کد خبر: ۱۳۰۲۳
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۷
نگاه "تجارت" به اثرات لغو تحريم ايران در منطقه
تفاهم نامه سیاسی لوزان برای جامعه جهانی آنقدر مهم بود که وزرای ۵ قدرت جهان را تا یک هفته در هتل بورژوای سوئیس حبس کند.
به گزارش روزنامه تجارت، با رسیدن به این تفاهم نگارش توافقنامه جامع و آماده کردن آن برای ۹ تیر آغاز شده است. با توجه به اینکه اکثر تحریم‌های اعمال شده بر ضد کشورمان اقتصادی بوده است لذا تعیین سیاست راه برای دوران پسا تحریم از هم اکنون آغاز شده است و هر روز گفتگو‌ها  یا دیدگاهایی از سوی کار‌شناسان در رسانه‌ها  در اين زمينه مطرح می‌شود.
لغو تحریم‌های ایران همانقدر که بر روی معیشت و اقتصاد مردم ایران تاثیر می‌گذارد بر روی اقتصاد جهانی خصوصا اقتصاد منطقه تاثیر گذار است و رسانه‌های غربی و عربی نیز آنرا بررسی می‌کنند به طوریکه خبرگزاری الجزیره بر روی سایت خود نظر خواهی گذاشته است بدین مضمون که آیا توافق هسته‌ای با ایران برای منطقه مفید است یا خیر.
تاکنون ۸۲ درصد پاسخ دهندگان به این سوال جواب منفی داده‌اند در حالیکه در دفعات قبل که چنین نظر سنجی انجام می‌شد بالای ۹۵ درصد به این سوال جواب منفی می‌دادند.  این شکاف ایجاد شده می‌تواند پیام خوبی برای تهران باشد که عوض شدن چهره دولت و اتخاذ سیاست تدبیر و امید باعث شده است که تندی‌ها نسبت به سیاست خارجی ایران کمتر بشود. اما همچنان در رده‌های میانی حکومتی بعضی از کشور‌ها همچون عربستان سعودی، به شدت با توافق نامه هسته‌ای مخالف هستند و آنرا به لحاظ سیاسی و ژئوپولتیک به ضرر خود می‌دانند. هرچند کشورهای دیگری در منطقه وجود دارند که خلاف این نظریه را دارند.
عراق کشوری که گسترده‌ترین روابط دیپلماتیک و اجتماعی را با ایران دارد یکی از کشورهایی است که از این امر استقبال کرده است به طوریکه می‌توان گفت شرکت‌های پیمانکاری و خدماتی در زمینه نفت و گاز باید به حالت آماده باش قرار گیرند زیرا با توافق هسته‌ای و رفع موانع شرکت در مناقصه‌ها این بازار نفت و گاز عراق است که می‌تواند لقمه خوبی برای این شرکت‌ها باشد در حالیکه این صنایع حتی از کارگر نیمه ماهر هم محروم هستند ایران به لحاظ نزدیکی جغرافیایی می‌تواند به راحتی این خلاء را پر کند و به لحاظ قیمتی نیز مطمئنا هیچ پاکتی توانایی مقابله با پیشنهاد‌های شرکت‌های نفتی ایرانی را نخواهد داشت.
در عمان نیز وضع به همین منوال است کشوری که همواره نزدیکی خاصی با ایران داشته است تمایل دارد که پروژه‌های سیمان و گاز این کشور توسط ایرانیان انجام شود.
در حوزه پولی و بانکی نیز وضعیت به همین منوال است به طوریکه روزنامه تایمز عمان در گزارشی به این موضوع پرداخته است که با رفع تحریم ایران بحث صادرات مجدد و گردش مالی عظیمی برای کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس ایجاد خواهد شد خصوصا این امر به نفع امارات خواهد بود زیرا این کشور از بعد از انقلاب همواره جزو ۳ شریک اصلی تجاری ایران بوده است. از سوی دیگر با کنار آمدن ایران با آمریکا عراق نیز رنگ آرامش به خود خواهد دید و با توجه به اینکه این کشور در طول این سال‌ها دچار خسارتهای زیادی شده است و تقریبا نیمی از تاسیسات زیر بنایی خود را ازدست داده، بازار ۱. ۳ تریلیون دلاری در انتظار شرکتهای خارجی برای بازسازی در این کشور خواهد بود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار