کد خبر: ۱۳۵۵۹۸
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۱
بهروز آگاه از کشاورزان و صادرکنندگان قدیمی پسته ایران گفت: تقاضای کشورهای دنیا از پسته ایران بالاست ولی به دلیل مسائل داخلی و سیاست‌های غلط اقتصادی خودمان مشکل صادرات داریم.

به گزارش خبرگزاری فارس از رفسنجان، این شهرستان در حال حاضر مشغول بزرگترین رویداد اقتصادی خود یعنی برداشت پسته است و امسال به نسبت سال‌های گذشته که محصولی نبود، محصول بیشتری برداشت می‌شود.

یکی از کشاورزان به نام و خیر این شهرستان بهروز آگاه است که خانواده وی سابقه یک قرن در تولید پسته دارند. آگاه در مرکز فرآوری پسته خود که به صورت مکانیزه است از دستگاه‌هایی که تولید بچه‌های رفسنجان استفاده می‌کند، دستگاه‌های تمام اتوماتیک که خط تولیدی و فرآوری آن با خطوط آمریکا برابری می‌کند و او معتقد است که به سازندگان این دستگاه که توانایی، خلاقیت و کارآیی ایرانی را به نمایش می‌گذارند، باید بیشتر بهاد داد و حمایت کرد.

آگاه در خصوص فرآوری پسته با این دستگاه‌های جدید اظهار داشت: خط اتوماتیکی که در فرآوری پسته استفاده می‌شود با 5 کارگر می‌تواند 24 ساعته کار کند و این دستگاه طراحی و تولید بومی است که سه سازنده در رفسنجان و کرمان دارد که خطوط ما کار بچه‌های کبوترخان است.

آگاه عنوان کرد: هر خط این دستگاه می‌تواند در شبانه‌روز حدود 120 تن پسته فرآوری کند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه 27 استان کشورمان تولید پسته دارند و از این دستگاه‌ها تنها در این منطقه تولید می‌شود، اگر این سه گروه حمایت شوند شغل‌های جدیدی اضافه می‌شود و هیچ نیازی به واردات این دستگاه در کشور نداریم.

این کشاورز با سابقه رفسنجان و البته ایران، صنعت پسته و در مجموع کشاورزی را صنعت سالمی دانست و با ذکر این مطلب که پسته‌کاری از رفسنجان بلند شده و اکنون در تمام ایران توسعه پیدا کرده ادامه داد: اما سیاست‌های غلط اقتصادی گاهی جلوی صادرات را می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه مصرف بهینه آب و بهره‌وری از منابع موجود به کشاورزی کمک می‌کند، افزود: طی این سال‌ها ثابت کرده‌ایم که می‌توانیم از راه کشاورزی صادرات داشته باشیم و برای مملکت درآمد کسب کنیم هرچه نفت و صنایع ما را تحریم کنند با وجود ارزآوری کشاورزی کشور دچار مشکل نمی‌شود که البته باید صادرات محصولات کشاورزی حمایت شود و قابلیت‌های کشاورزی را بالا ببریم.

این کشاورز رفسنجانی با بیان اینکه مملکت ما مصرفی بوده و با تولید و صادرات قهرانه برخورد شده، ادامه داد: باید بدانیم تولید و صادرات محصولات کشاورزی است که در این شرایط سخت نجات‌بخش ما است.

وی اضافه کرد: مشکل اصلی صادرات این است که کسانی که در بخش اقتصادی دولت سر کار هستند بی‌تجربه هستند؛ از وزیر گرفته تا رئیس بانک مرکزی و..تجربه کاری بخش خصوصی را ندارند و اظهارنظرهای غیرتخصصی می‌کنند، این‌ها درد را نمی‌فهمند که درمان کنند.

آگاه خاطرنشان کرد: تقاضای کشورهای دنیا از پسته ایران بالاست ولی به دلیل مسائل داخلی و سیاست‌های غلط اقتصادی خودمان مشکل صادرات داریم.

آگاه در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص رزم‌حسینی وزیر صمت گفت: او از بخش خصوصی آمده و کاملا به بخش خصوصی و دردهایی که باید به آن رسیدگی کند اشراف دارد و ای کاش بقیه مدیران این تجربه‌ها را داشتند.

او که سفیر ایران در اتحادیه جهانی خشکبار است، افزود: وزارت جهاد کشاورزی حمایت می‌کند اما بزرگترین معضل ما صادرات بخش کشاورزی و همچنین اذیت‌های وزارت نیرو است.

آگاه با اشاره به اینکه  طرح تجمیع باغ‌های کشاورزی در دوران استانداری رزم‌حسینی مطرح شد و توانستیم سه هزار هکتار اجرا کنیم، تصریح کرد: بعد از رزم‌حسینی دیگر طرح رها شد.

وی عنوان داشت: 250 هزار هکتار سطح زیر کشت پسته داریم که 150 هزار مالک مختلف دارند.

این پسته‌کار رفسنجانی که جد او بزرگترین و قدیمی‌ترین خیر در منطقه نوق بوده و بناهایی همچون مدرسه و مسجد ساخته است، ابراز داشت: سعی کرده‌ام روش جد خود را ادامه دهم.

سردار سلیمانی عشق همه ایران است

اما آگاه که در اتاق کارش تصاویر زیادی از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس به چشم می‌خورد در خصوص شهید سلیمانی اظهار داشت: سردار سلیمانی عشق همه ایران است او مانند حضرت علی (ع) زندگی کرد و مانند امام حسین (ع) شهید شد و خداوند دوست داشت او اینگونه شهید شود و هر ایرانی که یک ذره شرف داشته باشد انسانیت و بزرگواری سردار سلیمانی را نفی نمی‌کند.

احداث بزرگترین مجموعه فرهنگی، ورزشی و گردشگری خاورمیانه در رفسنجان

اما یکی از مجموعه‌های علم‌المنفعه که بهروز آگاه به همراه خانواده‌اش در رفسنجان بنیان گذاشته و بزرگترین مجموعه فرهنگی ورزشی و گردشگری خاورمیانه است، مجموعه خجسته آگاه است.

حمید منتظری نماینده آگاه در توضیح این مجموعه بی‌نظیر اظهار کرد: مجموعه فرهنگی ورزشی و گردشگری ویژه بانوان است و صفر تا 100 آن از نگهبانی، فضای سبز، اداری و...را بانوان اداره می‌کنند.

وی عنوان کرد: مجموعه 45 هزار متر مربع مساحت دارد و 22 هزار متر مربع زیربنای آن به جز تأسیسات است که با 450 نفر نیروی خانم اداره خواهد شد.

منتظری ابراز داشت: 35 هزار متر از مجموعه محوطه‌سازی و گلکاری است و دارای 52 کلاس آموزشی از جمله آموزش‌های خیاطی، گلدوزی، سفالگری و...است و رستوران، سالن چندمنظوره، آمفی‌تئاتر با 250 نفر ظرفیت، سالن کنفرانس با 50 نفر ظرفیت، سالن بدنسازی، ایروبیک، مهدکودک، استخر، سونا، جکوزی، پیست‌های اسکیت، پاتیناژ، دوچرخه‌سواری، والیبال ساحلی و...دیگر بخش‌های این مجموعه بزرگ را شامل می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: فاز اول این مجموعه با مشخصات ذکرشده عید نورز افتتاح می‌شود و یکی از بخش‌های فاز دوم آن که مهمانسرا با 52 نفر ظرفیت و 26 اتاق در نظر گرفته شده بعد از آن بهره‌برداری می‌شود.

منتظری عنوان کرد:  تاکنون برای این مجموعه بیش از 400 میلیارد تومان هزینه شده است.

انتهای پیام/80016/ب

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار