کد خبر: ۱۳۵۳۳۹
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۵
در پی اعتراضات گسترده‌ای که نسبت به نتایج انتخابات پارلمانی از هفته پیش آغاز شده، دفتر مطبوعاتی رئیس‌جمهور قرقیزستان در بیانیه‌ای اعلام کرد او فرمان عزل نخست‌وزیر و سایر اعضای دولت را امضا کرده و خود نیز آماده استعفا می‌شود.

یکشنبه گذشته انتخابات پارلمانی در قرقیزستان برگزار و حزب حاکم پیروز انتخابات اعلام شد. اما از همان بدو اعلام نتایج، عده‌ای نتایج را نپذیرفته و به خیابان‌ها ریختند. خیلی زود این اعتراض‌ها تبدیل به «شورش» شد تا جایی که معترضین روز دوشنبه مقر ریاست جمهوری و پارلمان در شهر بیشکک، پایتخت قرقیزستان را محاصره کردند و حتی با حمله به زندان این شهر «آلمازبک آتامبایف» رئیس‌جمهور سابق قرقیزستان را نیز از زندان آزاد کردند. او به جرم فساد مالی در زندان بود.
حالا «سورونبای جینبکوف»، رئیس‌جمهور قرقیزستان، طبق این بیانیه منتشر شده در روز جمعه، عزل نخست‌وزیر و اعضای دولت را امضا کرده است، اما نخست‌وزیر و اعضای دولتش تا زمان تشکیل دولت جدید به وظایف خود ادامه می‌دهند. به گزارش ایسنا، جینبکوف همچنین آمادگی‌اش برای استعفا را، به مجرد اینکه یک کابینه جدید برای پایان دادن به خلا قدرت در این کشور حوزه آسیای مرکزی منصوب شود، اعلام کرده است.
گفتنی است، میزان مشارکت مردمی در انتخابات قرقیزستان ۵۶.۵ درصد عنوان شد. پس از بررسی آراء ۹۸ درصد از شعبه‌ها، نتایج اولیه نشان داد که چهار حزب به پارلمان راه یافته‌اند که سه حزب نزدیک به رئیس‌جمهوری قرقیزستان هستند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار