سید محسن دهنوی
عضو هیات رئیسه مجلس
امروزه شاهد آشفته بازاری در بازار خودرو هستیم که نحوه قیمتگذاری خودرو تاثیر چشمگیری در آن دارد به نوعی که ۴۵ هزار میلیارد تومان عایدی دلالان در بازار خودرو است. متاسفانه هماکنون قیمت خودرو در حالی توسط شورای رقابت تعیین می شود که شفاف نبودن نحوه محاسبه و تاخیر در انتشار قیمتها موجب نارضایتی مردم و خودروسازان شده است. تاخیر در به روز رسانی قیمت ها سبب افزایش زیان انباشته خودروسازان شده و کاهش سرمایه در گردش را در پی داشته است. کاهش نقدینگی موجب کاهش میزان تولید و تاخیر در تحویل خودروها شده است.
لازم است فرمول قیمت گذاری خودرو توسط شورای رقابت به صورت شفاف منتشر شود تا مردم و خودروسازان قادر باشند قیمت خودرو را محاسبه نمایند و شورای رقابت بر حسن اجرای این فرآیند نظارت کند.
با اجرای این پیشنهاد، قیمت گذاری خودرو شفاف و زیان انباشته خودروساز کنترل خواهد شد که نتیجه آن افزایش میزان تولید خودرو است.
همچنین ایمنی و میزان مصرف سوخت از جمله شاخصهای کلیدی کیفیت خودرو هستند. خودروهای تولیدی توسط شرکتهای مطرح دنیا (از جمله خودروسازان مطرح چینی) در اکثر موارد دارای ۴ الی ۵ ستاره ایمنی در آزمایش ایمنی تصادف (یورو ان کپ) هستند این در حالی است که خودروهای پرتیراژ داخلی به زحمت قادر به کسب ۱ یا ۲ ستاره ایمنی در آزمایش مذکور هستند و این موضوع خود را در تعداد بالای فوتیها و معلولیتهای ناشی از تصادفات رانندگی به خوبی نشان میدهد. بر اساس آمار اعلام شده توسط سازمان پزشکی قانونی کشور، در سال ۹۸، بیش از ۱۵ هزار نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند و بیش از ۳۰۷ هزار نیز مصدوم شدند. میزان تلفات رانندگی در اروپا حدود ۹ کشته در ۱۰۰هزار نفر است این میزان در ایران حدود۲۰ کشته در هر ۱۰۰ هزار نفر است که بیش از دو برابر اروپا میباشد.
در خصوص مصرف سوخت، میزان مصرف سوخت ترکیبی(شهر و جاده) یک خودرو داخلی ۷.۷۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است، در حالی که مصرف خودروهای چینی که در داخل کشور مونتاژ میشوند ۶.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. این به معنی مصرف ۲۰ درصد بیشتر در خودرو داخلی است. خودروهای قدیمی تر مانند پژو۴۰۵ دارای مصرف سوخت ۸.۳۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است که به معنی مصرف سوخت ۳۰ درصد بالاتر نسبت به همان خودروی چینی است.
درصورتی که میزان مصرف سوخت خودروهای کشور ۲۰ درصد کاهش یابد، میزان درآمد حاصل از صادرات بنزین صرفه جویی شده؛ برابر با ۲.۴ میلیارد دلار خواهد بود که معادل ۵۰ هزار میلیارد تومان است.
در حال حاضر سود خودروساز به ازای هر خودرو ۵ درصد محاسبه میشود و کیفیت خودرو اثر چندانی در محاسبه سود ندارد. به منظور ایجاد انگیزه افزایش سطح ایمنی و کاهش مصرف سوخت در خودروسازان لازم است به ازای افزایش ایمنی خودرو یا کاهش مصرف سوخت خودرو، مشوقهایی برای خودروساز در نظر گرفته شود. به عنوان نمونه در صورت کسب ۵ ستاره ایمنی ۵ واحد درصد به سود مصوب خودرو مذکور اضافه شود.
مهم تر آنکه صنعت خودروهای دستساز و خاص در دنیا جایگاه ویژه ای دارد. بسیاری از شرکتها مانند لامبورگینی، پورشه و فراری دارای تولیدات با تیراژ پایین ولی ارزش بالا هستند به عنوان نمونه قیمت متوسط تولیدات فراری حدود ۴۰۰ هزار دلار است که ۲۰ برابر قیمت خودروهای متداول است. در کشورهای مطرح در حوزه خودروسازی مانند آمریکا مسیر ویژهای به منظور دریافت پلاک و مجوز تردد برای خودروهای دست ساز ایجاده شده تا سازندگان این خودروها با هزینه مالی و زمانی قابل قبول قادر به دریافت پلاک و مجوز تردد گردند. در داخل کشور نیز
تعدادی خودرو دست ساز توسط مبتکرین
داخلی ساخته شده اما هیچ یک از سازندگان موفق به دریافت پلاک نشده اند، دلیل اصلی عدم دریافت پلاک و مجوز تردد؛ هزینهی بالا و زمان طولانی دریافت مجوزها است.