به گزارش
تجارت آنلاين به نقل از ايسنا، عباس آخوندی درباره آخرین وضعیت فاز نخست این آزادراه که از زمان آغاز به کار آن بیش از 17 سال می گذرد اظهار کرده بر مبنای توافقات انجام شده بنیاد مستضعفان کار را بر روی فاز اول آزادراه با قدرت انجام می دهد و طبق برنامه ریزیها قطعه نخست این راه تا 30 ماه آینده تکمیل خواهد شد.
این قطعه که از آن به عنوان مهمترین قطعه در آزادراه تهران – شمال یاد می شود بناست مسیر اتصال پایتخت به استان های شمالی کشور را بیش از 60 کیلومتر کاهش دهد این کاهش در حالی صورت می گیرد که با توجه به ثابت بودن وضعیت قطعات دو و سه این آزادراه در طول تمام سالهای گذشته و پیشرفت فیزیکی نزدیک به صفر درصد در آن ها بسیاری از کارشناسان خطر ایجاد موج جدیدی از ترافیک در راه های اتصالی تهران به شمال را می دهند که ممکن است تمام مزیت های این آزادراه را تحت الشعاع خود قرار دهد.
البته وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده هر چند فراهم کردن بودجه کامل برای ساخت قطعات دوم و سوم این آزادراه نیاز به برنامه ریزی های کلان داشته و سرمایهگذاران بزرگ را می طلبد اما به منظور جلوگیری از ایجاد موج های ترافیکی بزرگ حدفاصل قطعات اول و چهارم بناست بعضی از پلها و گذرگاههای مربوط به قطعات میانی اجرا شود تا حداقل بتوان از امکانات قطعه نخست استفاده کرد.
موضوع دیگری که در صحبت های آخوندی با خانه ملت به چشم می خورد بحث بودجه و اعتبارات در نظر گرفته شده برای این آزادراه است طبق اعلام وی هیچ بودجهای از اعتبارات دولتی برای این آزادراه در نظر گرفته نخواهد شد و بنیاد مستضعفان با توجه به تعهداتی که در قالب برنامه طولانی مدت افتتاح قطعه اول دارد باید با سرمایهگذاری در این حوزه کار را تکمیل کند.
البته طبق اطلاع رسانی های صورت گرفته از سوی وزارت راه و شهرسازی در کنار بنیاد مستضعفان یک پیمانکار چینی در این قطعه فعالیت خواهد کرد که پس از آمدن سعیدی کیا به بنیاد مستضعفان بار دیگر این پیمانکار تعیین تکلیف شده و کار را پیش می برد.
در طول سال های گذشته بارها بحث افتتاح آزادراه تهران – شمال به تعویق افتاده و باید دید که آیا این بار مثلث وزارت راه و شهرسازی ، بنیاد مستضعفان و پیمانکار چینی می تواند بر سر قول خود مانده و این طرح را تا 30 ماه آینده افتتاح کند یا باز هم تاخیر بلای جان این طرح تاریخی خواهد شد.