کد خبر: ۱۲۸۸۵۷
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۶
به دست محقق ایرانی دانشگاه UCLA تحقق یافت
مهندسان دانشکده مهندسی UCLA Samueli با همکاری محقق ایرانی در دانشکده پزشکی استنفورد نشان داده‌اند که یک ساعت هوشمند می‌تواند مواد شیمیایی موجود در عرق را تجزیه و تحلیل کند و سطح دارو‌های داخل بدن را ردیابی کند.
سرویس جامعه جوان آنلاین: براساس مقاله ساینس دیلی، مهندسان ثابت کرده‌اند که سطح دارو در بدن می‌تواند در زمان واقعی با استفاده از ساعت هوشمند سفارشی که مواد شیمیایی موجود در عرق را تجزیه و تحلیل می‌کند، ردیابی شود. این فناوری پوشیدنی می‌تواند در یک رویکرد شخصی‌تر به پزشکی که در آن یک داروی ایده‌آل و دوز‌های مناسب برای یک فرد قابل استفاده‌است، گنجانده شود.

به گفته محققان، تلاش‌های فعلی برای شخصی‌سازی دوز دارو به میزان زیادی از قرعه‌کشی خون در بیمارستان متکی است. سپس نمونه‌ها برای آزمایش در آزمایشگاه‌های مرکزی ارسال می‌شود. این راه‌حل‌ها ناخوشایند، وقتگیر، تهاجمی و گران هستند. به همین دلیل است که آن‌ها فقط در یک زیر مجموعه کوچک از بیماران و در موارد نادر انجام می‌شود. سام امامی‌نژاد رهبر این مطالعه، استادیار مهندسی برق و کامپیوتر در UCLA گفت: ما می‌خواستیم یک فناوری پوشیدنی ایجاد کنیم که بتواند مشخصات دارو‌های داخل بدن را به طور مداوم و غیر‌تهاجمی ردیابی کند. به این ترتیب می‌توانیم دوز و زمان بهینه مصرف را برای هر فرد تنظیم کنیم و با استفاده از این رویکرد شخصی‌سازی می‌توانیم اثربخشی روش‌های درمانی را بهبود بخشیم. به گفته وی به دلیل اندازه‌های مولکولی کوچک، بسیاری از انواع مختلف دارو‌ها به عرق منتهی می‌شود، جایی که غلظت آن‌ها به خوبی میزان گردش دارو‌ها را منعکس می‌کند. به همین دلیل محققان یک ساعت مچی هوشمند، مجهز به سنسور ایجاد کرده‌اند که قطرات ریز نمونه عرق را تجزیه و تحلیل می‌کند. این امر به محققان این امکان را می‌دهد تا تغییرات بدن را بدون نیاز به سوء‌استفاده از تمرینات، تشخیص دهند. از آنجا که دارو‌های مختلف هرکدام امضای الکتروشیمیایی منحصر به فرد خود را دارند، سنسور می‌تواند به گونه‌ای طراحی شود که در هر زمان معینی به دنبال سطح یک داروی خاص باشد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار