کد خبر: ۱۳۱۳۰
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۵
با وجود ممنوعيت واردات خودروهاي بالاي 2500 سي سي به كشور
شهريورماه سال گذشته بود كه محمدباقر نوبخت، سخنگوي دولت از ممنوعيت واردات خودروهاي بالاي 2500 سي سي خبر داد.
به گزارش روزنامه تجارت،  پس از آن بود كه وجود خودروهاي وارداتي با حجم موتور بالاي 2500 سي سي كه با عنوان خودروهاي لوكس معرفي مي‌شدند، در گمركات سراسر كشور و مناطق آزاد تبديل به چالش شد. طي اين مدت مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت بارها از ممنوعيت واردات خودروهاي لوكس به كشور صحبت كرده‌اند. هرچند امروز با گشتي در خيابان‌هاي تهران با نمايشگاه‌هايي مواجه مي‌شويد كه با وجود ممنوعيت واردات، خودروهاي 2500 سي سي را براي فروش به نمايش گذاشته‌اند. پيش از اين خودورهاي لوكسي  كه ممنوعیت واردات داشتند، در گمرك باقي مي‌ماندند و متروکه شده و سپس برای متروکه‌ها طبق ضوابط امکان فروش وجود داشت. با اين حال براساس مصوبه شهريورماه هيات دولت فروش خودروهاي لوكس متروكه شده در گمرك نيز شامل حال ممنوعيت شد. با اين حال روز گذشته افخمي‌راد، رئيس سازمان توسعه تجارت از ضوابط خاص براي واردات خودروهاي لوكس خبر داد و از طرف ديگر محمدرضا نادري معاون امور گمرکی گمرک ایران از دپوي چند دستگاه خودروي لوكس در كشور گفت.

واردات خودروهاي لوكس تحت ضوابط خاص
معاون وزیر صنعت با تاکید بر اینکه میانگین قیمت خودروهای وارداتی 20 هزار دلار است، گفت: برخی از خودروهای گران‌قیمت که حجم موتور کمتر از 2500 سی‌سی دارند، تحت ضوابط خاصی به کشور وارد می‌شوند. ولی‌اله افخمی‌راد در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران گفت: بر اساس مصوبه هیأت وزیران، ورود خودرو با حجم موتور بیش از 2500 سی‌سی ممنوع است. افخمی‌راد تصریح کرد: وقتی برای حمایت از صنعت داخلی مکانیسمی طراحی می‌شود باید معیارهای کمی در نظر گرفته شود چراکه معیارهای کیفی قابل اندازه‌گیری نیستند. رئیس سازمان توسعه و تجارت تاکید کرد: نمی‌توانیم بگوییم واردات خودروهای لوکس ممنوع است بدون اینکه تعریف صحیحی از خودروی لوکس داشته باشیم. وی ادامه داد: بنابراین حجم موتور مبنای واردات خودرو به کشور قرار گرفته، البته دولت می‌تواند معیارهای دیگری مانند میزان مصرف سوخت و یا میزان آلایندگی زیست محیطی را مبنای واردات قرار دهد. به گفته افخمی راد، در حال حاضر همه خودروهایی که به کشور وارد می‌شوند استانداردهای لازم را از لحاظ آلایندگی زیست محیطی دارند. وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر هیچ خودرویی با حجم موتور بیش از 2500 سی سی به کشور وارد نمی‌شود، گفت: این یک مصوبه است و هر کشوری با توجه به شرایط خود می‌تواند قوانین و مقرراتی را در رابطه با واردات انواع کالا تصویب کند. وی گفت: در حال حاضر میانگین قیمت خودروهای وارداتی تنها 20 هزار دلار است و برخی از این خودروهای گران‌قیمت تحت ضوابط خاصی به کشور وارد می‌شوند. معاون وزیر صنعت یادآور شد: زمانی که مصوبه ممنوعیت واردات خودروهای بیش از 2500 سی سی تصویب شد هدف مصرف بنزین بود چراکه هنگامی که حجم موتور افزایش می‌یابد به طور طبیعی مصرف بنزین نیز افزایش خواهد یافت، البته تکنولوژی‌های مدرن و جدید امروز به شکل سابق نیست که حجم موتور افزایش بیابد مصرف بنزین نیز رشد پیدا کند اما به هر حال این به عنوان یک معیار در کشور ما رایج شده است.

دپو تعداد محدودی خودرو بالای 2500 سی سی
در همين حال روز گذشته معاون امور گمرکی گمرک ایران از دپو تعداد محدودی خودرو بالای 2500 سی سی براساس مصوبه هیات دولت خبر داد و گفت: خودرو کمتر از 2500 سی سی از گمرک ترخیص می‌شود. محمدرضا نادری افزود: خودروها در گمرک دپو نشده و اگر خودرویی هم وجود دارد این امکان است که در منطقه آزاد و ویژه اقتصادی باشد که از قلمرو گمرک خارج است. وی با بیان آنکه هنوز تعداد محدودی خودرو بالای2500 سی سی براساس مصوبه دولت از گمرکات ترخیص نشده، به ايرنا مي‌گويد: در صورتی که این خودروها متروک شوند، سازمان اموال تملیکی هم نمی‌تواند آنها را به فروش برساند. معاون امور گمرکی گمرک ایران تصریح کرد: از آنجاکه مراجعات برای خودرو بالای 2500 سی سی بسیار کم شده به نظر می‌رسد که صاحبان آنها دیگر تکلیف خود را می‌دانند. وی درباره ترخیص خودروهای کمتر از 2500 سی سی نیز گفت: این خودروها در گمرک دپو نشده و کار ترخیص آنها در حال انجام است. معاون امور گمرکی در خصوص کاهش تعرفه‌ها نیز اظهار داشت: سازمان توسعه و تجارت براساس مصوبه هیات وزیران در روزهای پایانی سال گذشته تعرفه‌ها را به گمرک ابلاغ کرد که عمده آنها در جهت حمایت از تولید بوده است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار