کد خبر: ۱۴۰۰۹۳
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۳
برخلاف ادعای رسانه‌های غربگرا رخ داد


در شرایطی که احتمال پیروزی جو بایدن، نامزد دموکرات انتخابات آمریکا روز گذشته افزایش یافت، شاخص بورس تهران بیش از 28 هزار واحد سقوط کرد.
بورس اوراق بهادار تهران این روزها در ادامه روند نزولی خود، به خبر پیش افتادن بایدن در انتخابات آمریکا واکنش منفی نشان داد و شاخص کل با کاهش 28 هزار و 93 واحدی، به رقم یک‌میلیون و 262 هزار و 478 واحد رسید. در واقع، می‌توان گفت با تمام جوسازی‌های رسانه‌ای، انتظارات مثبت از پیروزی بایدن منجر به ریزش بورس شد.
به گزارش خبرگزاری فارس، همچنین، شاخص کل با معیار هم‌وزن با کاهش سه هزار و 364 واحد به رقم 371 هزار و 520 واحد، و ارزش روز در بازار بورس به بیش از چهار میلیون و 798 هزار میلیارد تومان رسید. اگر ارزش معاملات فرابورس ایران که سه هزار و 860 میلیارد تومان بود را هم در نظر بگیریم، مجموع ارزش معاملات بورس و فرابورس ایران دیروز به بیش از هفت هزار و 804 میلیارد تومان رسید.
ریزش فوق در شرایطی رخ داده که برخی رسانه­‌های داخلی عملا به ستاد انتخاباتی بایدن تبدیل شده‌اند و معتقدند پیروزی بایدن بسیاری از مشکلات اقتصادی را حل می‌کند! اعتقادی که با ریزش بورس، متزلزل شد و صد البته چنین چیزی برای کارشناسان روشن بود. البته دل­بستگی برخی جریان‌ها برای مذاکره و رابطه با آمریکا بی‌ارتباط با بزک کردن پیروزی بایدن برای اقتصاد ایران نیست.
نباید به دموکرات‌­ها خوشبین باشیم
در این باره، حمید نجف، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، در تحلیل تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار اشتغال ایران گفت: معتقدم انتخابات آمریکا تا حدودی تاثیر خود را بر بازارهای داخلی ایران از جمله بازار مسکن و کار گذاشته است ولی تصور می‌کنم که کوتاه‌مدت باشد چون سیاست‌­های کلان کشورها با رفت و آمد یک رئیس‌جمهور تغییر نمی‌کند.
وی افزود: در بحث بازار‌ اشتغال تاثیرگذاری تا زمانی است که متکی به سیاست خارجی نباشیم. ما باید برنامه‌ها و سیاست‌­های ‌اشتغال خودمان را دنبال کنیم، از بازار ۸۰ میلیونی که در داخل داریم غافل نشویم و بده بستان‌هایی که می‌توانیم با کشورهای همجوار هرچند سخت داشته باشیم لذا نباید همه تخم‌مرغ‌های خود را در سبد انتخابات آمریکا بگذاریم بلکه باید متکی به داخل و فضای کار خودمان باشیم و منتظر رئیس‌جمهور بعدی آمریکا نباشیم.
این کارشناس حوزه کار با بیان اینکه دموکرات‌ها هم منافع ملی و حزبی خود را دنبال می‌کنند، درباره تاثیرپذیری بازار ارز از انتخابات آمریکا گفت: اینکه فکر کنیم بایدن بیاید دلار سه هزار تومان می‌شود تصور غلط و ‌اشتباهی است. ممکن است از نظر بعد روانی در جامعه تاثیر بگذارد، عرضه زیاد شود و دلار پایین بیاید ولی در کل سیاست­‌های کلان، پایدار و مدت دار است که وضعیت اقتصادی یک کشور را ترسیم می‌کند.
نجف ادامه داد: بنابراین آمدن ترامپ یا بایدن تاثیرگذاری چندانی در اقتصاد ایران نخواهد داشت و تنها در کوتاه مدت اثرات روانی و نوسانات قیمت­‌ها را شاهد خواهیم بود. همچنان‌که سیاست­‌های ما در قبال آمریکایی‌ها تغییر نکرده شرارت­‌های آن­ها هم در قبال ملت ایران ادامه خواهد داشت؛ تنها ممکن است روش‌های آن­ها تغییر کند، لذا در کل نباید به دموکراتها خوشبین باشیم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار