کد خبر: ۱۳۰۰۴
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۳
رئیس سازمان شیلات ایران گفت: طی 11 ماهه سال گذشته، در مجموع 853 هزار تن ماهی از طریق صید و آبزی پروری به بازارهای کشور صادر شده که 518 هزارتن آن از طریق صید از آبهای جنوب و شمال و 335 هزار تن توسط آبزی پروری حاصل شده است.
به گزارش تجارت آنلاين، حسن صالحی درگفت و گو با ایرنا، افزود: این درحالیست که در سال 92، 880 هزار تن ماهی از طریق صید و آبزی پروری به بازار مصرف کشور عرضه شد که 500 هزار تن آن به وسیله صید در آبهای شمال و جنوب و 380 هزار تن آن از طریق آبزی پروری به دست آمد.

وی اظهار داشت: طبق آمارها درمقایسه با سال 92، میزان صید ماهی از دریاهای شمال و جنوب 18 هزارتن افزایش و میزان تولید ماهی از طریق آبزی پروری 45 هزار تن کاهش داشته که بخشی از این کاهش ناشی از پائین آمدن میزان تولید ماهیان قزل آلا در اثر بیماری سپتی سمی خونریزی دهنده ویروسی قزل آلا بوده است.

معاون وزیر جهادکشاورزی تصریح کرد: طی سالهای اخیر افزایش تولید ماهیان گرم آبی و سردآبی مورد توجه جدی سازمان شیلات ایران قرار گرفت به طوری که طی سال 93 بیش از 210 هزار تن ماهی گرمابی و 125 هزار تن ماهی سردآبی در کشور تولید شده است.

وی تاکید کرد: برای حفظ گونه های ارزشمند دریاهای شمال و جنوب کشور برنامه ای برای صید در دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان نخواهیم داشت اما در بحث صید از آبهای بین المللی با وجود شناورهای مجهز پیش بینی می شود بین 10 تا 15 درصد افزایش صید فانوس ماهیان را داشته باشیم.

به گفته وی، در بخش آبزی پروری نیز با رشد پرورش ماهی در قفس پیش بینی می شود میزان تولیدات این بخش در سالجاری 10 درصد افزایش یابد.


** پیش بینی تولید 30 هزارتن میگو در سال 94

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: تلاش داریم امسال با افزایش بیش از 7 هزارتن میگو تولید این محصول را به 30 هزارتن برسانیم در حالی که میزان پرورش میگو در سال 93، حدود 22 هزار و 500 تن بوده است.

صالحی اظهار داشت: با توجه به زیرساخت هایی که فراهم شده، برنامه ریزی کرده ایم که امسال 2 هزار هکتار به سطح زیر کشت میگو افزوده شود و سطح زیرکشت آن که سال گذشته 7 هزار هکتار بوده، در سال جاری به 9 هزار هکتار برسد.

وی وضعیت تولید میگو در استان های جنوبی و گلستان (گمیشان) را بسیار مطلوب ارزیابی کرد و افزود: تولید میگوی پرورشی سال 93 نبست به سال ماقبل خود(سال 92)، حدود 70 درصد رشد را نشان می دهد که بیش از 50 درصد این محصول به کشورهای هدف صادر شده است.


** افزایش 10 درصدی تولید قزل آلا طی سالجاری

صلاحی تصریح کرد: به طور حتم با انجام اقدامات اساسی از سوی سازمان دامپزشکی کشور برای کنترل بیماری سپتی سمی خونریزی دهنده ویروسی قزل آلا

بخشی از این استخرها وارد چرخه تولید ماهیان قزل آلا می شود.

وی اضافه کرد: در همین راستا پیش بینی می شود تولید ماهیان قزل آلا در سالجاری به 10 تا 12 درصد افزایش یابد.

وی ادامه داد: این درحالیست که طی سال گذشته با اقدامات سازمان دامپزشکی کشور و پرورش دهندگان به دلیل شیوع بیماری سپتی سمی خونریزی دهنده ویروسی قزل آلا تعدادی از مزارع پرورشی کشور خشک و یا معدوم سازی شد که تولید ماهیان قزل آلا در سال 93 نسبت به سال ماقبل خود 10 درصد کاهش تولید را نشان می دهد.

معاون وزیر جهادکشاورزی گفت: طبق آخرین برآورد 11 ماهه سال 93، بیش از 310 میلیون دلار صادرات از محل صادرات محصولات شیلاتی برای کشور حاصل شده است که با افزایش تولید میگو و پرورش ماهی در قفس پیش بینی می شود امسال نیز میزان صادرات محصولات شیلاتی بین 10 تا 15 درصد برای کشور ارزآوری به همراه داشته باشد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار