کد خبر: ۱۳۸۷۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۶
تقریبا چند دهه است که کشورهای عربی با همکاری و حتی تحریک کشورهای غربی سعی در جایگزین کردن نامی جعلی برای خلیج همیشگی فارس شده‌اند. اما آنان هیچ‌گاه در این راه به توفیقی دست نیافتند. به‌ویژه آن‌که در سال‌های گذشته حدیث با ارزشی از پیامبر اسلام در باره‌ دجال استخراج شده است که در آن به نام «بحر فارس» اشاره می‌کند. این حدیث که مفسران و عالمان بزرگ شیعه و سنی درستی و صحت آن را تأیید کرده‌اند؛ در جلد چهارم کتاب «مسند ابی یعلی الموصلی البغدادی» آورده شده است. نویسنده این کتاب در بین سال های ۲۱۰ تا ۳۰۸ هجری قمری در قید حیات بوده و از بزرگان علم حدیث نزد اهل سنت است.
در این حدیث پس از آن‌که حضرت محمد (ص) درباره‌ی دجال برای اصحابشان سخن می‌گویند؛ می‌فرمایند، قال رسول الله صلی الله علیه و سلم: «هِیَ الْمَدِینَةُ، مَا بَابٌ مِنْ أَبْوَابِهَا إِلا عَلَیْهِ مَلَکٌ صَالِتٌ سَیْفَهُ یَمْنَعُهُ مِنْهَا، وَبِمَکَّةَ مِثْلُ ذَلِکَ. ثُمَّ قَالَ : فِی بَحْرِ فَارِسَ مَا هُوَ، فِی بَحْرِ الرُّومِ مَا هُوَ». در مدینه هیج دروازه ای نیست مگر اینکه فرشته‌ای در حالی که  شمشیرش را بیرون آورده از ورود (دجال) ممانعت کند و مکه هم همینطور. سپس سه بارگفتند: (دجال) در دریای فارس و در دریای روم(مدیترانه) نیست.
بنابراین اگرچه نام دریای پارس در منابع مکتوب جهان باستان همچون کتیبه‌ی بیستون آمده است و جای هیچ‌گونه شک و تردیدی را در این باره نمی‌گذارد؛ اما به کار بردن بحر فارس در سخنان گهربار حضرت محمد (ص) سند محکمی است برای اثبات و درستی نام این دریای کهن به سیاستمداران عربی که خود را به خواب ناآگاهی زده‌اند. هرچند نام خلیج فارس در منابع دیگر اسلامی هم آمده است اما این حدیث راهی به جز تمکین کشورهای عربی حوزه‌ی خلیج فارس از این گفته نمی‌گذارد. چرا که بر اساس آیات قرآن باید به گفته‌ها و دستورات پیامبر اسلام عمل کرد. به طور مثال در آیه‌ی هفت سوره‌ حشر آمده است: «وَ ما آتاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا»: هرچه پیامبر گفت عمل کنید و آنچه نهی کرد، ترک کنید. همچنین در آیه‌ی هشتاد سوره نساء می‌فرماید: «مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ»: هرکس اطاعت از پیامبر کند، اطاعت از خداوند کرد.
بدین ترتیب کشورهای عربی دو راه دارند؛ یا باید تفکرات رادیکال خود در برابر داده‌های علمی، اسناد و مدارک تاریخی و جغرافیایی را درباره‌ی نام خلیج فارس دنبال کنند یا باید ضمن پیروی از دستورات و گفته‌های پیامبر اکرم (ص)، در برابر نام خلیج فارس سر تعظیم فرود بیاورند.

*کارشناسی ارشد تاریخ اسلام

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
2
0
منبع حدیث کجاست چون حدیث باید منبع داشته باشد
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار