کد خبر: ۱۳۸۰۶
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۷
معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به ۵۲ هزار مورد تخلف ساختمانی در روستاها، گفت: طرح «باغشهرها» اگر با مطالعه باشد، قابل اجرا است.
 به گزارش تجارت آنلاين به نقل از مهر، محمدرضا شاملو در نشستی خبری با بیان اینکه ۳۸ هزار روستا درکشور وجود دارد که از این تعداد بیش از ۳۲ هزار و ۸۰۰ روستا تحت پوشش طرح «هادی» قرار گرفته است، گفت: ۸۶ درصد روستاهای ۲۰ خانوار با جمعیت ۱۸ میلیون نفر تحت پوشش طرح «هادی» هستند.

وی با بیان اینکه اگر در سال جاری منابع مورد نیاز تامین شود، تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار تحت پوشش قرار می‌گیرند، گفت: کار گسترده‌ای در روستاها شروع شده و ۵۲۰۰ روستای جدید و نیمه تمام در سال جاری در اولویت کاری ما قرار دارد.

معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزود: ایجاد میادین، بوستان‌های روستایی، پیاده‌روسازی و مراکز محلات در ۱۴ هزار و ۲۸۰ روستا به اجرا درآمده و شاخص برخورداری روستاهای بالای ۲۰ خانوار در این بخش ۳۷ درصد است.

شاملو، پوشش جمعیتی و اجرای بهسازی محیط‌ روستاها را حدود ۱۰ میلیون نفر اعلام کرد و گفت: نیاز ما در اجرای طرح‌های «هادی» با میزان اعتبارات تخصیصی بسیار فاصله داشته و سالانه ۲۵ تا ۳۰ درصد از اعتبارات تامین شده است.

وی با بیان اینکه به لحاظ کیفیت اجرایی پروژه‌ها، بنیاد جزو سه دستگاه اول در استان‌ها بوده است، اظهار داشت: در بخش‌های اجرایی بیش از ۱۴ هزار کیلومتر معابر روستایی از اوایل دهه ۷۰ تاکنون بهسازی شده است.

معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه ۱۶۴ کیلومتر طول بهسازی معابر بوده است، بیان کرد: در سال گذشته بیش از ۵۳۰۰ واحد مسکونی و دامی متعلق به مردم در مسیر اجرای طرح‌ها بوده است که مردم بدون دریافت خسارت، حاضر به بازگشایی معابر شدند.

شاملو با بیان اینکه ۷۰ میلیون مترمکعب عملیات خاکی در مناطق روستایی انجام شده است، گفت: این رقم در سال گذشته چهار میلیون مترمکعب بوده است، همچنین در سال ۹۳، ۶۵۰۰ میلیون آسفالت معابر روستایی انجام شد.

وی با اشاره به یک میلیون و ۲۰۰ هزار مترمربع پیاده‌روسازی و ۲۷۵ مورد ایجاد بوستان روستایی، بیان کرد: ساختمان‌های عمومی زیادی مانند خانه بهداشت و کتابخانه در روستاها نوسازی شدند.

معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به سنددار کردن خانه‌های روستایی اشاره کرد و گفت: حدود دو میلیون و ۸۰۰ هزار واحد روستایی تاکنون سنددار شده است و تاکنون ۵۶ درصد املاک روستایی سند دارند.

شاملو با بیان اینکه در سال ۹۳ اعتبارات ما یکهزار میلیارد تومان بوده است، افزود: در طرح «هادی» ۲۵ درصد از نیاز ما تامین می‌شود و سالانه نیاز واقعی ما دو هزار میلیارد تومان اعتبار است.

وی در خصوص بافت با ارزش روستایی اظهار داشت: در تعدادی از روستاها، آثار و ابنیه تاریخی و معماری‌های ارزشمندی وجود دارد که از زمان تصویب قانون برنامه سوم پیشنهادی را به سازمان مدیریت داریم که این بافت‌ها شناسایی شود.

معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزود: در برنامه سوم، ۲۰ روستا، در برنامه چهارم ۳۶ روستا و در برنامه پنجم ۳۰ روستا در دستور کار قرار گرفت و در مجموع تاکنون ۸۶ روستا در برنامه کاری بنیاد قرار گرفته است.

شاملو با بیان اینکه برای ۸۱ روستا طرح بافت با ارزش روستایی تهیه شده است، گفت: این طرح در ۶۱ روستا اجرا شده است.

وی با بیان اینکه امیدواریم با استمرار فعالیت کارگروه‌ها، به احیای بافت‌های تاریخی و توسعه مناطق روستایی کمک کنیم، گفت: در خصوص گردشگری روستایی، تفاهمنامه پنج جانبه‌ای را با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور و معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری به امضا رساندیم.

معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزود: ۱۲۰ روستا هدفگذاری شد و ۳۰ روستا را هم از گذشته انجام داده‌ بودیم که در مجموع طرح گردشگری در ۱۵۰ روستا، تهیه و زیرساخت‌های گردشگری در آنها انجام می‌شود.

شاملو، بخش دیگر فعالیت‌ها را ارائه خدمات فنی اعلام کرد و گفت: براساس اصلاحیه قانون شوراها، در جهت کمک به دهیاری‌ها و رفع مشکلات، قانونگذار در مجلس تصویب کرد تا پروانه ساختمانی از طریق دهیاری و پس از کسب نظر فنی بنیاد باید صادر شود.

وی به تخلفات در ساخت و ساز اشاره کرد و گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر تخلفات زیادی گزارش شده که نزدیک به ۵۲ هزار مورد تخلف ساختمانی از نیمه دوم سال ۸۷ تا پایان اسفند سال قبل به دستگاه‌های نظارتی گزارش کردیم.

معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به افزایش دو برابری اعتبارات ملی در بخش روستایی اشاره کرد و گفت: آمادگی داریم برای مشارکت مردم در روستاها و با کمک افراد خیر، به هر میزان که از روستا برای طرح «هادی» سرمایه‌گذاری انجام شد، ما هم به همان میزان کمک کنیم.

شاملو رقم اعتبارات در بودجه امسال برای اقدامات عمرانی روستایی را هشت هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: مصوب شده تا سقف ۴۰۰ هزار تن قیر از وزارت نفت برای آسفالت معابر در اختیار بنیاد قرار گیرد.

وی با بیان اینکه مجموع اعتبارات ملی و استانی در طرح «هادی» به ۱۵۰۰ میلیارد تومان می‌رسد، گفت: این رقم نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد رشد دارد.

پیشنهاد تشکیل شورای عالی توسعه و عمران روستایی

معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با انتقاد از اقدامات نقطه‌ای، احساسی و پراکنده در روستاها، گفت: ما تاکنون ساختاری ملی مناسب برای هماهنگی دستگاه‌ها نداشتیم و هر دستگاه به تناسب امکانات و تخصیص در مناطق روستایی فعالیت کرده‌ است.

شاملو با بیان اینکه برای هماهنگ‌سازی و اقدامات، مهم است تا یک شورا تشکیل شود، بیان کرد: پیشنهاد ما به دولت این بوده تا شورای عالی توسعه و عمران روستایی تشکیل شود که ریاست این شورا را می‌تواند معاون اول بر عهده داشته باشد.

وی با اشاره به حضور وزرا و دستگاه‌های مسئول برای سیاستگذاری در توسعه روستایی، گفت: دبیرخانه این شورا می‌تواند معاونت توسعه روستایی یا سازمان مدیریت باشد.

معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه ۶۳ هزار نقطه جمعیتی در روستاها داریم، گفت: حرکت نقطه‌ای در توسعه روستایی موجب آسیب به روستاها شده است، زیرا اگر خدمتی هم انجام شده، روستاها امکان بهره‌گیری از آن را نداشتند.

شاملو افزود: به همین دلیل طرح «منظومه‌های روستایی» را مطرح کردیم و منتظریم تا شورای عالی شهرسازی و معماری در مورد آن تصمیم‌گیری کند.

اجرای باغشهرها مانعی ندارد

وی در خصوص پیشنهاد اجرای باغشهرها که از سوی احمدی‌نژاد مطرح شده بود، گفت: منظور از اجرای باغشهرها این نبود که منابع طبیعی را تخریب کرده و ساختمان بسازیم اما برای نیاز جامعه باید راهکاری داشته باشیم.

معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزود: اراضی لم یزرع و کلاس پایین کشاورزی که هیچ نوع فعالیتی در آن انجام نمی‌شود را می‌توان در قالب یک طرح مطالعه شده به عنوان خانه دوم افراد سرمایه‌گذار و متوسط رو به بالا در نظر گرفت.

شاملو ادامه داد: با این اقدام هم از تخلفات در حوزه ساخت و سازهای غیرمجاز جلوگیری می‌شود و هم با پول و سرمایه افراد، این مناطق آباد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه وزیر جهادکشاورزی در جلسه اخیر کارگروه مبارزه با زمین‌خواری، بر این موضوع تاکید داشت، گفت: البته این طرح باید با مطالعه و هماهنگی سایر بخش‌ها انجام گیرد. بنابراین اگر با منطق و اصول اجرا شود، مشکلی ندارد.
نام:
ایمیل:
* نظر: