کد خبر: ۱۲۸۱۲۹
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱
وزیر علوم تأکید کرد:
وزیر علوم گفت: مهمترین راهکار برای حفظ استقلال دانشگاه‌ها و مراکز علمی به ویژه در شرایط خطیر زمان حاضر تقویت شبکه نخبگان علوم انسانی و گسترش تعاملات علمی است.

به گزارش خبرنگارمهر، مراسم اختتامیه یازدهمین جشنواره بین المللی فارابی امروز دوشنبه ۲۷ مرداد با حضور ستاری معاون علمی رییس جمهور و غلامی وزیرعلوم به صورت مجازی برگزار شد.

غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست اظهار داشت: این جشنواره فرصتی است تا از عالمان و اساتید کشورمان تقدیر و تجلیل به عمل آوریم. حوزه تخصصی علوم انسانی در جشنواره فارابی ایجاب می‌کند تا ما در همه زمینه‌های متعلق به علوم انسانی به شناخت و معرفی اساتید و محققین همت بگماریم و این توفیقی است که در این ۱۱ دوره برگزاری جشنواره فارابی نصیب ما و همکاران ما شده است.

وی ادامه داد: راه اندازی و حمایت از تداوم برگزاری رویدادی با نام جشنواره بین المللی فارابی برای تحقق هدف‌های مهمی چون شناسایی و تقدیر از پژوهشگران برتر حوزه علوم انسانی، ترغیب، تشویق و هدایت استعدادهای جوان به تحصیل و تحقیق بوده است. همچنین از جمله اهداف این جشنواره تبیین کارکرد و نقش موثر حوزه علوم انسانی در فرآیند سیاستگذاری ملی و  شناخت مسائل و نیازهای جامعه ایران است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: خوشبختانه تعداد زیادی از استادان و پژوهشگران برجسته کشور و نیز انجمن های علمی معتبر در فرآیندهای مختلف علمی و اجرایی همکاری نزدیکی داشتند و دست اندرکاران جشنواره را در مراحل مختلف این حرکت گرانقدر یاری رسانده‌اند. ما همیشه خودمان را موظف به حمایت از هرگونه برنامه و فعالیتی دانستیم که موجب دلگرمی و نشاط جامعه علمی کشور و ایجاد فضای مناسب در کشور و حضور فعالانه عالمان و محققان علوم انسانی می‌شود.

وی ادامه داد: ضمن تقدیر از همه کسانی که دل در گرو پیشرفت ایران عزیز دارند چند نکته را تاکید می‌کنم اول اینکه تحقق اهدافی که جامعه معاصر ایرانی مهم می‌داند و به دنبال آن است این بوده که نیازمند نظریه‌پردازی و راهنمایی محققان علوم انسانی و اسلامی است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری  ادامه داد: هرگاه شکوفایی و پیشرفت صورت گرفت، پیش از آن اندیشمندان و نویسندگانی بودند که با تفکر مستقل و توجه ظریف به رویدادهای اطراف خود دلسوزانه اندیشیده و قلم زده‌اند. بنابراین هرگونه اظهار نظر و یا فعالیتی بدون نگاه در محدودیت‌های القایی باید امکان بروز و ظهور پیدا کند و یا عدم مداخله در حیات فکری محققان توانمند و صاحب نظر می‌تواند اثرات شکوفایی گرانقدر به دنبال داشته باشد.

غلامی بیان کرد: جشنواره فارابی تمام تلاش خود را به کار برده است تا پیشتاز حفظ استقلال علمی بماند و سهم خود را در معرفی اساتید و نخبگان و دانشمندان در این حوزه به خوبی ایفا کند.

وی ادامه داد : نکته دوم بررسی نتایج جشنواره یازدهم است که برآوردی از وضعیت ایران به شمار می‌رود و بیانگر آن است که باید به کیفیت آثار علمی در همه حوزه‌ها به خصوص علوم انسانی توجه بیشتری داشته باشیم. برنامه ریزی برای حل مشکلات باید بر اساس تدوین و تنظیم بسته‌های سیاستی دقیق از جمله در زمینه پاسداشت زبان فارسی، تقویت احساس مسئولیت اجتماعی، رعایت اخلاق در پژوهش و موارد مواردی از این دست باشد که همه اینها در حفظ استقلال علمی دانشگاه ریشه دارد.

وزیر علوم یادآور شد: نکته سوم این است که مهمترین راهکار برای حفظ استقلال دانشگاه‌ها و مراکز علمی به ویژه در شرایط خطیر زمان حاضر تقویت شبکه نخبگان علوم انسانی و گسترش تعاملات علمی است. برای تحقق این امر جشنواره فارابی باید منعکس کننده صداهای علوم انسانی باشد. جشنواره فارابی باید فضای مناسبی را برای گفتگوها پدید آورد و به حل دغدغه‌های اجتماعی کمک کند. نکته آخر اینکه ماه‌های گذشته شیوع بیماری ناشی از انتشار ویروس کووید ۱۹ جنبه‌های مختلف زندگی اجتماعی را متاثر ساخته است.

غلامی تصریح کرد: همه جهان به نوعی درگیر این آسیب و مشکل شده‌اند و لذا بیش از گذشته به نقش مهم علوم انسانی و اسلامی برای گذر از این دوره حساس احساس نیاز می‌شود. مسائل جسمی، کاهش نگرانی عمومی، تحولات سبک زندگی، حفاظت از محیط زیست، ابعاد گوناگون توسعه آموزش‌های مجازی و سیاستگذاری علمی از جمله مسائل و موضوعاتی است که پژوهشگران این حوزه با تمرکز و تجربیات ملی و جهانی می‌توانند حوزه علوم، تحقیقات و فناوری کشور را مساعدت و راهنمایی کنند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود:  با آرزوی اینکه این نوع از جشنواره‌ها هر سال زمینه ارتباط بیشتر و گسترده‌تری بین جامعه علمی کشور ما با محققین اساتید و صاحب نظران علوم انسانی در دنیا باشد از همه کسانی که به برگزاری این جشنواره کمک کرده‌اند تشکر و قدردانی می‌کنم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار