرگزاری فرانسه گفته است که ما از جهت مثبت در این مذاکرات که شرط اساسی برای ساخت آینده این شرکت در ایران با شریکش است، استقبال میکنیم. رنو هم با واکنش مشابه همتای فرانسوی خود اذعان کرد ایران بازار استراتژیکی برای این شرکت به شمار میرود.
در ایران نرخ دارندگی خودرو کمتر از 100 خودرو به ازای هر 1000 نفر است در حالیکه طبق اعلام موسسه ملی آمار و مطالعات اقتصادی فرانسه، 83 درصد خانوادههای فرانسوی در سال 2013 یک خودرو داشتند.
به گفته تحلیلگران صنعت خودروی فرانسه، ایران بازار فوق العاده ای است که در آن 30 درصد درآمد خانوادهها صرف خودرو میشود و در حال حاضر میزان عرضه نسبت به تقاضا کافی نیست و خریداران چند ماه در انتظار میمانند. مزیت دیگر علاقه ایرانیها به برندهای فرانسوی است که موفق شده اند جایگاه خوبی در این کشور برای خود دست و پا کنند.