کد خبر: ۱۳۶۰۲
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۷
پرونده "تجارت" برای لیگ قهرمانان فوتبال آسیا
اگرچه مسابقات فوتبال باشگاهی آسیا از سال 1967 میلادی آغاز شد، اما لیگ قهرمانان فوتبال آسیا به شکل کنونی از فصل 2003-2002 آغاز شده است.
روزنامه تجارت- فرشاد رضایی؛ العین امارات قهرمان نخستین دوره بود و دوره قبل با قهرمانی وسترن سیدنی واندرز استرالیا پایان یافت؛ ضمن اینکه پوهانگ استیلرز کره جنوبی با سه قرهمانی موفق ترین تیم این رقابتها بوده است. تاکنون در لیگ قهرمانان آسیا فقط دو نماینده اصفهانی فوتبال ایران یعنی سپاهان و ذوب آهن هر کدام یک بار به فینال رسیده اند اما هر دو در فینال بازنده شدند تا همانند جام ملتهای آسیا که فوتبال ایران تاکنون قهرمان آن نشده است، در لیگ قهرمانان باشگاههای آسیا به شیوه جدید هم دستش از جام کوتاه بماند. در فصل جاری نیز که جایزه معادل یک و نیم میلیون دلار برای قهرمان لیگ قهرمانان باشگاههای اسیا در نظر گرفته شده است تا کنون که یک هفته به پایان مرحله گروهی مسابقات باقی مانده دو نماینده کشورمان یعنی فولاد خوزستان و تراکتورسازی تبریز که قهرمان دو جام کشورمان در فصل گذشته بودند حذف شده اند و بازی آخرشان تشریفاتی شده و دو نماینده دیگر کشورمان در این دوره یعنی نفت تهران و پرسپولیس هم در هفته پنجم مرحله گروهی که مسابقاتشان پنجشنبه شب برگزار شد عملکرد مطلوبی نداشتند تا همه چیز به روز آخر کشیده شود. مهمتر از جایزه یک و نیم میلیون دلاری برای قهرمان که کمک مالی بسیار بزرگی برای برنده آن محسوب می شود برای نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان باشگاههای آسیا، شکستن طلسم ناکامی های نمایندگان ایران در این مسابقات حایز اهمیت است و باید منتظر ماند و دید که آیا این بار نمایندگان ایران می توانند به فینال برسند یا باز هم ناکام خواهند ماند؟ بد نیست بدانید که به تیم نایب قهرمان مسابقات نیز نیمی از جایزه قهرمان تعلق می گیرد که آن نیز برای تیمهای ایرانی مبلغ خوبی است. اما فعلا نفت و پرسپولیس باید از این مرحله گذر کنند تا پس از تعطیلات، شاهد حضور قدرتمندتر آنها در مرحله حذفی باشیم؛ مرحله ای که اغلب تیمهای ایرانی در آن حذف شده اند.

گروه اول : پرسپولیس در انتظار برد خانگی
پرسپولیس بر خلاف رقابتهای لیگ برتر فوتبال ایران، در لیگ آسیا عملکرد مناسبی داشت تا اندکی از زیر فشارها خارج شود اما اختلافات در این باشگاه تمامی ندارد و همگان منتظر مزایده نهایی هستند تا خریدار این باشگاه مشخص شود و پرسپولیس را از بلاتکلیفی برهاند. گفته می شود حسین هدایتی به احتمال فراوان در این مزایده پرسپولیس را خریداری می کند تا شاید حامیان این باشگاه به کمک این مرد ثروتمندی که در سالهای اخیر بدون چشمداشت، میلیاردها تومان به این تیم کمک کرده، پرسپولیس را به ساحل ارامش برساند. پرسپولیس چهارشنبه شب در مقابل لخویا قطر شکست سنگین 3 بر صفر را تجربه کرد و صدر جدول را به این تیم واگذار کرد. اما هنوز شانس بالایی برای صعود دارد. هم اکنون لخویا با 10، پرسپولیس با 9 و النصر با 8 امتیاز رقابت نزدیکی برای صعود دارند. اما خوش شانسی پرسپولیس این است که دو تیم مدعی این گروه یعنی لخویا و النصر روز آخر در مقابل هم قرار می گیرند و همین باعث می شود پرسپولیس با پیروزی در مقابل تیم قعرنشین بنیادکار ازبکستان که فقط یک امتیاز کسب کرده صعود کند. پرپسوپلیس در روز آخر میزبان است و النصر و لخویا در عربستان به مصاف هم می روند. هرچند که برنامه ریزی ضعیف کنفدراسیون فوتبال آسیا موجب شده بازی پرسپولیس زودتر از حریفانش انجام شود و این می تواند در صورتی که پرسپولیس در مقابل بنیادکار متوقف شود، احتمال تبانی را بین دو تیم عربی افزایش دهد. اما اگر پرسپولیس بتواند بنیادکار را شکست دهد، صعود خود را قطعی خواهد کرد و از بین دو تیم لخویا و النصر یکی به همراه پرسپولیس صعود می کند. البته بنیادکار اگرچه فقط یک امتیاز کسب کرده و در زمین خود هم در مقابل پرسپولیس با یک گل شکست خورده اما در زمین النصر عربستان یک امتیاز گرفته و تیم دست و پا بسته ای نیست و بازی با این تیم که سابقه زیادی در لیگ قهرمانان آسیا دارد برای سرخپوشان ایران چندان هم ساده نخواهد بود.

گروه 2 : رقابت سرنوشت ساز نفت
در گروه دوم، نفت تهران در بازی آخر مصاف سختی با العین امارات صدرنشین گروه خواهد داشت. نفت که از پلی آف به مرحله اصلی لیگ قهرمانان آسیا صعود کرد، هفته گذشته در بازی خانگی مقابل پاختاکور به تساوی رسید تا شانس صعودش به مرحله بعدی کمرنگ شود. اگر نفت این بازی را به سود خود خاتمه داده بود قطعا به مرحله بعدی صعود می کرد اما حالا نفت 8 امتیازی باید در زمین العین 9 امتیازی بازی کند و به برد هم نیاز دارد. چرا که از سوی دیگر، پاختاکور در بازی خانگی خود به دیدار تیم حذف شده الشباب عربستان خواهد رفت و اگر در آن مسابقه پیروز شود، نفت حتما باید از العین امتیاز بگیرد تا صعود کند. البته بازی پاختاکور با الشباب زودتر از بازی نفت انجام می شود و این می تواند به نفت کمک کند تا با اطلاع از نتیجه بازی پاختاکور با اطلاع دقیقتری به مصاف حریفش العین برود. اگر پاختاکور نتواند در مقابل الشباب عربستان پیروز شود، بازی العین و نفت تشریفاتی خواهد شد و نفت حتی در صورت شکست هم صعود خواهد کرد اما با توجه به قدرت، سابقه و انگیزه پاختاکور، بعید به نظر می رسد پاختاکور در این بازی خانگی، نتواند تیم حذف شده الشباب را شکست دهد و این ببه معنای دشوار بودن کار نفت است. نفت در بازی رفت در مقابل العین در تهران با نتیجه مساوی یک بر یک متوقف شده بود و پاختاکور در زمین الشباب عربستان به تسساوی دو بر دو رسیده بود.

گروه 3 : دو مسابقه تشریفاتی
تکلیف گروه 3 زودتر روشن شده و فولاد خوزستان نماینده کشورمان بر خلاف انتظار حذف شد. فولاد از دو بازی خانگی خود تاکنون دو امتیاز کسب کرده و از امتیاز میزبانی و بازی در مقابل چشمان تماشاگران پرشور و پرشمار خود نتوانسته استفاده کند. امید می رفت در بازی آخر با استفاده از امتیاز میزبانی بتواند به مرحله بعدی صعود کند که حالا مسابقه آخر این تیم هم تشریفاتی شده است. فولاد در این مسابقات هنوز طعم پیروزی را نچشیده و 3 امتیاز از سه تساوی که دو مساوی از آنها خانگی بوده کسب کرده و حالا در روز آخر در ورزشگاه غدیر اهواز که بعید به نظر می رسد با توجه به حذف فولاد، این بار از تماشگر پر شود باید به مصاف دیگر تیم حذف شده گروه یعنی لوکوموتیو ازبکستان برود که این تیم هم با 4 امتیاز حذف شده است. تنها اهمیت این بازی برای فولاد این است که بتواند وداع آبروندتری با لیگ آسیا داشته باشد و بدون برد و به عنوان قعرنشین، مسابقات را ترک نکند. در دیگر مسابقه گروه، دو تیم ده امتیازی برای صدرنشینی می جنگند. الهلال عربستان و السد قطر در عربستان به مصاف هم می روند که البته این مسابقه از این جهت هم کدام یک از این دو تیم در صورت صعود نماینده کشورمان از گروه 2 با آن روبرو می شوند می تواند مهم باشد.

گروه 4 : شانس اندک الهلی در مقابل تراکتور
تراکتورسازی تبریز اگر در بازی خانگی خود در هفته گذشته، حتی یک امتیاز هم می گرفت هنوز شانس صعود داشت اما این تیم در مقابل خیل عظیم هوادارانش، بازی برده را به نسف قارشی ازبکستان باخت تا حتی در صورت برد در بازی آخر هم شانسی برای صعود نداشته باشد. در عوض، حریف تراکتور یعنی الاهلی امارات که با 5 امتیاز و تنها یک امتیاز بیشتر از تراکتورسازی در رده سوم گروه قرار دارد در بازی خانگی در مقابل تراکتور به دنبال برد است چرا که اگر در این مسابقه پیروز شود، در صورت توقف نسف قارشی می تواند صعودکننده باشد. نسف قارشی 7 امتیازی در خانه خود به دیدار الاهلی عربستان، تیم 11 امتیازی جدول می رود؛ تیمی که صعود خود را قطعی کرده و حالا نسف قارشی که بر خلاف بنیادکار و پاختاکور سابقه چندانی در آسیا ندارد، می تواند در صورت پیروزی در این مسابقه، صعود کند. البته اگر تراکتورسازی بتواند در زمین الاهلی امارات از این تیم امتیاز بگیرد آنگاه نسف قارشی حتی در صورت شکست هم صعود می کند. البته در آن صورت امتیاز نسف قارشی و تراکتور برابر می شود اما چون در لیگ آسیا، به جای تفاضل گل، بازی رودررو اهمیت دارد و تراکتورسازی در هر دو بازی در مقابل نماینده ازبکستان شکست خورده، دیگر شانسی برای صعود نخواهد داشت تا بار دیگر مشخص شود تغییر سرمربی در نیمه فصل برای تراکتور و آمدن سه باری تونی اولیویرا، لااقل در لیگ آسیا فایده ای به حال این تیم ندارد. هرچند که در لیگ برتر فوتبال ایران تراکتورسازی صدرنشین است و شانس بالایی برای قهرمانی دارد. اما رویای تبریزی ها برای درخشش در لیگ قهرمانان فوتبال اسیا با حذف تراکتور رنگ باخت.

گروه 5 :  رقابت بین چین و کره جنوبی
در شرق آسیا و در گروه پنجم، بین دونگ ویتنام با یک امتیاز حذف شده و کاشیواریزول ژاپن با 11 امتیاز خود را از دو تیم دیگر جدا کرده و صعودش قطعی است. در این گروه رقابت برای صعود بین دو نماینده کره جنوبی و چین جریان دارد. جونبوک موتورز کره جنوبی 8 امتیاز دارد و شاندونگ لیوننگ چین 7 امتیازی است. در روز آخر، این دو تیم در خانه نماینده کره به مصاف هم می روند که جونبوک موتورز تنها با یک تساوی صعود می کند اما نماینده چین به پیروزی نیاز دارد. بازی کاشیواریزول ژاپن در زمین نماینده ویتنام هم که تشریفاتی است.

گروه 6 : بازیهای تشریفاتی
در گروه ششم تیم سئوننگنام کره جنوبی با 10 امتیاز صدرنشین است. اما در روز آخر باید در زمین گامبااوزاکا ژاپن به میدان برود. گامبا اوزاکا 7 امتیاز دارد و در صورت شکست نماینده کره جنوبی، باز هم صعود خواهد کرد. چرا که نماینده تایلند، یعنی بوریرام که تیمی باسابقه در آسیا محسوب می شود با اینکه 7 امتیازی است و در روز آخر با گوانگژو چین که 4 امتیازی است دیدار می کند و در صورت پیروزی در این مسابقه خانگی با نماینده ژاپن هم امتیاز می شود، به دلیل آنکه در یکی از دو مسابقه رودررو در مقابل نماینده ژاپن با اختلاف گل بیشتری شکست خورده عملا شانسی برای صعود ندارد و دو نماینده کره جنوبی و ژاپن ازاین گروه صعود خواهند کرد.

گروه 7 : شانس کمرنگ نماینده استرالیا
سوون سامسونگ و بیجینگ گوان چین که هر دو 10 امتیازی هستند در روز آخر در کره به میدان می روند. تساوی به معنای تثبیت صعود هر دو تیم است چراکه تیم سوم جدول یعنی بریزبن رور استرالیا 7 امتیاز دارد. اما اگر بیجینگ گوان چین در روز آخر در زمین نماینده کره جنوبی شکست بخورد، بریزبن روور با توجه به اینکه در مسابقات رودررو با نماینده چین عملکرد بهتری داشته در صورت پیروزی در مقابل تیم یک امتیازی گروه یعنی اوراوا ژاپن که شانسی برای صعود ندارد می تواند به مرحله بعدی راه یابد. بازی این دو تیم در استرالیا و بریزبن انجام می شود.

گروه 8 : قهرمان در آستانه حذف
نکته جالب این مسابقات در گروه آخر رقم خورده؛ جایی که وسترن سیدنی استرالیا که در دور قبل با پیروزی یک بر صفر در مجموع دو بازی رفت و برگشت در مقابل الهلال عربستان به مقام قهرمانی آسیا رسید در آستانه حذف در مرحله گروهی قرار دارد. وسترن سیدنی که با 5 امتیاز قعرنشین گروه است در روز آخر در زمین گوانگژو چین که با 10 امتیاز صعود خود را قطعی کرده به مصاف این تیم می رود و برای صعود حتما باید پیروز شود. اما این هم برای صعود وسترن سیدنی کافی نیست چراکه دو تیم 6 امتیازی اف سی سئول کره جنوبی و کاشیماآنتلرز ژاپن که هفته آخر در زمین کاشیما به مصاف هم می روند شانس بیشتری برای صعود دارند. اگر وسترن سیدنی بتواند نماینده صعودکرده چین را که انگیزه چندانی هم ندارد شکست دهد آنگاه باید امیدوار باشد بازی نمایندگان کره و ژاپن به تساوی بینجامد که فقط در این صورت وسترن سیدنی استرالیا صعود خواهد کرد. در غیر این صورت شگفتی این مسابقات با حذف مدافع عنوان قهرمانی در مرحله گروهی رقم خواهد خورد.

گروه A

تیم

بازی

برد

مساوی

باخت

گل زده

گل خوره

تفاضل

امتیاز

لخویا

5

3

1

1

6

4

2

10

پرسپولیس

5

3

0

2

5

6

1-

9

النصر

5

2

2

1

6

3

3

8

بنیادکار

5

0

4

3

1

5

4-


روه B

رده

تیم

تعداد بازی

برد

مساوی

باخت

گل زده

گل خورده

تفاضل

امتیاز

1

العین امارات

5

2

3

0

4

2

2

9

2

نفت

5

2

2

1

8

5

3

8

3

پاختاکور

5

1

3

1

6

6

0

6

4

الشباب

5

0

2

3

3

8

5-

2

گروه C

رده

تیم

تعداد بازی

برد

مساوی

باخت

گل زده

گل خورده

تفاضل

امتیاز

1

الهلال

5

3

1

1

7

3

4

10

2

السد

5

3

1

1

8

7

1

10

3

لوکوموتیو

5

1

1

3

10

12

2-

4

4

فولاد

5

0

3

2

1

4

3-

3

گروه D

رده

تیم

تعداد بازی

برد

مساوی

باخت

گل زده

گل خورده

تفاضل

امتیاز

1

الاهلی عربستان

5

3

2

0

11

7

4

11

2

نسف قارشی

5

2

1

2

5

5

0

7

3

الاهلی امارات

5

1

2

2

5

6

1-

5

4

تراکتورسازی

5

1

1

3

5

8

3-

4

گروه E

رده

تیم

تعداد بازی

برد

مساوی

باخت

گل زده

گل خورده

تفاضل

امتیاز

1

کاشیوا ریسول

5

3

2

0

14

8

6

11

2

جونبوک موتورز

5

2

2

1

10

5

5

8

3

شاندونگ

5

2

1

2

12

13

1-

7

4

بین دونگ

5

0

1

4

5

15

10-

1

گروه F

رده

تیم

تعداد بازی

برد

مساوی

باخت

گل زده

گل خورده

تفاضل

امتیاز

1

سئونگنام

5

3

1

1

6

3

3

10

2

گامبا اوزاکا

5

2

1

2

8

6

2

7

3

بوریرام

5

2

1

2

7

7

0

7

4

گوانگژو R&F چین

5

1

1

3

3

8

5-

4

گروه G

رده

تیم

تعداد بازی

برد

مساوی

باخت

گل زده

گل خورده

تفاضل

امتیاز

1

سوون سامسونگ

5

3

1

1

10

7

3

10

2

بیجینگ گوان

5

3

1

1

5

2

3

10

3

بریزبن رور

5

2

1

2

6

7

1-

7

4

اوراوا

5

0

1

4

3

8

5-

1

گروه H

رده

تیم

تعداد بازی

برد

مساوی

باخت

گل زده

گل خورده

تفاضل

امتیاز

1

گوانگژو

5

3

1

1

9

7

2

10

2

اف سی سئول

5

1

3

1

2

2

0

6

3

کاشیما آنتلر

5

2

0

3

8

10

2-

6

4

وسترن سیدنی

5

1

2

2

7

7

0

5



نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار