کد خبر: ۱۲۹۳۰۴
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۷

سلامت نیوز:یکی از مسائلی که متاسفانه این روزها بین افراد به چشم می‌خورد، پنهان‌ کردن ابتلا به کرونا است. مشکل دیگری که دردسرساز شده است، نوع برخورد در جامعه، محیط کار، خانه و... با اطرافیان غیرمبتلای فرد مبتلاست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،در مورد پنهان‌سازی بیماری، افرادی که مبتلا شده‌اند و ترس از اعلام بیماری دارند و در ذهن خودشان از این‌که دچار انزوای اجتماعی شوند می‌هراسند یا نگران هستند که دیگران در مورد آنها چه قضاوتی خواهند کرد. این افراد ابتلا به بیماری کووید-19 را در ذهن خود نشانه ناتوانی و ضعف می‌پندارند و تصور می‌کنند اگر اطرافیانشان بدانند مبتلا هستند، برخورد بدی خواهند کرد و آنها را فردی منفور خواهند دانست.

همین مسأله باعث می‌شود این افراد بیماری خود را پنهان کنند. همچنین با این‌که فرد بهبودیافته و نتایج آزمایشات او حاکی از سلامت فعلی اوست، اما کماکان تصور می‌کند نباید بگوید مبتلا شده و بهبود یافته است. زیرا نگران قضاوت اطرافیان خود می‌شود و به دلیل ترس و اضطراب و نگرانی، از اعلام و هشدار به اطرافیان خود پرهیز می‌کند یا در مدت‌زمان کافی در قرنطینه باقی نمی‌ماند تا اطرافیان او شک نکنند که مبتلا باشد.فراموش نکنیم بیمار بودن به معنی مجرم بودن نیست.

برخی افراد با این‌که دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کرده‌اند، به هر دلیلی مبتلا شده‌اند و نباید برخورد ما به گونه‌ای باشد که این افراد را کثیف و غیربهداشتی بدانیم.باید توجه داشته باشیم آلوده شدن به ویروس کووید-19 فقط نوعی بیماری جسمی است و به معنای آلودگی اخلاقی و روانی نیست. اما متاسفانه نوع برخورد جامعه و اطرافیان می‌تواند باعث شکل‌گیری افکار توهین‌آمیز و نهایتا اضطراب و ناراحتی و تضعیف روحیه این افراد شود.

شکی نیست دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی و تلاش برای منتشر نشدن این ویروس لازم است رعایت شود. اما نوع برخورد گروهی از مردم با مبتلایان یا حتی افرادی که مبتلا نیستند و ممکن است تک‌سرفه‌ای عادی داشته باشند، نادرست و گاهی توهین‌آمیز است. این برخوردها تا جایی گسترش می‌یابد که برخی به خودشان اجازه می‌دهند، حتی به افراد غیرمبتلایی که کوچک‌ترین علامتی شبیه ویروس کرونا داشته باشند، رفتارهای اجتنابی شدید نشان دهند و آنها را کثیف‌ترین موجود بدانند و به شکل وسواس‌گونه‌ای همه افراد را ناقل و آلوده دانسته و فاصله‌های افراطی و توهین‌آمیز با دیگران داشته باشند. حفظ و ایجاد فضای آرام و رعایت دستورالعمل‌ها و پنهان‌ نکردن بیماری از مهم‌ترین وظایف و مسؤولیت‌های فردی هر انسانی در شرایط فعلی است و لازم است در مورد رفتارهای خود بازنگری داشته باشیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار