به گزارش تجارت آنلاين به نقل از ایسنا، نایب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی اتومبیل و ماشینآلات تهران از واردات بیرویه کالاهای بیکیفیت و غیراستاندارد لوازم یدکی انتقاد کرد و گفت: میزان قاچاق لوازم یدکی تقلبی و غیراستاندارد برای خودروهای پرمصرف مثل پراید و پژو بیشتر است.
مهدی کاظمی اظهار کرد: کسانی که امروز برای ما مشکل ساز شده اند عده ای هستند که به صورت متفرقه کار میکنند و اجناس ناشناس در این حوزه به فروش میرسانند؛، به عنوان مثال واردات لوازم چینی و هندی و توزیع آنها توسط افغانیها در کشور از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد و مردم باید از خرید این گونه اقلام خودداری کنند.
وی با بیان اینکه واردات زیادی در زمینه لوازم یدکی داریم و این در حالی است که تولیدکنندگان داخلی توانایی زیادی دارند، گفت: با توجه به تورمی که هر ساله شاهدیم و با توجه به بالا رفتن هزینه حامل های انرژی، دستمزد کارگران و دیگر هزینه ها طبیعی است که تولید برای تولیدکنندگان صرفه اقتصادی ندارد، به همین منظور واردات ارزان در اولویت قرار میگیرد و طبیعی است که ارزان بودن، بیکیفیتی بودن را نیز به همراه دارد.
کاظمی بر هماهنگی گمرک، مرکز استاندارد و اتحادیه برای برخورد با موضوع قاچاق تاکید کرد و آن را امری ضروری دانست.
نایب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی اتومبیل در عین حال بیان کرد: غیراستاندارد بودن قطعه ای مثل موتور ماشین مشکلساز است، چون یکی از قطعات مهم خوردو محسوب میشود؛ بنابراین باید در مورد قطعات حساس مثل موتور ماشین، لنت، تسمه یا دیگر موارد حساسیت زیادی داشت ولی اگر به عنوان مثال چراغ های لوکس خودور بی کیفیت باشد چندان مشکل ساز نخواهد بود.
وی اظهار کرد: در این حوزه صادراتی به کشورهای آلمان، مکزیک، ایتالیا و برخی کشورها داریم؛ به عنوان مثال سوپاپ ماشین یا رادیاتور به حدود 35 کشور جهان صادر می شود.
کاظمی در بخشی از سخنان خود گفت: کسانی که مشکل یا شکایتی در این بخش دارند میتوانند با شماره 77626097 تماس بگیرند که در کمترین زمان به مشکل آنها رسیدگی میشود.
نایب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی اتومبیل با بیان اینکه یکی از مهم ترین راهکارها برای آشنایی مردم و مصرف کنندگان با لوازم یدکی استاندارد برگزاری نمایشگاه است، گفت: در این زمینه نمایشگاهی از 9 تا 12 اردیبهشت ماه برگزار میشود که یکی از مهم ترین اقدامات برای شناسایی فعالان این صنف و آگاهی رسانی به مردم است.
او ایجاد فرصت برای معرفی کالاهای تولیدکنندگان داخلی، ایجاد ارتباط موثر، هدایت زنجیره تامین قطعات یدکی خودرو و ماشینآلات و جلب توجه فعالان زنجیره تامین به استانداردهای اجباری، ملی یا جهانی قطعات یدکی و هویتشناسی قطعات را از جمله اهداف برگزاری این نمایشگاه اعلام کرد.
کاظمی با بیان اینکه امسال حدود 100 غرفه صاحب برند که اتحادیه بررسی های لازم را روی آن ها انجام داده در این نمایشگاه حضور خواهند یافت، گفت: مردم برای خرید لوازم یدکی حتما باید از لوازمی استفاده کنند که صاحب برند بوده و ناشناس نباشند. چون در این حوزه لوازمی که صاحب برند هستند امتحان خود را پس دادهاند و گزینه خوب و قابل اطمینانی برای مصرف محسوب میشود.