کد خبر: ۱۳۲
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۵
مگس زیتون یکی از شایع‌ترین آفات در کشورهای حوزه دریای مدیترانه است که چند سال پیش همراه با واردات این محصول، پایش به کشور ماه باز شد و به دلیل عدم مقابله چندان مناسب، هر ساله به تعداد آن افزوده می‌شود و درختان زیتون را از بین می‌برد و حال زنگ خطری شده برای باغ‌های زیتون ایرانی.
به گزارش تجارت آنلاین؛ایسنا نوشت:مگس میوه زیتون یکی از مهم‌ترین آفات زیتون در مناطق زیتون خیز دنیا محسوب می شود. این آفت از سال 1383 که وارد ایران شد در همان سال اول 13 استان کشور با آن درگیر شدند.
 
این آفت علاوه بر اینکه با تغذیه لاروها از میوه‌ها باعث ریزش میوه و کاهش عملکرد می‌شوند، در زمانی که میزان آفت زیاد است و یک حمله شدید صورت می‌گیرد به طور جدی میزان روغن میوه زیتون را کاهش می‌دهد و باعث تغییر رنگ و افزایش اسیدیته میوه می‌شود.
 
*پس از 10 سال آفت مگس زیتون کنترل نشده است
 
این آفت که 10 سال پیش وارد باغ‌های زیتون کشور شد نه تنها هنوز کنترل نشده بلکه امسال طغیان کرده و باعث افت شدید تولید زیتون شده که البته وزارت جهاد کشاورزی تاکید دارد اقدامات زیادی جهت پیشگیری و کنترل جمعیت آفت مگس زیتون انجام داده است اما می‌توان گفت این اقدامات کافی نبوده که تولید بسیاری از محصول امسال را کاهش داده است.
 
به گفته هاتفی، دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان روغن و کنسرو زیتون این آفت قسمت قابل توجهی از استان‌های زیتون خیز کشور را آلوده کرده و هنوز کنترل نشده که اگر مبارزه جدی با آن صورت نگیرد، شاهد خسارت سنگین به باغ‌ها و باغدارن و به تبع آن کارخانه‌های روغن و کنسرو خواهیم بود و برای تامین نیاز کشور باید میزان واردات زیتون و روغن زیتون را افزایش دهیم.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: زیتون ، کشاورزی ، مدیترانه
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار