کد خبر: ۱۳۸۹۸۰
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۹
در سخنانی در شهر «گلکت»؛
نخست وزیر پاکستان در سخنانی اعلام کرد که به کشمیر تحت کنترل این کشور وضعیت ویژه‌ای خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، عمران خان نخست وزیر پاکستان در سخنانی ضمن محکوم کردن هند اعلام کرد که کشورش به بخشی از منطقه مورد مناقشه کشمیر که تحت کنترل اسلام‌آباد قرار دارد، وضعیت ویژه‌ای می‌دهد.

بر اساس اعلام این رسانه، نخست وزیر پاکستان این اظهارات را در اجتماع شهر «گلکت» پایتخت منطقه «گلکت-بلتستان» (Gilgit-Baltistan) بیان کرد که بخشی از منطقه مورد مناقشه کشمیر است که تحت کنترل کشورش قرار دارد.

وی در این خصوص تأکید کرد: تصمیم گرفته ایم که به «گلکت-بلتستان» وضعیت ویژه‌ای که مدت ها است مورد درخواست بود را ارائه کنیم.

منطقه مهم راهبردی «گلکت-بلتستان» که با افغانستان و چین هم مرز است، محل سکونت جمعیتی حدود ۲ میلیون نفری است.

مسئله جامو و کشمیر

پس از استقلال هند و پاکستان از استعمار بریتانیا تاکنون ۳ جنگ در سال‌های (۱۹۴۷، ۱۹۶۵ و ۱۹۷۱) میان دو کشور بر سر مسئله کشمیر رخ داده و بیش از ۷۰ هزار نفر در این درگیری‌ها کشته شدند.

گروه‌های آزادی‌خواه کشمیر در سال ۱۹۸۹ مبارزه برای استقلال از هند و پیوستن به پاکستان را آغاز کردند. از سال ۱۹۸۹ تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار کشمیری توسط نیروهای امنیتی هند کشته و بیش از ۱۰ هزار زن در این منطقه مورد تجاوز قرار گرفته‌اند.

هر از چند گاهی در خط کنترل منطقه آزاد کشمیر که در کنترل پاکستان قرار دارد و همچنین منطقه جامو و کشمیر که تحت حاکمیت هند است، درگیری‌هایی میان نظامیان دو کشور روی می دهد. از سال ۲۰۰۳ تاکنون دو طرف یکدیگر را به نقض آتش‌بس در این منطقه متهم می‌کنند.

مقامات دهلی نو روز ۵ آگوست سال جاری میلادی ماده ۳۷۰ قانون اساسی این کشور که به منطقه جامو و کشمیر وضعیتی ویژه ارائه می کند را لغو کردند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار