کد خبر: ۱۳۴۵۱۰
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۰
یک شبکه ترکیه‌ای برای اولین بار صحنه‌هایی را به نمایش گذاشته که نشان می‌دهد بازرسان ترکیه‌ای «شواهدی جنایی» در ارتباط با ترور وحشیانه روزنامه‌نگار منتقد حکومت سعودی در اختیار دارند.





سلاخی «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در اسلامبول (مهرماه 97) همچنان موضوعی جنجالی است. آل‌سعود با مختومه کردن این پرونده و فراری دادن متهمان اصلی از جمله محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به دنبال بستن این پرونده بود اما گویا ترکیه همچنان سعی در زنده نگه داشتن ماجرا دارد.
فارس در این باره نوشته، شبکه تلویزیونی ترکیه‌ای «تی.‌آر.‌تی وُرلد» روز جمعه در گزارشی اختصاصی و برای اولین بار صحنه‌هایی را به نمایش گذاشت که نشان ‌دهد ترور «جمال خاشقجی» در کنسولگری عربستان در اسلامبول به وقوع پیوسته است.
به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای «القدس العربی»، این تحول که برای اولین بار در پرونده جمال خاشقجی صورت گرفته، نشان می‌دهد که علیرغم اعتراف عربستان به وقوع جنایت، ریاض برای جلوگیری از روند قضایی تلاش کرده تمام شواهد را پنهان کند.
طبق این گزارش، در فیلم‌های یادشده که بعد از گذشت دو سال از وقوع جنایت منتشر می‌شود، بازرسان ترکیه‌ای وارد کنسولگری و منزل کنسول سعودی می‌شوند تا آثار جرم را پس از گذشت دو هفته از زمان وقوع جنایت کشف کنند.
مطابق با این گزارش، عملیات کشف شواهد و بازرسی در تمام نقاط کنسولگری به اضافه خانه کنسول سعودی به ویژه در کوره بزرگ و چاه آبی که در خانه هست، صورت می‌گیرد؛ خانه‌ای که گمان می‌رود جسد در آنجا معدوم ‌سازی شده است.
طبق این گزارش، این فیلم برای اولین بار اثبات می‌کند که بازرسان ترکیه‌ای طی فرایند تحقیق، اثراتی از خون را در برخی نقاط حساس اتاق کشف کرده‌اند؛ نقاطی که قتل و تکه‌تکه کردن خاشقجی در آنجا صورت گرفته است.
تی‌.‌آر‌.‌تی ورلد در این خصوص گزارش می‌دهد که پس از انجام آزمایش «DNA» خونِ کشف شده، مشخص شده، این خون، خون خاشقجی است که به این‌ ترتیب، این اولین «نشانه جنایی قطعی»‌ است که قتل خاشقجی را در کنسولگری عربستان اثبات می‌کند. با وجود اعتراف ریاض به وقوع جنایت و تأیید قتل و تکه‌تکه کردن جسد خاشقجی در کنسولگری سعودی از سوی ترکیه، ریاض با تمام امکانات خود تلاش کرده است «شواهد جنایی» را پنهان کند و از طرفی اثبات این شواهد را رد می‌کند؛ تلاش‌هایی که برخی بازرسان و کارشناسان قضایی معتقدند برای جلوگیری از روند قضایی پرونده صورت گرفته است.
این شواهد همچنین حاکی از آن است که برای از بین بردن آثار خون از مواد شیمیایی پیشرفته‌ای استفاده شده است؛ با این حال، بازرسان ترکیه‌ای با استفاده از فناوری‌های پیشرفته موفق شده‌اند، آثار خون را در برخی نقاط اتاق کشف کنند.
مقامات سعودی پس از گذشت دو هفته از وقوع جنایت به بازرسان ترکیه‌ای اجازه داده‌اند که وارد ساختمان کنسولگری و خانه کنسول این کشور در
اسلامبول بشوند. فیلم‌های منتشر شده نشان می‌دهند که تیم‌ ترکیه‌ای با استفاده از موادی شیمیایی از قبیل «لومینول» که از خود نور آبی تولید می‌کند، موفق شده است، آثار خون کشف کند.
این فیلم‌ها همچنین برای اولین بار تمام جزئیات خانه کنسول سعودی و به ویژه کوره بزرگی را به نمایش می‌گذارند که تحقیقات الجزیره نشان داده است، جسد در حرارت بسیار بالا و به مدت چند ساعت در آن معدوم ‌سازی شده است؛ حرارتی که برای ذوب کردن آهن کفایت می‌کند.  از سوی دیگر، در این فیلم‌ها چاه آبی به چشم می‌خورد که گفته می‌شود تیم ترور از آن برای خلاص شدن بقایای جسد استفاده کرده‌ است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار