کد خبر: ۱۳۷۱۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۹
تعريف: گمرك به زبان ساده عبارت است از سازمان، اداره، انباري يا هرجايي‌كه توازن تجارت را كنترل مي‌كند تا آمار صادرات از حجم معيني بيشتر نشده و ميزان واردات از مقدار مشخصي كمتر نشود. شاخص بهره‌وري گمرك، "تراز منفي تجارت" است.
تاريخچه: براساس مطالعات ديرينه‌شناسي، ايرانيان اگر نخستين كشور داراي گمرك نباشند، قطعا اولين آنها در تاريخ هستند. گمرك ايران از دوران"اشكانيان" وظيفه نظارت ‌بر واردات كالا از چين، هندوستان و روم (اتحاديه اروپاي دوران كهن) را برعهده داشته كه با پيشرفت تكنولوژي، نظارت‌بر واردات از كشورهاي كنگو، ترينيداد وتوباگو، گينه‌بيسائو و... نيز به اين وظايف اضافه شده!

انواع گمرك
گمرك عادي: محلي‌كه واردات و صادرات انواع و اقسام كالا در مقابل پرداخت حق‌گمرك انجام شود.
گمرك مرامي: جايي‌كه واردات و صادرات برخي كالاها حتي در مقابل پرداخت حق‌گمرك ممنوعيت دارد، اما پس مرام چه مي‌شود؟ و در ادامه "مامور با مرام"اجازه ورود و خروج كالاي ضبط شده را داده و در مقابل حق گمركي نيز نمي‌گيرد چون با مرام است و فقط كمك‌هزينه چاي و شيريني بچه‌ها دريافت مي‌شود.
گمرك داخلي: جايي‌كه كالاهاي داخلي صادر و پس از چندهفته، روز، ساعت و حتي در مواردي دقيقه مجددا وارد كشور شده و با قيمت بيشتري به فروش مي‌رسد.
گمرك خوب: دروازه بزرگ واردات انواع و اقسام كالا به غير از مواد ضروري و سوراخ تنگ صادرات به غير از مواد خام.

گمرك در ساير كشورها
چين: گمرك اين كشور از دوران پارينه‌سنگي فقط به صادرات اختصاص داشته و هنوز به همان شيوه عمل مي‌كند.
آمريكا: گمرك اين كشور برخي كالاهاي خوب را وارد كرده و اجازه صادرات به كالاهاي خوب‌تر توليد داخل نمي‌دهد. بقيه كشورها را هم تحريم مي‌كند كه ربطي به گمرك ندارد.
هند: از سال‌هاي قديم چاي، برنج، ادويه را صادر كرده و جديدا يك‌بسته 63تايي فيلم هندي سَر مي‌دهد و در مقابل فقط گاو حسن كه نه شير دارد و نه ابزارآلات مرتبط با حوزه شيرخيز را وارد مي‌كند.
تركيه: بررسي مي‌كند كه همسايه‌ها چه محصولي را خوب توليد مي‌كنند بعد گمرك كشور دوست و برادر را از همان محصول پُر مي‌كند و در مقابل مقداري گردشگر براي آنتاليا و استانبول وارد مي‌كند.
گينه‌بيسائو: توليد خاصي ندارد و فقط نياز چند تاجر ايراني را برطرف مي‌كند.
ايران: همه كالاهاي اساسي، غيراساسي، ضروري و غيرضروري را وارد مي‌كند، برخي محصولات را صادر كرده و مجددا همان‌ها را با قيمت بيشتري وارد مي‌كند. خيلي صادرات و واردات مي‌كند و هدف، تراز منفي تجارت است كه در هر صورت حفظ مي‌شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمد امیدیه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
0
0
واقع بینانه بود احسنت
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار