کد خبر: ۱۳۵۲۳۳
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۲
پیکر خسرو آواز ایران کجا دفن می‌شود؟
خانه موسیقی برخی جزییات از مراسم تشییع پیکر استاد محمدرضا شجریان را اعلام کرد. در متن این اطلاعیه که از ذکر ساعت برگزاری مراسم و اقامه نماز خودداری شده، آمده است:

جزییات تشییع پیکر استاد محمدرضا شجریان اعلام شد

خانه موسیقی برخی جزییات از مراسم تشییع پیکر استاد محمدرضا شجریان را اعلام کرد.

در متن این اطلاعیه که از ذکر ساعت برگزاری مراسم و اقامه نماز خودداری شده، آمده است:

«ضمن عرض تسلیت مجدد برای درگذشت هنرمند فرهیخته و استاد آواز ایران محمدرضا شجریان به نقل از فرزند ایشان همایون شجریان به اطلاع علاقمندان و دوستداران استاد می‌رساند: بنا به وصیت استاد پیکر ایشان روز جمعه ـ ۱۸ مهرماه ۹۹ ـ پس از اقامه نماز در بهشت زهرا(س) به مشهد مقدس و سپس شهر توس منتقل می‌شود و پس از مراسم تشییع، در کنار مقبره فردوسی بزرگ به خاک سپرده می‌شود.»

خانه موسیقی همچنین علت ذکر نکردن جزییات بیشتر در این زمینه را «جلوگیری از ازدحام و خطر شیوع ویروس کرونا» عنوان کرده است. 

پیکر خسرو آواز ایران کجا دفن می‌شود؟

از زمانی که بیماری محمدرضا شجریان شدت یافت، بحث تدفین او در جوار آرامگاه فردوسی و مزار مهدی اخوان ثالث بارها مطرح شد؛ اتفاقی که گویا بنا بر وصیت خود او بوده اما به هماهنگی‌هایی اداری نیاز داشته است.

 گویا محمدرضا شجریان پیشتر وصیت کرده بود که پس از درگذشت او، پیکرش در مشهد در کنار پدرش یا در کنار مزار مهدی اخوان ثالث ـ شاعر معاصر ـ به خاک سپرده شود.

پیکر مرحوم اخوان ثالث در اواخر دهه ۶۰ خورشیدی در باغ آرامگاه فردوسی در توس به خاک سپرده شده است. خاکسپاری افراد در این مکان ممنوع بوده و در آن زمان هم ظاهرا با دستور رییس جمهور وقت انجام شده است. ضمن آنکه در سال‌های بعد، در این سوی نرده‌های باغ آرامگاه فردوسی، در خارج محوطه، مقبرالشعرای توس طراحی شد که تاکنون پیکر تعداد قابل توجهی از شاعران خراسانی، از جمله محمد قهرمان و عماد خراسانی در آنجا به خاک سپرده شده است.

با اعلام خبر درگذشت شجریان باز این پرسش قوت گرفت که آیا پیکر او در محوطه داخلی باغ آرامگاه توس و دقیقا در جوار مهدی اخوان ثالث دفن می‌شود، یا خیر؟

پیگیری‌های ایسنا حاکی است، گویا در چند ماه گذشته و پیش از درگذشت شجریان، پیگیری‌های لازم از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفته و برای حل برخی موانع اداری، دستور ریاست جمهوری نیز در این زمینه گرفته شده است. همچنین پس از تغییر استاندار وقت خراسان رضوی، این دستور به جانشین او نیز دوباره ابلاغ شده است.

بر این اساس، پیکر استاد آواز ایران، محمدرضا شجریان، قرار است در کنار شاعر نامی، مهدی اخوان ثالث، آرام گیرد.

توس مدفن مرحوم شجریان خواهد بود

در همین حال شهردار مشهد طی پیامی که در صفحه اینستاگرامی خود منتشر کرد، تایید کرد مراسم تدفین مرحوم استاد شجریان در مشهد و مدفن آن مرحوم در توس خواهد بود.

محمدرضا کلایی نوشته است:

همراهان عزیز، سلام

باز هم  مشهد، قلب ایران، میزبان ابدی نام‌آوری دیگر از فرزندانش خواهد بود. این‌بار نغمه‌خوان ربنا، مردی که صدایش روحمان را صیقل می‌داد، در توس در کنار فردوسی نامدار، اخوان ثالث و دیگر بزرگان شعر و ادب خواهد آرمید تا او نیز در تاریخ این دیار ماندگار شود.

سرزمین خراسان خوش میزبانی خواهد بود برای او.

روحش شاد.

او در پایان هشتگ من مشهد را دوست دارم آورده است.

محمدرضا شجریان پنجشنبه، ۱۷ مهر ماه پس از یک دوره طولانی مبارزه با بیماری، در سن ۸۰ سالگی دار فانی را وداع گفت.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار