کد خبر: ۱۳۹۸۰
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۸
نمايشگاه اكسپوي ميلان با هدف نشان دادن چهره اي تازه از ايتاليا به جهان افتتاح شد.
روزنامه تجارت- فاطمه مهتدي؛ به گزارش گاردين دولت متئو رنزي سعي دارد تا پس از ركود اقتصادي در سال هاي اخير بار ديگر سرمايه
دراين اكسپو كه يكي از بزرگترين نمايشگاهها در سطح خود است 145 كشورجهان از جمله ايران در زمينه مواد غذايي محصولات خود را ارائه مي كنند. مقامات ايتاليايي 1.3 ميليارد يورو در ساخت اين اكسپو سرمايه گذاري كرده اند
گذاري در اين كشور را تقويت كند و نقش خود را در جهان بيشتر نشان دهد. این نمایشگاه به مدت شش ماه در مساحتی به وسعت دوازده میلیون متر مربع برگزار می شود و انتظار می‌رود بیش از بیست میلیون نفر از سراسر جهان از آن بازدید کنند و تا كنون 10 ميليون بليط براي بازديد از آن خريداري شده است. تخمین زده شده اکسپوی ۲۰۱۵ برای ایتالیا ده میلیارد یورو درآمد به همراه داشته باشد. نخست وزير ايتاليا در مراسم افتتاحيه از بازگشايي به موقع اين اكسپو تقدير كرد. ساخت بيشتر بخش هاي مهم اين نمايشگاه بين المللي به موقع به پايان رسيد درعين حال بسياري از شركت كنندگان از ضعف در برنامه ريزي سازماني و كامل نبودن تمام بخش ها ناراضي اند.  بسياري از بازديد كنندگان نمايشگاه بايد از مركز شهر فاصله 90 دقيقه اي را با قطار براي رسيدن به ساختمان نمايشگاه طي كنند و در صفوف طولاني بليط در انتظار دستگاه اسكنر بليط باشند. بسياري از غرفه داران نيز جزو اين افراد هستند.  به گفته يك غرفه دار هندي بسياري از وسايل و مواد غذايي هنوز وارد اكسپو نشده و با وجود پرداخت 200 هزار يورو براي يك سكوي شش ماه در اكسپو بايد روزانه با خريد بليط 39 يورويي كيسه‌هاي غذايي را وارد غرفه كنند.

افتتاحيه اكسپو به خشونت كشيد
افتتاح نمايشگاه اكسپوي ميلان به خشونت كشيده شد و نيروهاي پليس با شليك گاز اشك آور معترضين را متفرق كردند. معترضان و فعالان ضد سرمايه داري و مخالف رياضت اقتصادي به اين اكسپو نسبت به سواستفاده از كارگران داوطلب و حضور پررنگ شركت هاي بزرگ سرمايه داري چون مك دونالد و كوكاكولا خشمگين هستند و معتقدند هزينه هاي عمومي صرف شده در اين اكسپو باعث فساد مالي شده است. راهپيمايي مخالفان اكسپو كه در مركز ميلان برگزار شد با ورود گروه‌هاي آنارشيست به خشونت كشيد و شيشه‌هاي خودرو ها و فروشگاه شكسته شدند. اين اكسپو همچنين ممكن است با اعتصاب احتمالي كارگران بخش حمل و نقل و ديگر نگرانيهاي امنيتي روبرو شود.

اميدهاي اقتصادي ايتاليا به اكسپو
ايتاليا براي هفت سال حق ميزباني اكسپو را دارد. متئو رنزي خواهان آن است تا با استفاده از اين فرصت نشان دهد كشورش قابل اعتماد بوده و تحت رياست وي قادر به تغيير است. در اين اكسپو كه يكي از بزرگترين نمايشگاهها در سطح خود است 145 كشورجهان از جمله ايران در زمينه مواد غذايي محصولات خود را ارائه مي كنند. مقامات ايتاليايي 1.3 ميليارد يورو در ساخت اين اكسپو سرمايه گذاري كرده اند. اين اكسپو قصد دارد با انتشار سندي در پايان نمايشگاه به عنوان "منشور ميلان" تعهد جهاني درباره امنيت غذايي و كاهش زباله هاي غذايي، مبارزه با گرسنگي و چاقي مفرط را نشان دهد. شهر ميلان با تغييرات گسترده شهري براي ساخت اين اكسپو روبرو شد. مقامات كانالهاي شهر را پاكسازي كردند و با قراردادن مسير دوچرخه و پاركي بزرگ و بازسازي ايستگاه  قطار با معماري قرن هجدهمي اين شهر رقابت نمودند. انتظار مي رود تا سال 2020 اكسپو ميلان 25 ميليارد يورو به اقتصاد اين كشور كمك كند كه بيشتر بخش آن از توريسم خواهد بود. كشور ايتاليا كه از نظر غذايي مي تواند بالاترين درآمد را از طريق اكسپو براي اين كشور داشته باشد.

پاويون هاي گرانقيمت اكسپو
در اين اكسپو بيش از 200 ساختمان جديد ساخته شده و به معماران برترجهان  فرصتي براي نشان دادن خلاقيتشان داده، قابل توجه است تعداد زيادي از اين ساختمانها با پايان نمايشگاه بازيافت خواهند شد. كشور آنگولا قصد دارد پاويون خود را پس از پايان نمايشگاه به موزه ملي خود انتقال دهد. ايالات متحده نيز پاويون خود را به حراج خواهد گذاشت. پاويون انگلستان به شكل لانه زنبور آلمينيومي به مساحت 2 هزار متر با هزينه 6 ميليون پوند و با هدف كسب درآمد 1 ميليارد پوند براي محصولات توليد انگليسي ساخته شده است. پاويون ايران در مساحتي 1.950 متري در دو طبقه و با الهام از مفهوم سفره ايراني طراحي شده است. اگرچه پاپ فرانسين رهبر كاتوليك‌هاي جهان معتقد است اكسپو بخشي از يك پارادوكس وفور است كه از فرهنگ زباله‌سازي پيروي مي كند و به مدل توسعه عادلانه كمكي نمي كند. با اين وجود واتيكان نيز با 3 ميليون يورو سرمايه گذاري در اكسپوي ميلان براي خود يك پاويون دارد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار