کد خبر: ۱۳۷۵
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۴
مدیرعامل سابق شرکت مدیریت منابع آب ایران:
مدیرعامل سابق شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به تأمین ۶۷ درصدی منابع آب کشور از طریق آب‌های زیرزمینی، افزود: برداشت بیش ازحد، برای تولید محصولات کشاورزی ۲۹۰ آبخوان کشور را با بحران کم‌آبی مبتلا کرد.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از نسیم، علیرضا الماسوندی، پیش بینی کرد: با ادامه روند موجود کم آبی حاکم، بخشی ازمناطق کشورتا پنج سال  آینده  به شدت  به مشکل  کم آبی دچار شوند.

مدیرامور مطالعات یکپارچه آب، خاک و محیط زیست مهاب قدس، اقلیم ایران را خشک و نیمه خشک با میزان بارندگی247 میلیمتری و تبخیر 72 درصدی برشمرد و تصریح کرد:جمعیت کشاورزی ایران نزدیک به 24 میلیون نفر بوده که در کنار این رقم، نزدیک به هفت میلیون نفر هم از بعد خانوار شغل دوم آنها کشاورزی است.

وی، میزان تولیدات محصولات کشاورزی سال 90 کشور را 90 میلیون تن دانست و افزود: نزدیک به 37 میلیون تن واردات هم در سال 90 رخ داده که  به نظر می رسد  مصرف محصولات در کشور بیش از استاندارد جهانی بوده و دور ریز هم دو برابر مقدار جهانی است.

الماس وندی، استفاده از راهکارآب مجازی، را یکی از روش های بهبود وضعیت آب در بخش کشاورزی کشور ذکر کرد و گفت: میزان واردات آب مجازی در کشورهای با وضعیت آبی به مراتب بهتر چون هلند و ژاپن به ترتیب 82 و64 درصد بوده درحالیکه میزان واردات آب مجازی درکشور18 درصد  است.

وی، بهبود وضعیت آب  کشور را منوط به تغییر سیاستگذاری مدیریت منابع آب، اصلاح الگوی کشت و تدوین سیاست‌های کلان اقتصادی دایر بر منابع تجدید پذیرخواند.

مدیرعامل سابق شرکت مدیریت منابع آب ایران،افزایش راندمان کشاورزی و مصرف بهینه را از جمله راهکارهایی دانست که تاحدی پاسخگوی بحران آب کشور خواهند بود و نتیجه گیری کرد: سهم آب مجازی در کشور از 18 درصد کنونی باید در گام اول به 50 درصد و سپس  به 80 درصد برسد.

انتهای پیام/
برچسب ها: راندمان ، تزریق ، آب ، کشاورزی
نام:
ایمیل:
* نظر: