کد خبر: ۱۳۵۵۳
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۰
دادگاه برزیل حکم مجازات هشت عامل پرونده فساد مالی شرکت نفت دولتی «پتروبراس» این کشور را صادر کرد.
به گزارش تجارت آنلاين به نقل از فارس، دادگاه برزیل روز چهارشنبه حکم مجازات 2 عامل اصلی پرونده فساد مالی شرکت نفت دولتی «پتروبراس» را اعلام کرد، افرادی که در ازای تخفیف در مجازاتشان حاضر به همکاری با پلیس و افشای طرح فساد شدند.
 
به گفته این نهاد قضایی حکم 6 متهم دیگر به جرم دست داشتن در ایجاد اختلال و بی‌نظمی در پروژه ساخت و ساز پالایشگاه «آبرو و لیما» که در حال حاضر مقر آن در برزیل ساخته شده است در روز گذشته مشخص شده است.
 
«پائولو روبرتو کوستا» مدیر سابق شرکت «پتروبراس» و «آلبارتو یوسف» تاجری در حوزه فعالیت‌های این شرکت  به عنوان 2 متهم اصلی‌ پرونده مذکور شناخته شده که تنها در ازای تخفیف در مجازاتشان حاضر به گفت‌وگو و همکاری با پلیس شده‌اند.
 
«کوستا» در حال حاضر در بازداشت خانگی در «ریودوژانیرو» به مدت 7 سال و 6 ماه به سر برده و «یوسف» نیز به جرم پول‌شویی به 9 سال و 2 ماه حبس محکوم شده که در دادگاه برگزار شده و مشخص شدن جرایم دیگر به 18 سال و 8 ماه افزایش یافته است.
 
بر طبق حکم قاضی «سرخیو مورو» هشت متهم نام برده به جرم ایجاد اختلال و پول‌شویی در قراردادهای شرکت «آبرو و لیما» مجازات خواهند شد.
 
براساس این حکم «یوسف» سه سال محکوم به حبس در محیط بسته و باقیمانده مدت زمان زندانی خود را در محیطی نیمه‌باز سر خواهد کرد بدین معنا که روزها به کار خود مشغول بوده و شب به زندان باز خواهد گشت.
 
از سویی دیگر «کوستا» نیز باید مدت زمان حبس خود در حالت بازداشت خانگی را به اتمام رسانده و تا اکتبر 2016 از ردیابی الکترونیکی استفاده کرده و ادامه زمان محکومیتش را به طور نیمه‌باز سپری کند.
 
برطبق شواهد موجود حکم هر 2 متهم بدون ارائه تخفیف به ازای همکاریشان صادر شده است ولی اگر آن‌ها به تعهدات خود در این زمینه عمل کنند برای «کوستا» 2 سال و برای «یوسف» 3 سال عفو تعیین شده است.
 
به گفته مقامات قضایی اگر دادگاه با عدم عمل به تعهد و افشاگری‌هایی دروغ از سوی این 2 نفر مواجه شود زمان عفو شده را به مدت اتهامشان در محیطی بسته اضافه خواهد کرد.
 
6 متهم دیگر این پرونده از جمله «مارسیو آندرادو بونیلهو»، «والدومیرو د الیوئیرا»، «سانکو سیدر»، «لئوناردو مئیریس»، «پدرو آرخسه خونیور» و «اسدراس د آرانتس فرره‌ریا» به جرم همکاری در پولشویی «یوسف» به 6 ماه تا 11 سال زندان محکوم شدند.
 
فساد موجود در شرکت «پتروبراس» در ماه مارس سال 2014 پس از اینکه پلیس فدرال به کلاهبرداری و رشوه‌خواری‌های انجام شده در این شرکت پی برد برای همگان معلوم و آشکار شد.
 
بدین منظور 13 سناتور، 22 نماینده، 2 فرماندار، خزانه‌دار حزب کارگران و همچنین چندین نفر از مقامات سابق بخش اجرایی دولت به منظور شناسایی عاملان پرونده فساد شرکت «پتروبراس» مورد بازجویی قرار گرفتند.
 
براساس تحقیقات انجام شده در طول 10 سال اخیر عاملان این پرونده با تغییر در فاکتورها و افزایش مقدار پول لازم برای خرید کالاها حدود 4 هزار میلیون دلار در این شرکت کلاهبرداری کرده‌اند.
 
در این راستا «دیلما روسف» رئیس جمهور برزیل در ماه دسامبر گذشته خواستار رسیدگی جدی به پرونده مذکور و مجازات عاملان آن شد و تأکید کرد که در کشورش هیچ‌گونه اشتباهی وجود ندارد.
برچسب ها: حکم ، مجازات ، برزیل
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار