کد خبر: ۱۳۴۹۶۰
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۰

در این مقاله روایت تصویریِ به‌روزشده‌یی از گسترش کوویدـ‌۱۹ به دست می‌دهیم؛ از آنجا که این گزارش را، همپای تحولات، با نمودارها و ارقام جدید به‌روز می‌کنیم، خواهشمندیم آن را مرتباً از نو بررسی کنید.

آمریکای لاتین هم‌اکنون کانون این پاندمی است: منطقه‌یی که تقریباً نیمی از تمام مرگ‌ومیرهای روزانه‌ی [ناشی از کوویدـ‌۱۹] را تشکیل می‌دهد. اوج‌گیری مرگ‌ومیرها در برزیل، مکزیک و چندین کشور دیگر در آمریکای مرکزی و جنوبی به این امر دامن زده است. در اوائل ماه مارس، میانگین مرگ‌ومیرهای مرتبط با ویروس کرونا در اروپا از میزان مرگ‌ومیرهای آسیا پیش‌افتاد: ایتالیا، اسپانیا و بریتانیا به کانون‌های بحران در جهان بدل شدند. از میانه‌ی ماه آوریل کانون بحران به ایالات متحده منتقل شد: در آنجا شمار مرگ‌ومیرها پیوسته بالا مانده است و این کشور هم‌اکنون تقریباً یک‌پنجم از مرگ‌ومیر جهانی [ناشی از کوویدـ‌۱۹] را تشکیل می‌دهد؛ هرچند کانون این اپیدمی از ایالت‌های شمالی به ایالت‌های جنوبیِ  و غربی کشور تغییر کرده است.

ولی نگرانی‌هایی وجود دارد که شاید شمار مرگ‌ومیرهای گزارش‌شده‌ی کوویدـ‌۱۹ دربرگیرنده‌ی کل اثری نباشد که ویروس کرونا بر میزان مرگ‌ومیر در سراسر جهان داشته است. فاینَنْشال تایمز داده‌های مربوط به ’مرگ‌ومیرهای مازاد‘ (شمار مرگ‌ومیرهای بیش از میانگین تاریخی) سراسر جهان را جمع‌آوری و تحلیل کرده است؛ ما دریافته‌ایم که در برخی کشورها شمار مرگ‌ومیرها ۵۰ درصد بیشتر از حد معمول بوده است. در خیلی از کشورها، شمارِ این مرگ‌ومیرهای مازاد از شمار مرگ‌ومیرهای ثبت‌شده‌ی ناشی از کوویدـ‌۱۹ بسیار بیشتر بوده است.

چشم‌انداز در شهرها و مناطقی که بیش از همه آسیب دیده‌اند حتی از این هم بی‌پرده‌تر است. استان گوایاس در اکوادور، از آغاز ماه مارس، شاهد بیش از ۱۰ هزار مورد مرگِ مازاد بر حد معمول بوده است‌ــــ این بیانگر افزایشی ۳۰۰ درصدی است. میزان کلی مرگ‌ومیرها در لندن دو برابر شده است و شمار مرگ‌ومیرها در نیویورک، از میانه‌ی ماه مارس، بیش از ۴ برابر حد معمول بوده است. چندین روش متفاوت برای مقایسه‌ی ارقام مربوط به مرگ‌ومیرهای مازادِ کشورها وجود دارد. از نظر شمار مطلق، در میان کشورهایی که داده‌های مربوط به شمار مرگ‌ومیرهای کلی‌شان در دسترس است، ایالات متحده در صدر قرار دارد: در این کشور میزان مرگ‌ومیرهای مازاد از همه‌ی آن کشورها بیشتر بوده است.

اگر شمار مرگ‌ومیرها را با جمعیت کشورها وفق دهیم پرو و اکوادور بیش از همه‌ی کشورهای جهان آسیب دیده‌اند: هر دو کشور شاهد بیش از ۱۰۰۰ مورد مرگ مازاد به ازای هر ۱ میلیون نفر بوده‌اند. بالاترین ’درصد مازاد‘ (نسبت مرگ‌ومیرهای مازاد به مرگ‌ومیرهای معمول در همان دوره) هم متعلق به این دو کشور آمریکای لاتین است.

هم‌اکنون در ۳۱ کشور اروپا سرجمع مرگ‌ومیرها از ۱۰۰ گذشته است. این منطقه هم‌اکنون فقط ۵ درصد از موارد روزانه‌ی ابتلا را تشکیل می‌دهد که از اوجِ ۸۰درصدیِ آن در ماه مارس خیلی کم‌تر است.

ویروس کرونا به همه‌ی ۵۰ ایالت آمریکا گسترش یافته است. در این کشور، تاکنون، بیش از ۵.۵ میلیون مورد ابتلا و ۱۶۴ هزار مورد مرگ ثبت شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار