کد خبر: ۱۳۶۵۵۶
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۸
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه اسفراین گفت: قدیمی‌ترین موقوفه استان خراسان شمالی با قدمت ۴۸۰ ساله در شهرستان اسفراین واقع است.

علی‌اکبر حسن‌زاده در مصاحبه با خبرنگار فارس در اسفراین اظهار کرد: قدیمی‌ترین موقوفه استان خراسان شمالی با قدمت ۴۸۰ ساله در شهرستان اسفراین واقع است که توسط دو برادر حاجی درویش احمد و حاجی درویش محمود ساکن روستای کوران وقف‌شده است.

وی گفت: این موقوفه در سطح شهرستان‌های اسفراین، جوین و سنخواست از گستردگی بسیار بالای برخوردار است و شامل یک رشته قنات در روستای گورپان اسفراین به‌اضافه تمام چشمه سارات و متعلقات اراضی و دارایی و ۱۸ دانق (دانگ) از آب اراضی نیلوفر بلخی در بند شوقان، مزرعه رادکان در شهر سنخواست و ۶ بخش از رودخانه بلقیس اسفراین واقع در روستای کوران و منطقه جوین است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه اسفراین از ثبت ۵ مورد وقف جدید در شش ماهه اول امسال به ارزش ۱۰ میلیارد ریال خبر داد و افزود: این موقوفات شامل منزل مسکونی، آب و اراضی در روستاهای مهرآباد، بکرآباد، شهر صفی‌آباد و روستای کبوتر خانه بوده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه اسفراین گفت: موقوفات  ارزشمندی را در حال حاضر در شهرستان اسفراین داریم که ارزش ریالی آنها بسیار زیاد است.

حسن‌زاده اظهار داشت: در حال حاضر ۱۰۴۲ موقوفه در شهرستان وجود دارد که ۹۷۳ مورد آن توسط اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان اداره می‌شود و ۹۵ مورد نیز توسط متولیان تولیت و نگهداری می‌شوند.

وی گفت :  شهرستان اسفراین دارای ۲۸ بقعه است که شاخص‌ترین بقاع متبرکه شهرستان اسفراین امام‌زاده سید احمد بن موسی کوران برادر امام رضا (ع)، جعفر بن موسی روستای کوشکی، امام‌زاده جعفر (ع) شهر اسفراین، امام‌زاده حسین (ع) روستای فریمان، امام‌زاده حسین (ع) بابا قدرت، امام‌زاده ابراهیم (ع) نظرگاه، امام‌زاده اسحاق (ع) روستای روئین، امام زاده سید حمزه دهنه شیرین هستند که در ایام مختلف سال زائرین زیادی به این اماکن مشرف می‌شوند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه اسفراین از راه‌اندازی اتاق مشاوره برای راهنمایی واقفان خبر داد و افزود: نیاز است وقف‌هایی که از سوی واقفان صورت می‌گیرد متناسب با نیاز جامعه علاوه بر درزمینه ائمه اطهار (س) به سمت علم‌آموزی، ازدواج جوانان، قرآن آموزی، بهداشت و درمان بیماران سوق داده شود.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار