کد خبر: ۱۳۱۱۰۹
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۲
استفاده امن از دستگاه‌های خودپرداز موضوع مهمی است که باید مورد توجه مشتریان بانکی قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن - هیبنا، هر یک از مشتریان شبکه بانکی باید علاوه بر رعایت ملاحظات امنیتی در خصوص رموز اول و دوم کارت‌های بانکی و لحاظ نکاتی که برای انجام تراکنش غیرحضوری و الکترونیکی بانکی امن باید مدنظر قرار گیرد، نسبت به استفاده فیزیکی و حضوری از کارت‌های بانکی خود به شیوه امن نیز دقت نظر لازم را داشته باشند.
در این بین استفاده از خودپردازهای بانکی با رعایت چند اصل ساده می تواند کاملا ایمن باشد.
یکی از این اصول انتخاب زمان و مکان مناسب است. در این راستا مشتریان بانکی باید از مراجعه به خودپردازها در شب‌ها و اماکن خلوت پرهیز کنند.
یکی دیگر از ساده ترین اصول استفاده امن از خودپردارهای بانکی رعایت نکات امنیتی در زمان رمزنگاری است، به این معنا که مشتریان باید هنگام وارد کردن رمز دستگاه خودپرداز، طوری مقابل دستگاه بایستند که کسی امکان دیدن صفحه کلید را نداشته باشد.
با وجود اینکه اغلب خودپردازها به دوربین مداربسته مجهز هستند، اما باید در نظر داشت که این دوربین‌ها در جای مناسب نصب شده‌اند؛ بنابراین اگر دوربینی در نزدیکی صفحه کلید خودپرداز نصب شده، یقینا سارقی در همان نزدیکی در کمین است و باید از وارد کردن رمز و انجام عملیات بانکی در این صورت پرهیز کرد. این قبیل حقه‌ها اگرچه به شکل نادر، اما از سوی سارقان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
یکی از روش‌های کلاهبرداری پای خودپردازها این است که سارق از فرد می‌خواهد از منوی انگلیسی به جای زبان فارسی استفاده کند. ممکن است سارق به هر دلیل و با هر حربه‌ای صاحب کارت را وادار کند از دستگاه خودپرداز استفاده کند؛ اما اگر مشتری به زبان انگلیسی ناآشنا باشد، طبعا باید در هر صورت منوی فارسی را انتخاب کند تا هوشیار باشد که دقیقا چه عملیاتی انجام می‌دهد.
رعایت برخی نکات ساده نیز می‌تواند به ارتقای امنیت کارت کمک کند. به عنوان نمونه، رسید دریافتی از دستگاه خودپرداز یا کارت‌خوان به هیچ وجه نباید در محل رها شود. این رسیدها اگرچه حاوی رمز نیستند اما اغلب به منزله سرنخ سارقان به روش‌های مختلف می‌توانند مورد سوء استفاده قرار گیرند.
همچنین در صورت ضبط کارت بانکی توسط دستگاه خودپرداز باید احتیاط لازم صورت گیرد؛ به این ترتیب که مشتری تا زمان مشاهده پیام «کارت شما ضبط شده» کنار خودپرداز بماند.
به گزارش هیبنا، مشتریان دارای انواع کارت‌های بانکی عضو شبکه شتاب باید بدانند اطلاع از شماره کارت ۱۶ رقمی آنها برای واریز وجه به حسابشان مطلقا کافی است و آنها به هیچ وجه نباید هیچ اطلاعات دیگری، حتی اطلاعاتی به جز رموز کارت نظیر تاریخ انقضا را در اختیار فردی که قصد انتقال وجه به حسابشان را دارد، قرار دهند.
مشتریان بانکی هنگام حضور پای دستگاه خودپرداز ممکن است در برابر درخواست انتقال وجه (کارت به کارت) از سوی فردی ناشناس در ازای دریافت وجه نقد معادل رقم مورد درخواست قرار بگیرند. اما با توجه به عدم شناخت از فرد تقاضاکننده و ماهیت صاحب حساب مقصد، لازم است جدا از پذیرش مسوولیت این قبیل انتقال وجوه حتی اگر مبالغ آن خرد باشد، پرهیز کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر: