کد خبر: ۱۳۵۹۸۷
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۰
صمصامی:
سرپرست اسبق وزارت اقتصاد گفت: با توجه به شرایط تحریمی کشور، بازار آزاد ارز بایستی غیرمعتبر و غیرقانونی اعلام شود.




حسین صمصامی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با ‌اشاره به تحولات اخیر در بازار ارز اظهار داشت: مجاز شمردن بازار آزادِ ارز برای تعیین نرخ انواع ارز، یک ‌اشتباه راهبردی از سوی سیاست‌گذار ارزی کشور بوده و متأسفانه بعد از گذشت چندین سال از این نوع جهت‌گیری، مسئولان هنوز متوجه ‌اشتباه خود نشده‌اند و همچنان بر مسیر غلط قبلی پافشاری می‌کنند.
وی افزود: امروز بازار آزادِ مختل‌شده ارز ایران بازار مناسبی برای کشف نرخ ارز در کشور نیست، اما متأسفانه سیاست‌گذار، بازاری را که نمی‌تواند -و نباید- نرخ ارز در آن تعیین شود به‌رسمیت شناخته و مبنای عمل در تعیین نرخ ارز قرار داده، این درحالی است که با توجه به شرایط تحریمی کشور، بایستی غیرمعتبر و غیرقانونی بودن بازار آزاد ارز اعلام شود.
استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی اضافه کرد: متأسفانه با ‌اشتباه صورت‌گرفته برای پذیرش نرخ نیمایی بر اساس نرخ ارز بازار آزادِ مختل‌شده، عملاً فضای تولید در کشور با مشکلات جدی مواجه شده است. نرخ مناسب ارز برای جهش تولید و احیای رشد اقتصادی در ایران و کنترل تورم حدود پنج هزار تومان است.
صمصامی با بیان اینکه در شرایط جنگ اقتصادی بازار کارایی خود را از دست می‌دهد و شکست می‌خورد، گفت: باید سیاست‌گذاری موجود مبنی بر رسمیت بازار آزاد تغییر کند و حتی در صورت لزوم برای برچیدن فضای موجود نهادهای امنیتی و انتظامی نیز ورود داشته باشند در غیر این صورت هیچ قیمت مشخصی برای بازار آزاد ارز متصور نیستیم.
وی ادامه داد: بایستی فرایند تخصیص ارز کالاهای اساسی، واسطه‌ای و مواد اولیه تولید با نرخ مناسب تسریع شود در غیر این صورت با کاهش جدی سطح تولید نیز مواجه خواهیم شد که نتیجه این سیاست تحمیل تورم‌های بیشتر به اقتصاد ایران آن هم در شرایط تحمیل تحریم‌هاست. در صورت تخصیص به‌موقع و ترخیص سریع کالاهای رسوبی و مواد اولیه تولید، در شرایط جنگ اقتصادی فعلی می‌توان به رونق صادرات غیرنفتی امیدوار بود.
به گفته سرپرست پیشین وزارت اقتصاد، در مرحله بعد با ایجاد تنوع و افزایش کانال‌های ورود ارز به کشور و ایجاد درآمدهای ارزی مستقیم و اطمینان از تکافوی منابع ارزی می‌توان از مکانیسم بازار آزاد ارز در کشف قیمت و تخصیص منابع استفاده کرد.
صمصامی ادامه داد: یکی از دلایل بی‌ثباتی در بازار ارز و افزایش جهش‌گونه قیمت ارز فرایند موجود برای بازگشت ارز صادراتی است که نتیجه آن را در گزارش دیوان محاسبات یا اعلام رسمی بانک مرکزی در سنوات 1397 و 1398 شاهد بودیم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار